پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۰۲۱۱

دلار تا کجا بالا می‌رود؟ با بازارهای دیگر چه می‌کند؟

دلار تا کجا بالا می‌رود؟ با بازارهای دیگر چه می‌کند؟
افزایش مستمر نرخ دلار و خصوصا جهش آن در آخرین روز بهمن ماه توجهات را بیش از قبل به سمت بازار ارز جلب کرده. سوال تکراری اما همواره مهم این است که سمت و سوی قیمت‌ها با شتابی که در روز یکشنبه، ۳۰ بهمن ماه تجربه کردیم به چه نقطه‌ای خواهد رسید؟

محمد آل طاها*

 

 

برای پاسخ به این سوال اگر بخواهیم یک نگاه کلی به چارت روزانه دلار نگاه کنیم می توان گفت که دو کف قیمتی برای دلار نمایان می‌شود؛ اولین کف محدوده ۴۵ هزار تومان و دومین کف محدوده ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان است.

 

دلار یک مقاومت مهم داینامیکی و استاتیکی را شکسته و احتمال بازگشت به قسمت شکسته شده بسیار است. یعنی برگشت به محدوده های قیمت قبلی که شتاب روزهای اخیر خود را از آنجا آغاز کرده بود. گرچه باید گفت که نمای کلی قیمت دلار خصوصا با توجه به انتظارات تورمی و سیاست اقتصادی دولت و موضوع مذاکرات وعواملی از همین دست صعودی است و اولین ایستگاهی که ممکن است ترمز رشد قیمت را بگیرد محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان به نظر می آید. به عبارتی احتمال اینکه قیمت دلار تا این محدوده میل به توقف و بازگشت از خود نشان ندهد بسیار زیاد است.

 

بر این اساس پیش بینی ناظر به هفته های آینده این است که باید انتظار دلار بالای 50 هزار تومان را بکشیم و خود را برای این رقم آماده کنیم. هر چند احتمال بازگشت از آن وجود دارد اما حتی در صورت وقوع این بازگشت حد آن قطعا به اندازه ای نیست که دلار در مدت اخیر در مسیر صعودی خود تجربه کرده است.

 

«فراز» دلایل آشفتگی بازار ارز را بررسی می کند:

در بازار دلار خریدار هست، فروشنده نیست

 

البته در تحلیل های بد بینانه تر می توان حتی به سناریوهایی چون دلار محدوده ۶۰ هزارتومان در آستانه عید نوروز هم فکر کرد.

 

اما سوال همواره مطرح دیگر درباره قیمت دلار آن است که این روند صعودی چگونه تاثیر خود را بر بازارهای دیگر نشان خواهد داد؟ یکی از مهمترین این بازارها در حال حاضر بازار مسکن و نرخ جدید اجاره بها و خرید و فروش است.

 

برای سنجش تاثیر رشد قیمت ارز بر تورم بخش‌هایی مانند مسکن باید مولفه های زیادی را بررسی کنیم . تحلیل اثر رشد قیمت ارز بر شاخص قیمت‌ها برای کشورهای مانند ایران که تورم بالایی دارند امری حیاتی به نظر می‌رسد. پدیده رشد قیمت ارز رابطه بین تغییرات ارزش پول ملی و روابط خارجی یک کشور را توضیح می‌دهد.

 

بررسی متغیراتی مانند درآمدهای نفتی شاخص قیمت تولید کننده شاخص قیمت مصرف کننده و حجم پول نشان از وابستگی اقتصاد کشور به واردات دارد. اتفاق اول بعد از افزایش نرخ ارز افزایش قیمت تورم است سپس این تورم بر بازارهای موازی تاثیر می‌گذارد که این رشد در بازار مسکن نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت ولی این حرکت بصورت آرام خواهد بود.  

 

به طور مثال در سال ۹۷ که قیمت دلار از محدوده چهار هزار تومان به حدود ۱۸ هزار تومان رسید و همزمان میانگین قیمت مسکن در تهران از ۱۰ میلیون تومان به ۲۲ میلیون تومان برای هر متر مربع افزایش یافت. پس افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم و آهسته بر قیمت مسکن دارد.

 

اولین بازاری که قیمت ارز بر آن تاثیر گذار است بازار مواد اولیه وارداتی خواهد بود سپس سراغ قیمت طلا، سکه و خودرو می‌رود و در نهایت بر بازار املاک تاثیر خواهد گذاشت. همچنین از این زاویه هم می توان موضوع را بررسی کرد که افزایش نرخ ارز انتظارت تورمی را بالا خواهد برد و جو ر‌وانی در جامعه را تغییر خواهد داد. به همین دلیل اشخاص سعی می کنند قیمت ملک خود را همگام با قیمت ارز افزایش دهند.

 

هر چه دامنه زمانی رشد قیمت ارز طولانی تر باشد وزن اثر گذاری آن بر بازار املاک بیشتر خواهد بود زیرا در بلند مدت قیمت مصالح و دیگر شاخصه های ساخت مسکن افزایش و تثبیت خواهند یافت. با توجه به اینکه در این ۱۸ ماه استقرار دولت سیزدهم قیمت ارز حدود ۸۰ درصد رشد داشته، پس ساخت و سازهای که در حال انجام است به دلیل وابستگی مصالح ساختمانی به واردات افزایش خواهند یافت در نتیجه آپارتمان های نوساز با قیمت تمام شده بیشتری عرضه خواهند شد و در نهایت این اثر بر روی قیمت همه املاک تاثیر مستقیم شارپی و آهسته خواهد داشت.

 

نتیجه گیری اینکه مسیر فعلی قیمت دلار، بازار مسکن را هم متاثر از خود خواهد کرد اما احتمالا نه به اندازه و شدتی که خود بازار ارز تجربه کرده و می‌کند.

 

*کارشناس بازار ارز

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!