جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۵۱۹۲۶

با سقوط تتر چه بلایی سر بازار می‌آید؟

با سقوط تتر چه بلایی سر بازار می‌آید؟
چند ماهی که گذشت، کابوس بسیار بدی برای سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال بوده است؛ میلیاردها دلار در طی چند هفته از بین رفت و اوضاع همچنان بد است.

یک کارشناس مالی ایالات متحده به چیزی اشاره کرده است که می‌تواند کل بازار ارزهای دیجیتال را برای همیشه از بین ببرد و ممکن است این اتفاق در شرف وقوع باشد.

 

هیلاری آلن، کارشناس امور مالی در دانشگاه آمریکایی، به نیویورک تایمز گفت: «تتر واقعاً رگ حیاتی اکوسیستم رمزنگاری است. «اگر منفجر شود، کل بازار می‌تواند سقوط می‌کند.»

 

تتر چیست

 

تتر یک به اصطلاح استیبل کوین است، یک نوع جدیدتر از ارزهای دیجیتال که هدف آن مصون نگه داشتن خود از نوسانات شدید بقیه بازار ارزهای دیجیتال با ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، معمولاً با مرتبط کردن آن‌ها با قیمت یک ارز سنتی است. در مورد تتر، ارزش آن به ارزش دلار آمریکا گره خورده است، هرچند که توکن‌های مرتبط با یورو، یوان و طلا را نیز منتشر می‌کند.

 

این ارز دیجیتال پس از بیت کوین و اتریوم، سومین ارز دیجیتال بزرگ است که ارزش بازار آن نزدیک به ۸۳ میلیارد دلار (۱۱۹.۴ میلیارد دلار استرالیا) است.

 

thether_second

 

تتر، در جولای ۲۰۱۴ با نام RealCoin راه‌اندازی شد، در نوامبر همان سال  به نام تتر تغییر نام داد و در فوریه سال بعد شروع به تجارت کرد.

 

تتر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟

 

اما تتر اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و با فشارهای فوق العاده از سوی تنظیم کننده‌ها و سرمایه گذاران مواجه است. سال گذشته، توسط دادستان کل نیویورک ۱۸.۵ میلیون دلار (۲۶.۶ میلیون دلار استرالیا) به دلیل دروغ گفتن در مورد ذخایر مالی خود جریمه شد و سقوط اخیر در بازار کریپتو نمایان‌گر اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ بدهد بود.

 

با کاهش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، سرمایه گذاران سریعا تلاش کردند تا تتر خود را نقد کنند و شرکت را مجبور کردند تا ۱۰ میلیارد دلار آمریکا (۱۴.۳ میلیارد دلار استرالیا) سرمایه‌گذاری کند. آن‌ها توانستند تقاضا را برآورده کنند و مدیران گفتند که بحران را «بی عیب و نقص» پشت سر گذاشتند، اما کارشناسان می‌گویند ممکن است دفعه بعد چندان خوش شانس نباشند.

 

اگر تتر سقوط کند، امواجی که بازار ارزهای دیجیتال وارد می‌شود می‌تواند کل بازار رمزارزها را به پایین کشانده و از بین ببرد. یکی از مدیران ارشد یکی از بزرگترین بانک‌های جهان در اعتراف صریح این هفته گفت: زمستان ارزهای دیجیتال اکنون به یک «گرداب قطبی» تبدیل شده است.

 

tether_third-min

 

برای کل سال، ارزهای رمزپایه روندی نزولی داشته است؛ با این حال، آخر هفته گذشته اوضاع بدتر شد زیرا سرمایه گذاران به دنبال افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات متحده وحشت کردند. این باعث ترس از رکود جهانی شد و سرمایه گذاران کریپتو به سرعت عقب نشینی کردند و باعث فروش انبوه و افت شدید قیمت برای برخی از بلاک چین‌های برتر جهان شد.

 

بیت کوین در چه قیمتی دارد معامله می‌شود

 

در پایین‌ترین سطح خود، ارز دیجیتال شماره یک، بیت کوین، صبح یکشنبه به ۱۷ هزار و ۶۰۰ دلار آمریکا سقوط کرد، اگرچه در زمان نگارش این مقاله، کمی بهبود یافته بود و در حدود ۲۰ هزار دلار است. با توجه به آمار سایت CoinMarketCap، وقتی در نظر بگیرید که در ابتدای ماه گذشته، بیت کوین با قیمت ۳۶ هزار دلار آمریکا  معامله می‌شد، این یک افت بسیار شدید محسوب می‌شود.

 

در واقع، پایین‌ترین قیمت آن در چند هفته گذشته نشان‌دهنده افت ۷۴ درصدی ارزش آن از بالاترین قیمت بیت‌کوین در ماه نوامبر است که تقریباً به ۶۹ هزار دلار آمریکا در هر سکه رسید. در واقع، تمام سودهای بیت کوین در دو سال گذشته همه‌گیری تقریباً از بین رفته است - بیت کوین از اکتبر ۲۰۲۰ به این میزان پایین نبوده است.

 

 اگرچه ارزهای دیجیتال چندین زمستان و نوسانات قیمت را پشت سر گذاشته اند، اما متخصصین بانکی می‌گویند که با توجه به اینکه بلاک چین، در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، این یکی بدترین ریزش‌ها بود.

 

عرفان احمد، از State Street Digital در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به فایننشال ریویو گفت: «این اولین بار است که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چنین شرایط بدی را دارند تجربه می‌کنند. این چهارمین زمستان کریپتو و شدیدترین مورد پذیرش گسترده‌تر است - ما از آن به عنوان یک گرداب قطبی یاد می‌کنیم.»

 

با این حال، آقای احمد معتقد است که برخی از برجسته‌ترین توکن‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم در زمستان زنده خواهند ماند. او به این نشریه گفت: «اما ما فکر می‌کنیم که قیمت بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتال در همین نقطه بماند و اوضاع از این بدتر نمی‌شود.

 

Bitcoin-1

 

 

در بازار ارزهای دیجیتال، پروتکل‌ها و بازیگران آن در حال تکامل هستند؛ ارزهای دیجیتال در هفته‌های اخیر و به‌ویژه چند روز گذشته با افزایش نگرانی‌ها نسبت به رکود جهانی در بحبوحه تورم افسارگسیخته و افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی ایالات متحده، با کاهش مواجه شده است.

 

داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم ایالات متحده به بالاترین حد خود رسیده است به گونه‌ای که در ماه می‌به ۸.۶ درصد افزایش یافته است که بدترین نرخ از سال ۱۹۸۱ بوده است. فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره خود را برای مبارزه با تورم فزاینده تا ۷۵ واحد پایه افزایش داد.

 

بازار ارزهای دیجیتال نزدیک به بازار سهام سنتی است و در هفته گذشته، بازارهایی مانند داو جونز دچار رکود شده و وارد روند نزولی شده اند.

 

منبع: NEWS.COM.AU

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!