پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۹
کد خبر: ۵۱۸۹۶

معیارهای مشخص کننده برای پایان بازار خرسی

معیارهای مشخص کننده برای پایان بازار خرسی
با این که پیش بینی کردن در حوضه ی رمز ازرها کاملا غیر ممکن است، اما شاخص هایی وجود دارد که با توجه به آن ها می توان مسیر بازار را پیش بینی کرد.

همان طور که خودتان در جریان هستید، بازار گاوی رمزارزها به پایان رسیده و این واقعیت که زمستان طولانی ارزهای دیجیتال آغاز شده، قطعا بسیار از افراد را ترسانده است. زیرا قیمت بیت کوین به گونه‌ای سقوط کرد که هیچ کس انتظار آن را نداشت. به طور قطع بسیاری از افراد دارند به این موضوع فکر می‌کنند که حالا چگونه این بازار دوباره می‌تواند برگردد.

 

bear_alt

 

قیمت ارزهای دیجیتال هر روز کاهش می‌یابد و سوالی که ذهن همه را درگیر گرده این است که بازار نزولی کِی تمام می‌شود و تا کجا ادامه دار؛ پیش‌بینی اینکه بازار خرسی دقیقاً کِی به پایان می‌رسد، غیرممکن است، اما با مطالعه روندهای نزولی قبلی می‌توان به نشانه‌هایی از زمان پایان این مرحله نزولی دست پیدا کرد.

 

حال با یکدیگر می‌خواهیم به پنج عامل مهم و کلیدی که با کمک آن می‌توانیم پایان بازار نزولی را حدس بزنیم را برسی کنیم.

 

روند استخدام و تعدیل نیرو در شرکت‌های فعال در صنعت ارزهای دیجیتال

 

یکی از نشانه‌های اصلی زمستان ارزهای دیجیتال، اخراج گسترده کارکنان شرکت‌هایی است که در این صنعت در حال فعالیت هستند. دلیل آن هم این است که شرکت‌ها سعی می‌کنند هزینه‌هایشان را کاهش دهند تا بتوانند در این دوران به هر طور ممکن دوام بیاورند.

 

coinbase_jpg

 

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اخبار زیادی مبنی بر اخراج کارمندان شرکت‌های حاضر در صنعت ارزهای دیجیتال منتشر می‌شد. برخی از شرکت‌های بزرگ این صنعت که در آن زمان دست به چنین اقدامی زدند، موسساتی مانند: کانسنسیس، بیت‌مین و همچنین صرافی‌هایی مثل هوبی و کوین فلور بودند.

 

اخراج‌های اخیر صنعت ارزهای دیجیتال، از جمله کاهش ۱۹ درصدی تعداد کارکنان کوین بیس و کاهش ۱۰ درصدی کارکنان جمینای نگران‌کننده است؛ اما با توجه به اینکه بازار نزولی فعلی به‌تازگی آغاز شده، احتمالاً این جریان هنوز به اوج خود نرسیده است.

 

یکی از نشانه‌های بهبود بازار ارزهای دیجیتال این است که شرکت‌ها دوباره شروع به استخدام ‌کنند و پروژه‌هایی جدید راه اندازی شوند. این عوامل، از جمله عواملی مهمی هستند که می‌توانند نشان دهند که سرمایه‌ها به بازار برگشته‌اند و  روزهای سخت بازار نزولی دیگر به اتمام رسیده است.

 

بررسی موقعیت میانگین متحرک ساده در بازه‌ ۲۰۰هفته‌ای بیت کوین

 

میانگین متحرک ساده SMA میانگینی حسابی است که از طریق جمع قیمت‌های نهایی جدید و تقسیم آن‌ها بر تعداد دوره‌های زمانی محاسبه می‌گردد. میانگین متحرک ساده یا حسابی از طریق جمع قیمت‌های نهایی برای تعدادی از بازه‌های زمانی محاسبه می‌گردد و سپس حاصل جمع را بر همان تعداد دوره تقسیم می‌کند. میانگین های کوتاه مدت به سرعت به تغییرات صورت گرفته در قیمت پایه واکنش نشان می‌دهند .

 

عامل تکنیکالی که چند بار در گذشته توانسته پایان دوره نزولی بیت کوین را نشان دهد، این بوده که قیمت بیت کوین ابتدا به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای خود رسیده و سپس مجدداً به بالای آن صعود کرده است.

 

نگاه به موقعیت شاخص قدرت نسبی

 

وظیفه اصلی RSI این است که به شما درباره بیش از حد فروخته شدن یا بیش از حد خریده شدن یک دارایی ارزشمند اطلاع دهد. از هر پلتفرمی که برای دنبال کردن بازار استفاده می‌کنید، باید گزینه‌ای جهت افزودن این شاخص به نمودارتان داشته باشید.

 

دلایل زیادی وجود دارند که RSI را به یک تکیه‌گاه مطمئن برای تریدرها تبدیل کرده است. زمانی که RSI در حدود ۷۰ درصد ماکزیمم مقدار خود قرار گیرد در منطقه اشباع خرید قرار می‌گیرد. یعنی اینکه دارایی بیش از حد خریداری شده و احتمال کاهش قیمت آن زیاد است.

 

زمانی که RSI در مقادیر کمتر از ۳۰ قرار بگیرد، منطقه اشباع فروش را نشان خواهد داد. یعنی اینکه دارایی بیش از حد فروخته شده و زمان مناسبی برای خرید کردن به وجود آورده است.

 

rsi_main

 

این اعداد برای برخی تریدرها متفاوت است. مثلا عده‌ای از ترکیب ۳۳ و ۶۶ درصد استفاده می‌کنند، برخی معامله‌گران نیز اعداد ۲۰ و ۸۰ درصد را به کار می‌گیرند. اما این کمترین چیزی است که از RSI می‌توان دریافت کرد.

 

در بازارهای نزولی قبلی RSI بیت کوین ابتدا به منطقه اشباع فروش می‌رسید و سپس وقتی که این ارز دیجیتال تا کف قیمتی خود کاهش می‌یافت، RSI به زیر سطح ۱۶ سقوط می‌کرد.

 

نسبت ارزش بازار به ارزش بازار تحقق‌یافته

 

شاخص «MVRV Z-Score» ارزش بازار یک ارز دیجیتال را با ارزش بازار تحقق‌یافته آن مقایسه می‌کند و نشان می‌دهد که قیمت این ارز بیشتر یا کمتر از ارزش منصفانه آن است.

 

شاخص MVRV در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۸ توسط نیک کارتر و آنتوان لو کالوز با مفهوم «ارزش تحقق یافته» برای اولین بار مطرح شد. اندیکاتور MVRV تشکیل شده از ارزش کل بازار بیت کوین به «ارزش تحقق یافته» است. برای محاسبه «ارزش تحقق‌یافته»، می‌بایست ارزش هر رمزارز را در آخرین باری که معامله شده لحاظ کنیم.

 

از پیدایش نسبت MVRV توانستند شاخص جدیدی برگرفته از داده‌های نیک کارتر ارائه دهند. هدف این معیار جدید، اندازه‌گیری انحراف بین ارزش تحقق یافته و ارزش بازار بوده و تعداد انحرافات استاندارد را نشان می‌دهد. این معیار به وضوح اوج و رکود چرخه قیمت را نشان می‌دهد و بر نوسان بین ترس و طمع تاکید می‌کند.

 

1_8G33mcKwOe3Tzz86PuwTvQ

 

منطقی است که ارزش تحقق یافته را به عنوان توصیفی دقیق‌تر از ارزش پایدار و بلندمدت بیت کوین در نظر بگیریم. این عدد می‌تواند به عنوان «میانگین روانی» روندهای قیمتی عمل کند. منطقه‌ای که دارندگان بلندمدت ارزش واقعی سکه را می‌بینند.

 

ضریب میانگین متحرک دوساله

شاخص دیگری که می‌تواند زمان اتمام روند نزولی بازار را به سرمایه‌گذاران بیت کوین نشان دهد، ضریب میانگین متحرک دوساله آن است. این شاخص میانگین متحرک دو سال گذشته بیت کوین و ضریب ۵ برابری میانگین متحرک دوساله بیت کوین با قیمت را بررسی می‌کند.

 

هر زمان که قیمت بیت کوین به پایین ضریب میانگین متحرک دوساله می‌رسد، وارد ناحیه نزولی می‌شود. از طرفی، وقتی قیمت بیت کوین به بالای ضریب میانگین متحرک ۲ساله صعود کند، روند صعودی از سر گرفته خواهد شد.

 

ضمن اینکه صعود قیمت به بالای ضریب ۵ برابری میانگین متحرک دوساله آن، نشان‌دهنده یک بازار صعودی کامل و زمانی مناسب برای ذخیره سود است.

 

 

منبع: کوین تلگرف

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!