پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۱۸۸۳

ریزش بیت کوین به زیر ۱۸ هزار دلار برای مدتی کوتاه

ریزش بیت کوین به زیر  ۱۸ هزار دلار برای مدتی کوتاه
دو ارز محبوب دیجیتال، بیت کوین و اتریوم، کاهش شدیدی را طی هفته گذشته تجربه کردند؛ در حال حاضر قیمت بیت کوین حدود ۱۸ هزار دلار و اتریوم نزدیک به ۹۵۰ دلار معامله می‌شود.

بیت کوین تا حدود ۱۷ هزار و ۷۴۰ دلار و اتر تا ۸۹۷ دلار سقوط کرد. بعدازظهر شنبه، با شتاب گرفتن فروش در بازار ارز‌های دیجیتال، دو ارز دیجیتال محبوب جهان در هفته گذشته بیش از ۳۵ درصد کاهش یافتند. بیت کوین به حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ دلار بازگشت و اتر درست بعد از ساعت ۸ بعد از ظهر با قیمت حدود ۹۹۵ دلار معامله شد.

 

bit_sixth-min

 

قتل عام در بازار کریپتو تا حدودی ناشی از فشار نیرو‌های اقتصاد کلان، از جمله تورم مارپیچی و افزایش متوالی نرخ بهره بانک مرکزی است. بسیاری از شرکت‌های ارز دیجیتال در حال اخراج کارمندان خود هستند؛ برخی از محبوب‌ترین نام‌ها در صنعت با بحران پرداخت بدهی مواجه هستند.

 

حال با یکدیگر چگونگی رسیدن به این نقطه را با هم برسی می‌کنیم.

 

روز دوشنبه

 

هفته با کاهش شدید قیمت کریپتو شروع شد و بیت کوین در یک نقطه از روز تا ۱۷ درصد سقوط کرد. به نظر می‌رسید که زمستان ارز دیجیتال اینجاست.

 

در این هرج و مرج، سلسیوس، یک شرکت بزرگ سهامداری و وام‌دهی ارز‌های دیجیتال، وقتی اعلام کرد که تمام برداشتها، مبادلات و نقل و انتقالات بین حساب‌ها به دلیل «شرایط شدید بازار» متوقف شده است، بازار را شوکه کرد. در یادداشتی خطاب به جامعه سلسیوس، این پلتفرم همچنین گفت که این حرکت برای «تثبیت نقدینگی و عملیاتی» طراحی شده است.

 

سلسیوس ۱۲ میلیارد دلار دارایی‌های رمزنگاری خود را تحت مدیریت قفل کرد و نگرانی‌ها را در مورد پرداخت بدهی این پلتفرم افزایش داد.

 

Celsius_Logo

 

این خبر در سراسر صنعت کریپتو موج زد و برخی از اتفاقات ماه میرا یادآوری کرد، زمانی که یک پروژه شکست خورده استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا ۶۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد و قسمت عمده‌ای از بازار را همراه با خود به پایین کشید.

 

سلسیوس به این دلیل شناخته شده بود که به کاربران سودی تا ۱۸/۶۳ درصد در سپرده‌های آن‌ها ارائه می‌داد. این مانند سرویسی است که یک بانک ارائه می‌دهد، با این تفاوت که هیچ یک از ضمانتهای نظارتی روی آن وجود ندارد. این سود‌های دیوانه‌وار، چیزی بود که در نهایت مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

روز سه‌شنبه

 

به نظر می‌رسد بازار‌های رمزارز در روز سه‌شنبه به ثبات رسیده‌اند و بیت‌کوین در حدود ۲۲ هزار دلار و اتر در حدود ۱ هزار و ۱۰۰ دلار در نوسان است.

 

سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی پیامد‌های سلسیوس بودند و در همین حین، یک شرکت رمزنگاری دیگر به فهرست رو به رشدی از شرکت‌هایی پیوست که کارکنان خود را کاهش می‌دهند تا سعی کنند سود خود را افزایش دهند.

 

کوین‌بیس اعلام کرد که نزدیک به یک پنجم نیروی کار خود را به دلیل نوسانات ارز‌های دیجیتال اخراج می‌کند. این شرکت قبلاً هزینه‌های خود را کاهش داده بود و حتی پیشنهاد‌های شغلی خود را به‌امید تثبیت تجارت خود لغو کرده بود.

 

bit_fifth-min

 

امیلی چوی، رئیس و مدیر عملیاتی کوین‌بیس، توضیح داد: «ما گزارش تورم اخیر را داشتیم که به نظر من بسیاری از مردم را شگفت‌زده کرد، ما با جیمی دیمون و دیگران در مورد یک طوفان اقتصادی آینده صحبت کرده‌ایم و بنابراین با توجه به آنچه در اقتصاد اتفاق می‌افتد، به نظر عاقلانه‌ترین کار در حال حاضر همین کار است. »

 

شرکت‌های رمزارز در سراسر جهان به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها هستند، زیرا سرمایه‌گذاران در حال حاضر از دارایی‌های ریسکی دور و حجم معاملات را کاهش می‌دهند؛ کریپتو دات کام، اخیراً از کاهش ۲۶۰ نفر از کارکنان خود خبر داد، همانطور که جمینی اعلام کرد که ۱۰ درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند.

 

روز چهارشنبه

 

مدیر عامل MicroStrategy، مایکل سایلر، صبح چهارشنبه در CNBC حاضر شد تا در مورد نگرانی‌های پیرامون شرکت خود که ۴ میلیارد دلار روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است، صحبت کند. Saylor گفته است که این شرکت به عنوان اولین و تنها صندوق قابل معامله در مبادلات بیت کوین نقطه‌ای در ایالات متحده دو برابر می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در MicroStrategy نزدیک‌ترین راه ممکن به ETF بیت کوین است.

 

MicroStrategy-Bitcoin-Corporate-Virtual-Summit

 

مایکرواستراتژی از بدهی شرکت برای خرید بیت کوین استفاده کرده است، و در ماه مارس، Saylor تصمیم گرفت تا ۲۰۵ میلیون دلار با استفاده از بیت کوین خود به عنوان وثیقه، وام بگیرد. این یک گام دیگری به سمت عادی‌سازی امور مالی مبتنی بر بیت کوین بود تا پس از آن ارز دیجیتال بیشتری را خریداری کند.

 

ما ۵ میلیارد دلار وثیقه داریم. ۲۰۰ میلیون وام گرفتیم. بنابراین من به مردم نمی‌گویم که بیرون بروند و وام‌هایی با اهرم بالا بگیرند. فکر می‌کنم کاری که من انجام می‌دهم این است که تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا راه را پیش ببرم و صنعت تأمین مالی تحت حمایت بیت‌کوین را عادی کنم.

 

از آنجایی که قیمت بیت کوین در این هفته کاهش یافت، سرمایه‌گذاران نگران بودند که از شرکت خواسته شود وثیقه بیشتری برای وام خود بگذارد، اما سایلر گفت این ترس بیش از حد است.

 

سپس بعدازظهر چهارشنبه، فدرال رزرو در تهاجمی‌ترین حالت ممکن خود از سال ۱۹۹۴، نرخ بهره معیار خود را سه چهارم درصد افزایش داد. فدرال رزرو اعلام کرد این اقدامی در تلاش برای مهار تورم بسیار بالا انجام شده است.

 

قیمت کریپتو در ابتدا با توجه به اخبار افزایش یافت زیرا سرمایه‌گذاران‌امیدوار بودند که بتوان از رکود جلوگیری کرد، اما این افزایش کوتاه مدت بود.

 

bit_second-min

 

روز پنجشنبه

 

پنجشنبه بازار دوباره به حالت قرمز درامد. بیت کوین به حدود ۲۰ هزار دلار سقوط کرد، به قیمتی که از پایان سال ۲۰۲۰ مشاهده نکرده بود.

 

این زیان‌ها به شدت با فروش وال استریت مرتبط بود که در آن داو،  ۷۰۰ واحد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسید. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از ترس رکود ر‌هایی پیدا کنند، برخی می‌گویند که بهبود بازار ارز‌های دیجیتال ممکن است زمان بر باشد.

 

bit_third-min

 

جیل گانتر، بنیان‌گذار و مدیر ارشد استراتژی Espresso Systems به CNBC گفت: «من فکر می‌کنم که ما همراه با یک آسانسور به پایین‌ترین حالت ممکن رفتیم؛ و به عنوان یک صنعت باید پله‌ها را یکی، یکی بالا برویم.»  

 

«کسی نمی‌خواهد به‌عنوان سازنده، به‌عنوان سرمایه‌گذار در درازمدت، در بازاری باشد که در آن فقط با اقدامات کوتاه‌مدت قیمت، حدس و گمان‌ها هدایت می‌شود. »

 

جمعه تا شنبه

 

قتل عام در بازار‌های کریپتو هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد، زیرا بیت کوین و اتر به فروش سریع خود در بعدازظهر شنبه ادامه می‌دهند.

 

این درحالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارز و کسب‌وکار‌ها با سؤالات فزاینده‌ای در مورد ورشکستگی مواجه هستند.

 

چارلز کاسکاریلا، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Paxos به CNBC گفت: «ما به دلیل این اهرم غیرشفاف، بی‌ثباتی مالی داشتیم، نمی‌شود فهمید که این همه خطر در کجا ایجاد می‌شوند. »

 

از برخی جهات، این فقط یک داستان قدیمی است. شما وام کوتاه می‌گیرید و آن وام را به صورت بلند مدت پرداخت می‌کنید. من فکر می‌کنم واقعاً مایه تأسف است که مردم پول خود را از دست داده‌اند، و فکر می‌کنم از جهاتی باعث عقب‌نشینی فضا می‌شود، زیرا برخی از پذیرندگان اولیه یا برخی از افرادی را که تازه وارد فضا شده‌اند را از دست خواهید داد. »

 

اما Cascarilla همچنین می‌گوید: سرمایه‌گذاران همچنان به دنبال سرمایه‌گذاری رد ارزهای دیجیتال با کیفیت هستند.

 

bit_alt_cover-min

 

منبع: CNBC

 

 

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!