جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۵۱۱۲۴

عقب‌نشینی دلار، افزایش سهام آسیایی وال‌استریت

سهام آسیایی در روز پنج‌شنبه افزایش پیدا کرد؛ در حالی که بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده ثابت ماند و دلار عقب‌نشینی کرد... همان‌طور که آخرین داده‌های ایالات‌متحده این امیدواری را افزایش داد که تورم ممکن است به اوج خود نزدیک شود... هر چند چندین بانک مرکزی نرخ‌ها را به شدت افزایش دادند.
نویسنده :
مونس نظری

 

-معامله‌گران نیز در انتظار نشست روز پنج‌شنبه هستند تا ببینند این تغییرات نیز مانند سایرین چالش‌برانگیز خواهند بود یا خیر.

-    گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا‌_اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آر در خارج از ژاپن، در معاملات اولیه سهام آسیا ۰.۴ درصد افزایش یافت؛ که با افزایش ۰.۵ درصدی سهام استرالیا و رشد ۰.۶ درصدی در سهام بلو‎چیپ سرزمین اصلی چین همراه شد. نیکی ژاپن نیز ۱.۲ درصد رشد داشت.

-    سهام کره‌جنوبی در روز پنج‌شنبه قیمتِ پرتی داشت. شاخص KOSPI، ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد... و این در حالی بود که بانک مرکزی در اقدامی غیر‎منتظره به دنبال مهار تورم فزاینده بوده و نرخ سیاست خود را به بالاترین میزان از ماه اوت ۲۰۱۹ افزایش داد.

-    بازارهای آسیایی از جمله هنگ‌کنگ، سنگاپور و استرالیا، و همچنین بازارهای اصلی اروپا و ایالات‌متحده روز جمعه برای عید پاک تعطیل هستند.

-    کابینه چین روز چهار‎شنبه کاهش آتیِ نسبت ذخایر الزامی بانک‌ها (RRR) را برای حمایت از اقتصاد آسیب‌دیده توسط قرنطینه‌های کووید‎۱۹ اعلام نمود.

-    باز‎دهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده در آغاز تجارت آسیایی ثابت ماند. باز‎ده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری (در مقایسه با بالاترین سطح سه‌ساله ۲.۸۳۶ درصدی و پیش از آنکه داده‌های ایالات‌متحده در روز سه‌شنبه منتشر شود) ۲.۷۱۲۰ درصد بود؛ که نشان داد تورم کمتر از آن چیزی است که سرمایه‌گذاران از آن وحشت داشتند.

-    بازده دو ساله (در مقایسه با بسته شدن روز پیش در ۲.۳۶۴۵ درصد) ۲.۳۷۲۷ درصد بود.

پس از عقب‌نشینی بازدهی ایالات‌متحده، ین (پس از تضعیف از مرز ۱۲۶ ین به ازای هر دلار در جلسه پیشین) اندکی تسکین پیدا کرد.

-     چشم‌انداز افزایش سریع و تهاجمی نرخ بهره ایالات‌متحده و انتظارات رو‎به‌رشد بازار مبنی بر اینکه بانک مرکزی ژاپن، نرخ‌ها را در کوتاه‌مدت بسیار پایین نگه می‌دارد، ین را تضعیف کرده است.

-     یورو در برابر دلار، افزایش ۰.۲ درصدی داشت... که البته به سبب نگرانی‌های موجود در مورد اوکراین، فاصله چندانی با پایین‌ترین سطح یک‌ماهه خود نداشت.

-     بازارهای سهام از تجاوز‎گری بانک‌های مرکزی آسیب دیده‌اند. اما وال‌استریت روز چهار‎شنبه، با بهبود سهام رشدِ حساس به بهره، افزایش شدیدی داشت. نزدک بیش از ۲ درصد جهش کرد؛ در حالی که اس‌اند‌پی‎۵۰۰ و داو بیش از ۱ درصد رشد داشتند.

-     هپی جن، تحلیل‌گر بازار در IG در یادداشتی در روز پنج‌شنبه گفت: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در بخش سهام ایالات‌متحده، شروع به خرید، آن هم با «پیش‌بینی اوج تورم» کرده‌اند.

-     بانک مرکزی نیوزلند روز چهارشنبه نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش داد (که بزرگ‌ترین افزایش در بیش از دو دهه گذشته است) و این در حالی است که بانک مرکزی کانادا در روز چهار‎شنبه نرخ بهره را ۵۰ واحد در ثانیه افزایش داد (که بزرگ‌ترین حرکت در بیش از دو دهه اخیر بوده است).

-    ریسک‌های ژئوپلتیکی می‌توانند بار دیگر در خوش‌بینی بازار محدودیت ایجاد کنند. اوکراین روز چهارشنبه هشدار داد که روسیه تلاش‌های خود را در جنوب و شرق افزایش خواهد داد؛ زیرا به دنبال کنترل کامل ماریوپل است... و این در حالی است که دولت‌های غربی کمک نظامی بیشتری را برای تقویب کیف متعهد شده‌اند.

-     معاملات آتی نفت، صبح پنج‌شنبه پس از افزایش شدید در نیمه اول هفته، اندکی کاهش پیدا کرد؛ زیرا معامله‌گران افزایش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت امریکا را در مقابل کاهش عرضه جهانی مورد ارزیابی قرار دادند.

-     قیمت نفت خام امریکا با ۰.۶۴ درصد کاهش به ۱۰۳.۵۸ دلار در هر بشکه رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز به ۱۰۸.۲۵ دلار رسید.

-     طلا کمی پایین‌تر بود. هر اونس طلا ۱۹۷۵.۲۱ دلار معامله شد.

 

منبع: رویترز

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!