شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۰۵۴۳

تاثیر بحران اوکراین بر نرخ برابری ارزها و بازار سهام

تاثیر بحران اوکراین بر نرخ برابری ارزها و بازار سهام
آغازین روزنه‌های امید زمانی تابیدن گرفتند که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای برگزاری نشستی در باب بحران اوکراین به توافق رسیدند. یکی از شروط در اجلاس سران این بود که پوتین به اوکراین حمله نکند. اتفاقی که هنوز هم افتادنش بعید نیست؛ چون روسیه کماکان مانورهای نظامی خود را در بلاروس تمدید می‌کند و به ایجاد نیرو در مرز اوکراین ادامه می‌دهد.
نویسنده :
مونس نظری

از ضررهای بازارهای سهام آسیا کاسته شد. و روز دوشنبه نیز معاملات آتی وال استنت افزایش پیدا کرد... دلیلش هم تابیدن بارقه‌ی امیدی بود که یک راه‌حل دیپلماتیک به بن‌بست روسیه و اوکراین تاباند؛ هر چند این موضوع در جزئیات مسائلی دیگری هم دارد.

آغازین روزنه‌های امید زمانی تابیدن گرفتند که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای برگزاری نشستی در باب بحران اوکراین به توافق رسیدند.

یکی از شروط در اجلاس سران این بود که پوتین به اوکراین حمله نکند. اتفاقی که هنوز هم افتادنش بعید نیست؛ چون روسیه کماکان مانورهای نظامی خود را در بلاروس تمدید می‌کند و به ایجاد نیرو در مرز اوکراین ادامه می‌دهد.

در واقع کاخ سفید یک بار دیگر هشدار داد که روسیه به زودی آماده‌سازی جهت حمله به اوکراین را از سر خواهد گرفت.

رویترز در یادآوری این مخاطرات گزارش کرده است که بایدن بسته‌ای از تحریم‌ها را آماده کرده که شامل منع مؤسسات مالی ایالات متحده از پردازش تراکنش‌های بانک‌های بزرگ روسیه می‌شود.

یک شانس هم برای وجود راه‌حلی مسالمت آمیز کافی بود تا سهام اس‌اند‌پی ۵۰۰، زیان‌های اولیه خود را جبران نموده و ۰.۴ درصد افزایش پیدا کند. معاملات آتی نزدک هم که بیش از ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده بود، به میزان ۰.۲ درصد افزایش یافت. بازارهای ایالات متحده حالا در تعطیلات هستند، اما معاملات آتی کماکان ادامه دارند.

معاملات آتی یورو‎ استاکس ۵۰ نیز ۰.۳ درصد افزایش داشت و معاملات آتی FTSE به وضعیت سابق برگشت.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج ژاپن، زیان خود را به میزان ۰.۴ درصد کاهش داد... در حالی که نیکی ژاپن نیز افت خود را به نصف و تا میزان ۰.۸ درصد پایین آورد.

از آنجا که تورم بیداد می‌کند، بازارهای نگران کننده حاکی از چشم‌انداز انقباض تهاجمی بودند که توسط فدرال رزرو ایالات متحده ارائه شد.

معیار مطلوب فدرال رزرو برای تورم اصلی نیز اواخر همین هفته منتشر می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن‌اند که رشد سالانه ۵.۱ درصدی را نشان بدهد... یعنی سریع‌ترین رشدی که از اوایل دهه ۱۹۸۰ وجود داشته است.

بروس کاسمن، اقتصاددان ارشد جی‌پی مورگان (NYSE:JPM) گفت: «خوانش نرخ تورم ژانویه به لحاظ مادی، گرایشی صعودی داشته و شگفتی بار آورده است. ما حالا به دنبال افزایش ۲۵ واحدی در هر یک از ۹ جلسه بعدی توسط فدرال رزرو هستیم... و امید داریم تا اوایل سال آینده نرخ سیاستی‌مان به یک موضع خنثی نزدیک شود.»

قرار شده حداقل شش تن از مقامات فدرال رزرو در این هفته صحبت کنند. بازارها نسبت به نظرات ایشان در مورد افزایش احتمالی ۵۰ واحدی پایه در ماه مارس، حساسیت بسیار بالایی خواهند داشت.

تفسیر اخیر تکیه بر چنین اقدام شدیدی دارد و معاملات آتی شانس افزایش نیم واحدی را از ۵۰ درصد یک هفته پیش، به حدود ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.

موضوعی که به خزانه‌داری کوتاه‌مدت یاری رساند از ضررهای هفته پیش خود اندکی بکاهد. خرید امن نیز بازدهی ۱۰ ساله را به ۱.۹۲ درصد کاهش داد.

بازارهای ارز روزهای نسبتاً آرامی را سپری کردند. شاخص دلار امریکا طی هفته گذشته تنها اندکی تقویت شد و در آخرین معامله خود با ۹۶.۰۳۱ مورد معامله قرار گرفت... مقداری که بسیار کمتر از اوج اخیر این شاخص در ۹۷.۴۴۱ می‌باشد.

با خبر نشست احتمالی بایدن و پوتین، یورو به ۱.۱۳۶۱ دلار رسید. پر‎واضح است که این نرخ بسیار آسیب‌پذیر است و در صورت جنگ زمینی روسیه در اروپا، تغییر خواهد کرد.

دلار در جایگاه امن ین، افزایش اندکی داشت و به ۱۱۵.۰ رسید؛ اما کماکان فاصله‌ی زیادی برای حمایت از ۱۱۴.۷۸ دارد.

طلا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های امن از موقعیت خود بهره جسته و به بالاترین میزان خود در ۹ ماه گذشته صعود کرد... آخرین قیمت طلا: ۱۸۹۶ دلار در هر اونس.

شانس برگزاری نشست سران امریکا و روسیه باعث شد که قیمت نفت از افزایش چشم‌گیر آغازین خود باز بماند. برنت با ۱۸ سنت کاهش به ۹۳.۳۶ دلار رسید؛ در حالی که قیمت نفت خام امریکا با ۱۷ سنت کاهش به ۹۰.۰۰ دلار رسیده و از بالاترین میزان ۹۲.۹۳ دلار فاصله گرفت.

نفت هفته گذشته اولین ضرر هفتگی خود را طی یک ماه اخیر تجربه کرد؛ زیرا نشانگانی از پیشرفت در توافق با ایران وجود داشت که می‌توانست عرصه‌های جدیدی از عرضه را وارد بازار کند.

با این حال این توافق هنوز بعید به نظر می‌رسد و با خطر تحریم‌هایی که در صورت حمله روسیه به اوکراین به کشور روسیه اعمال خواهد شد، این میزان جبران خواهد شد.

وزرای کشورهای عربیِ تولیدکننده نفت روز یکشنبه درخواست مبتنی بر تولید نفت بیشتر را رد کردند و گفتند اوپک پلاس (اتحاد کشورهای اوپک و سایر تأمین کنندگان از جمله روسیه) باید به توافق فعلی خود مبنی بر اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز پای‌بند بماند.

 

#روزنامه اینترنتی فراز #سایت فراز

 

 

 

منبع خبر : Investing.com
منبع: INVESTING.COM
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!