جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۵۰۱۴۸

کسی از پشت‌پرده ریال‌دیجیتال خبر ندارد

کسی از پشت‌پرده ریال‌دیجیتال خبر ندارد
خبر تازه و جالب توجه در بازار رمزارزها این است که ریال دیجیتال به درخواست بانک مرکزی توسط شرکت خدمات انفورماتیک طراحی شده تا در راستای توسعه خدمات نظام بانکی کشور و استفاده از فن‌آوری‌های نوین به کار گرفته شود. «ریال کوین» اما از آنجا که توسط بانک مرکزی و در واقع دولت، عرضه خواهد شد، برخلاف رمزارزهای جهانی، بستری متمرکز و تقریبا غیرشفاف خواهد داشت، برهمین اساس، به احتمال قوی ارزملی با هدف سنجش امکانات و قابلیت‌های تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال و توسعه خدمات مالی و پرداخت‌های بانکی در سطوح بین بانکی و بانکداری خرد و با پشتوانه ریال و در داخل کشور ارائه خواهد شد.

 

پرسش‌ها و شائبه‌های فراوانی در مورد تولید رمزارز داخلی وجود دارد و نکته مهم این است که با تولید رمزارز توسط بانک مرکزی و با پشتوانه ریال، نمی‎توان آن‌را در بستر معاملات و معادلات جهانی، مورد استفاده قرار دارد، یکی از دلایل این مشکل، ارزش پائین ریال است، مورد بعدی متمرکز بودن رمزارزداخلی و در نهایت پذیرفته بودن دلار، حتی در دور افتاده‌ترین نقاط جهان به عنوان پشتوانه رمزارزهای غیرمتمرکز است. در حال حاضر چین و روسیه، از جمله کشورهایی هستند که رمزارز ملی خود را عرضه کرده‌اند، اما البته باید توجه داشت که این دو کشور، در بازارهای  جهانی نقش فعالی دارند و به ‎ویژه چین جریانی به نام پیمان شانگهای و نیز جاده ابریشم را فراهم آورده است و طبعا هر دو کشور، برخلاف ایران، در بازارهای اقتصادی منزوی نیستند.

 این مسئله را که ابهامات فراوانی دارد، با مهدی عبادی، فعال صنعت بانکی و پرداخت و دبیرانجمن فین‌تک، در میان گذاشتیم.

مهدی عبادی در باره رمزارز ملی می‌گوید: بانک مرکزی در رابطه با عرضه رمزارز ملی، هنوز هیچ مستنداتی ارائه و منتشرنکرده است، به همین دلیل در حال حاضر، اظهار نظر در این مورد عملا غیرممکن است و اگرهم اظهارنظری در این مورد شده، به دلیل نبود مستندات، قابل اتکا نیست.

 

آقای عبادی شنیده شده که کارگروه رمزارز به هیات‌وزیران پیشنهاد داده افراد عادی نباید مبلغی بالاتر از ۴ برابر وجه مجازدر کیف پول رمزارز شخصی خودشان نگهداری کنند. پس اتفاقاتی در حال وقوع هست که حتی در مورد سقف داشته در پی پال هم صحبت شده.

ببینید این‎‌‌ها همه حدسیات و فرضیات است و من معتقدم برای گفت وگو در این باره هنوز خیلی زود است. به همان دلیل عدم انتشار هیچ مستند فنی و غیرفنی از سوی بانک مرکزی. به عنوان مثال ما الان نمی‌دانیم که بانک مرکزی می‌خواهد این رمزارز را برای پوشش چه نیازهایی تولید کند؛ تا بتوانیم در مورد رفع پیش نیازهای لازم برای یک رمزارز، صحبت کنیم و این که این رمزارز، می‌تواند آن پیش نیازها را رفع کند یا نه؟ به نظر من باید منظر انتشار مستندات بانک مرکزی باشیم.

 

به هرحال پشتوانه رمزارز تولید بانک مرکزی ما ریال خواهد بود، که ارزش جهانی خاصی ندارد. در این مورد هم نمی‌توان اظهار نظر کرد؟

البته بانک مرکزی بعضی از کشورها، رمزارز داخلی تولید کرده‌اند، و کوین‌های مبتنی بر فیات خودشان را وارد بازار کرده اند. در رابطه با کشور ما، فعلا اصلا مسئله اصلی این نیست، مسئله مهم چگونگی ارائه این سرویس است که اشاره کردم هنوز چیزی در مورد آن نمی‌دانیم.

 

درست است که کشورهایی مانند چین و روسیه رمزارز ملی خود را تولید کرده‌اند، ولی در عین حال آنها امکانات مبادلات اقتصادی گسترده‌تری نسبت به ما دارند. برای ما امکان این وجود دارد که با رمزارز ملی وارد این بازارها شویم؟

ممکن است اصلا بانک مرکزی با تولید رمزریال، چنین هدفی را دنبال نکند. احتمالا بخواهد این رمزارزها را صرفا وارد مبادلات اقتصادی داخلی بکند و اعلام کند که هدفش از تولید رمزریال، مبادلات بین‌المللی نیست، مثلا مردم بتوانند با رمزریال نان یا هرچیز دیگری بخرند.

 

ما الان به هرحال با کارت همین خریدها را انجام می‌دهیم، رمزریال چه ویژگی خاصی خواهد داشت که موجب وارد شدن آن به معاملات بازار داخلی شود؟

بازهم من می گویم باید منتظر بمانیم و ببینیم که با رمزارز، چه امکاناتی به دارنده آن قرار است داده شود؟ به عنوان مثال، درست است که الان شما با کارت خرید می کنید اما فروشنده، روز بعد این پول را دریافت می‌کند. اما با رمزریال، ممکن است همان لحظه، پولش را دریافت کند و نقل و انتقالات و تسویه‌های بانکی، آنی انجام شود. اما من بازهم تکرار میکنم پس از آن که بانک مرکزی مستندات رمزریال را منتشر کند، قطعا حرفهای زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!