پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۴۹۵۷۸

ببخشید آقای طلا! حالا چه سالی است؟!

ببخشید آقای طلا! حالا چه سالی است؟!
اگرچه ممکن است تقویم شما چیز دیگری بگوید، اما طلا در دهه ۱۹۶۰ است. سوال این است که آیا ما به دهه ۱۹۷۰ خواهیم رفت یا به اواسط دهه ۲۰۱۰ باز خواهیم گشت.

افرادی هستند که می گویند از منظر اقتصاد کلان، به دهه ۷۰یا حداقل دهه ۶۰ نزدیک می شویم. همچنین صداهایی وجود دارد که می گویند بازار طلا در حال بازپخش رخدادهای ۲۰۱۲-۲۰۱۳ است. بیایید بررسی کنیم که واقعاً در چه سالی زندگی می کنیم.

 

شباهت ها با دهه ۱۹۷۰ آشکار است. درست مانند آن زمان، تورم بالا، کسری مالی بزرگ و سیاست پولی ساده‌انگارنه و اشتباه داریم. پنجاه سال پیش، «فدرال رزرو» تورم را ناشی از شوک های بیرونی و گذرا ارزیابی می‌کرد. رژیم پولی جدید که توسط بانک مرکزی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ پذیرفته شد نیز ما را به دهه ۷۰ و این باور اشتباه انداخته است که برای افزایش میزان اشتغال، اشکالی ندارد اگر اجازه بدهیم تورم برای مدتی بالا باشد.

 

فقط فشار قیمت‌ها نیست که شبیه دهه ۱۹۷۰ است. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بسیاری را به یاد سقوط سایگون انداخت. جهان در حال حاضر با یک بحران انرژی مواجه است؛ یکی دیگر از ویژگی های دهه ۱۹۷۰. اگر واقعاً وقایع آن سال‌ها بخواهند تکرار شوند، قیمت طلا نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت؛ در دهه ۱۹۷۰، ارزش «فلز زرد» از ۳۵ دلار به ۸۵۰ دلار افزایش یافت و بیش از ۲۳۰۰درصد افزایش را تجربه کرد. 

 

با این حال، یک اشکال در این روایت وجود دارد. در دهه ۱۹۷۰، ما رکود تورمی را تجربه می‌کردیم، یعنی وقوع همزمان تورم بالا و رکود اقتصادی با افزایش نرخ بیکاری. در حال حاضر، اگرچه با فشار شدید صعود قیمتها مواجه هستیم، اما از رونق اقتصادی و کاهش بیکاری برخورداریم. در واقع، نرخ بیکاری ماهانه از ۱۴/۸ درصد در آوریل ۲۰۲۰ به۴/۲ درصد در نوامبر ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

 

وضعیت اقتصاد کلان فعلی که با تورم بدون رکود مشخص می شود، یادآور دهه ۱۹۶۰ است، دهه‌ای که با افزایش تورم و رشد سریع تولید ناخالص داخلی شناخته می‌شود. ظاهراً ما در حال حاضر به جای دهه ۱۹۷۰ در حال تکرار دهه ۱۹۶۰ هستیم. تا کنون، رشد کاهش یافته است، اما ما با قلمرو رکود فاصله داریم. در این مورد بحثی وجود ندارد. اقدامات فدرال رزرو می‌تواند ما را به دهه ۱۹۷۰ برساند، یا اینکه رضایت از تورم، خطر کاهش انتظارات تورمی و تحقق یک سناریوی رکود تورمی را افزایش دهد. در دهه ۱۹۶۰، قیمت طلا هنوز ثابت بود، بنابراین تحلیل تاریخی غیرممکن است.

 

با این حال، به نظر می‌رسد تا زمانی که نشانه‌هایی از رکود یا بحران اقتصادی را مشاهده نکنیم و بازارها نگران رکود نباشند، طلا شروع به رشد نخواهد کرد. با توجه به اینکه رشد اقتصادی کنونی با تداوم به نظر می‌رسد،  احتمالاً «فلز زرد» حداقل تا اواسط سال ۲۰۲۲ با مشکل مواجه نخواهد شد، مگر اینکه اختلال در عرضه نفت و بحران انرژی به طور قابل توجهی تشدید شود و تبعات ویرانگری به بار آورد.

 

شاید اوج قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ مانند اوج سال ۲۰۱۱ بود و اکنون مانند سال های ۲۰۱۲-۲۰۱۳، در آستانه یک حرکت نزولی بزرگ در بازار طلا هستیم؟ برخی از شباهت‌ها را نمی‌توان انکار کرد: رکود اقتصادی در حال بهبود است، در حالی که فدرال رزرو در حال تشدید سیاست‌های پولی خود است و طلا با ناتوانی در عبور از ۱۸۰۰ دلار ضعف نشان می دهد. بنابراین، برخی از نگرانی‌ها موجه است. با این حال، دو تفاوت کلیدی در مقایسه با دوره ۲۰۱۲-۲۰۱۳ وجود دارد. اولاً، تورم بسیار بالاتر است و همچنان در حال شتاب گرفتن است، در حالی که ده سال پیش کاهش تورم وجود داشت. این تمایز باید از قیمت طلا حمایت کند. اوج نرخ تورم می‌تواند زمان خطرناکی برای طلا باشد، زیرا دوران کاهش تورم نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد و فشار نزولی بر فلز زرد وارد می‌کند.

 

دوم، دورنمای چرخه انقباض فدرال رزرو احتمالا از قبل قیمت‌گذاری شده است. این نشان می‌دهد که افزایش ناگهانی نرخ‌های بهره مشابه سال ۲۰۱۳ اکنون نباید تکرار شود.

 

از این رو، پاسخ به این سؤال که ۲۰۲۲ شبیه چه دورانی است باید این باشد که ما جایی در دهه ۱۹۶۰ هستیم و اگر تورم بالا همراه ما بماند و رکود ایجاد شود یا اگر بحران بعدی رخ دهد، این احتمال وجود دارد که به شرایطی شبیه دهه ۱۹۷۰ برسیم. با این حال، اگر تورم به زودی به اوج خود برسد و سیاست‌های چالش‌برانگیز «فدرال‌رزرو» ادامه پیدا کند، می‌توانیم مستقیماً به دهه ۲۰۱۰جهش کنیم. همچنین ممکن است قبل از موج دوم افزایش تورم، شاهد کاهش موقت تورم باشیم. بنابراین طلا می تواند برای مدتی به مبارزه خود ادامه دهد تا اینکه شاهد رالی دیگری باشیم.

 

منبع: https://www.investing.com/

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!