سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۴۸۰۸۹

‏FATF دستورالعمل‌های جدید رمز ارزها را منتشر می‌کند

‏FATF دستورالعمل‌های جدید رمز ارزها را منتشر می‌کند
کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF)، دستورالعمل‌های به‌روز شده خود در زمینه بخش رمزارزها را در هفته جاری منتشر خواهد کرد و احتمالا استیبل کوین‌ها، سیستم‌ عامل‌های همتا به همتا (P2P)، توکن‌های‌ غیرقابل معاوضه (NFT) و اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را هدف قرار خواهد داد. این کارگروه می‌خواهد شواهدی را مبنی بر اینکه کشورها قانون انتقال اطلاعات (Travel Rule) را اجرا می‌کنند به دست آورد. قانون انتقال اطلاعات اقدامی کلیدی برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم است.

‌FATF پیش از بازنگری اساسی راهنمای کریپتو خود در سال ۲۰۱۹، از کشورهای مختلف نظرات و پیشنهادهای‌شان را در رابطه بادستورالعمل آن سال خواسته بود. دستورالعمل FATF در آن سال تمرکز ویژه‌ای بر ارزهای مجازی چون بیت کوین و ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی مانند کیف پول‌ها و صرافی‌ها داشت.

 

اما این کارگروه قبلا اعلام کرد که دستورالعمل‌ها جامع نیستند و در بیانیه‌ای رسمی از جلسه عمومی ماه اکتبر به این نتیجه رسید که صنعت رمزارزها رشدی سریع دارد و از نظر فناوری پویا است؛ این بدان معنی است که نظارت و مشارکت مداوم بین بخش عمومی وخصوصی ضروری خواهد بود.

 

طبق اعلام این کارگروه، دستورالعمل جدید در تاریخ ۲۸ اکتبر (۶ آبان) منتشر خواهد شد و به طور خاص تعریف دارایی‌های مجازی و ارائه‌دهندگان خدمات این دارایی‌ها را مشخص می‌کند و از گزارش FATF در مجمع گروه ۲۰ در ارتباط با چگونگی استانداردهای اعمال‌شده در رابطه با استیبل کوین‌ها استفاده خواهد کرد.

 

‌FATF از ضرورت رسیدگی به ریسک معاملات همتا به همتا صحبت کرد و خاطرنشان کرد که ابزارهایی را برای شناسایی و کاهش این خطرات مشخص خواهد کرد. ‌NFT ها و دیفای به‌احتمال‌ زیاد زیر ذره‌بین کارگروه ویژه اقدام مالی قرار خواهند گرفت. با این حال، به نظر نمی‌رسد به‌زودی شاهد قوانین سخت‌گیرانه در ارتباط با این حوزه‌ها باشیم.

 

FATF در این رابطه می‌گوید: این نهاد هوشیار است و از نزدیک حوزه دارایی‌های مجازی و ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با آن را زیر نظر دارد تا در صورت وقوع تغییرات اساسی که نیازمند بررسی بیشتر و شفافیت بیشتر هستند آنها را عملی کند. صرف‌نظر از این امر به نظر می‌رسد برخی از قانون‌گذاران عضو گروه ۲۰ در حال حاضر انتظار دستورالعمل‌های واضح‌تری را در زمینهNFT و دیفای دارند.

 

در اوایل ماه جاری، کیم جونگ گاک، رییس واحد اطلاعات مالی کره جنوبی (FIU) اظهار داشت که کشورش منتظر پیشنهادهای FATF در رابطه با در زمینه NFT و دیفای است و بر اساس آنها عمل خواهد کرد. در همین حال صرافی‌های رمزارز نیز خود را برای حمله نظارتی جدید آماده می‌کنند.

 

به گفته FATF، دستورالعمل جدید صدور مجوز و ثبت ارائه‌دهندگان خدمات ارزهای مجازی و همچنین پذیرش قانون انتقال اطلاعات را شامل خواهد شد. کارگروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد که به بخش خصوصی در اجرای استانداردهای فعلی کمک خواهد کرد. این کارگروه با اشاره به اینکه انتظار دارد دولت‌ها همگام با خط‌مشی آن عمل کنند اعلام کرد هرگونه تخطی، عواقبی را به دنبال خواهد داشت: ‌FATF انتظار دارد کشورها و بخش خصوصی در اسرع وقت استانداردهای این کارگروه را در رابطه با دارایی‌های مجازی وارائه‌دهندگان خدمات آنها بپذیرند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!