جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۶۷۵۴

نگرانی از ورود رمز ارزها به حوزه بانکداری

نگرانی از ورود رمز ارزها به حوزه بانکداری
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت مقامات واشنگتن به دنبال مهار خطرات احتمالی رمز ارزها هستند.

بر اساس گزارشی که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسیده است، فدرال رزرو آمریکا به همراه سایر نهادهای دولتی و مقامات رسمی این کشور با اختلالات اقتصادی ناشی از ورود رمز ارزها به حوزه بانکداری و سایر سرویس‌های مالی مواجه هستند.

 

در این گزارش بدون اشاره به نهادهای نظارتی و قانون‌گذاران حرفه‌ای در صنعت کریپتو آمده است مقامات رسمی در تلاش هستند تا آنچه را به عنوان خطرات بالقوه این صنعت می‌بینند، مهار کنند. صنعتی که در عمر کوتاه خود به ریسک بالا و فناوری‌های پیشرفته شهرتپیدا کرده است.

 

گزارش نیویورک تایمز به تلاش‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) برای استخدام متخصصین در راستای مقابله با اینصنعت اشاره می‌کند. با توجه به اینکه برای نگارش قوانین یا هرگونه اقدام کنگره حداقل یک سال زمان نیاز است، قانون‌گذاران می‌توانند در این مدت دستورالعمل‌های موقت خود را منتشر کنند.

 

این گزارش به هک ۶۰۰ میلیون دلاری پالی نتورک (PolyNetwork) اشاره می‌کند و به طور خاص به سرویس وام‌دهی بلاکفای(BlockFi) و رشد یکباره این شرکت و مشکلات قانونی اخیر آن می‌پردازد. همچنین روزنامه نیویورک تایمز به پلتفرم کامپوند اشاره کرده است و فعالیت آن را کاملا خارج از سیستم قانون‌گذاری می‌داند.

 

این گزارش نرخ ۸٪ سود سالیانه بلاکفای در سپرده‌‌گذاری‌های رمز ارز را با نرخ میانگین ۰.۰۶٪ سود سالیانه بانک‌های آمریکایی درسپرده‌های پس‌انداز مقایسه می‌کند. با این حال به فاکتورهای کلان پشت پرده بانک‌ها مانند سیاست‌های پولی بی سابقه فدرال، اشاره‌ای نکرده است.

 

نیویورک تایمز به صحبت سناتور الیزابت وارن، منتقد سرسخت رمز ارزها پرداخته است. در این گزارش آمده است: رمز ارزها سیستم جدید بانکداری سایه هستند و تقریبا با بانک‌ها خدمات مشابهی دارند اما از مصرف‌کنندگان محافظت نمی‌کنند و ثبات اقتصادی لازم برای پشتیبانی از سیستم سنتی را ندارند.

 

بانکداری سایه (Shadow Banking System) به مجموعه‌ای از واسطه‌های مالی غیربانکی گفته می‌شود که به بانک‌های سنتی خدماتارائه می‌دهند و این مجموعه‌ها قانون‌گذاری نشده‌اند.

 

در گزارش نیویورک تایمز آمده است نهادهای قانون‌گذار درخصوص ذخایر نقدی و الگوریتم‌هایی که به عنوان پشتوانه استیبل کوین‌ها استفاده می‌شوند ابراز نگرانی می‌کنند. یکی از موارد استفاده از استیبل کوین‌ها نمایش میزان وام‌های دیفای و سپرده‌گذاری‌ها است. وارن همچنین این ایده را مطرح کرده است که بانک‌های آمریکایی از نگهداری ذخایر پشتوانه استیبل‌کوین‌ها منع شوند.

 

در این گزارش به این موضوع اشاره شده است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) می‌توانند باعث بلا استفاده شدن رمز ارزهاشوند. این موضوع به نقل از بیانیه اخیر جروم پاول (Jerome Powell) بیان شده است. او پیش‌تر گفته بود که رمز ارز بانک مرکزی آمریکا می‌تواند تمام اکوسیستم رمز ارزها را زیر سوال ببرد.

 

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که بسیاری از سازمان‌های مالی سنتی نگران اختلالات اقتصادی بالقوه اکوسیستم دیفای هستند اما به موضوع ارائه خدمات رمز ارزها توسط بسیاری از همین بانک‌ها اشاره‌ای نکرده است. آوانتی (Avanti) و صرافی کراکن(Kraken) که در ایالت وایومینگ مستقر هستند، خود به دنبال تبدیل شدن به بانک‌های قانونی هستند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!