شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۴۶۷۵۲
برنامه دولت ها در مقابله با رمزارزها چقدر شانس موفقیت دارد؟

جنگ تیر و کمان با هواپیمای جنگی!

پرونده رمزارزها روی میز کمیسیون اقتصادی مجلس، این خبری است که این روزها به گوش می‌رسد و بسیاری از افراد منتظرند تا ببینند قانون‌گذاران در این رابطه چه تصمیمی می‌گیرند. البته چه بخواهیم چه نخواهیم بازار رمزارزها در کشور با توجه به سودآوری بالای آن مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و ارقام بالایی وارد این حوزه شده است.

در کنار این موضوع بحث استخراج یا ماینینگ هم داستان خود را دارد و مشکلاتی که از بابت قطعی برق امسال کشور را درگیر خود کرده است. جهت بررسی بازار رمزارزها گفت و گوی روزنامه اینترنتی «فراز» را  با «نیما امیرشکاری» مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و مالی بخوانید:

 

وضع قوانین در رابطه با رمز ارزها در حال حاضر در کشور به چه مرحله‌ای رسیده است؟

قوانین و مقررات درکشور ما به شکل مدون در نیامده و هنوز به خروجی واحدی نرسیدیم و در حال حاضر بیشتر در حال مطالعه هستیم و تاکنون نتوانستیم به وضعیت مشخصی برسیم. از طرفی شاهد این هستیم که بانک مرکزی برای صرافی رمزارز تکالیفی را مشخص کرده، یا مثلا وزات صمت برای ماینیگ و استخراج، دستورالعمل‌هایی را اعلام کرده، ولی هنوز برای مصرف و خرید و فروش داخلی محدودیت‌هایی هست و هنوز جمع‌بندی کامل نشده است. مثلا در حال حاضر ارز حاصل از ماینینگ را باید در یکسری سامانه‌های خاص ارائه بدهند و به مانند ارز صادراتی با آن برخورد می‌شود و یا اینکه فقط باید از این رمززارزها برای واردات استفاده شود که این مقررات با جنس رمزارز سازگار نیست و کلا قابلیت کنترل بر روی عملکرد رمزارز نه در ایران در هیچ جایی امکان‌پذیر نیست.

 

در دیگر کشورها آیا قوانین و مقرراتی برای این رمزارزها شکل گرفته است؟

پدیده رمزارز در حقیقت آمده تا با تکیه بر اندیشه‌های لیبرالیسم، حکومت‌داری را به چالش بکشد و آزادی عمل افراد را در مقابل دولت‌ها به حداکثر برساند و در سوی مقابل هم ابزاری دست دولت‌ها نیست تا با آن به مخالفت بپردازند و یا بتوانند آن را منع و محدود کنند. شاید بشود گفت در حال حاضر جنگ دولت‌ها و بانک مرکزی با رمزارزها مانند جنگ قبایل بدوی است که تیر و کمان دارند و می‌خواهند با یک هواپیمای جنگی به مقابله بپردازند. ابزار دست دولت‌ها برای  مقابله با رمزاررزها مانند همان وسائل دفاعی این قبایل بدوی است. دولت‌ها هم به این نتیجه رسیدند که همانطور که کرونا وجود دارد و باید با آن زندگی کرد ، وجود رمزارز نیز خواه ناخواه هست و باید با آن تعامل کرد. البته یکسری از قوانین به عنوان مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به اجرا درآمده است.

 

با این وضعت درآینده عملا بانک‌های مرکزی قدرت انجام سیاست‌های پولی را از دست می‌دهند؟

ببینید دولت‌ها ابتدا نسبت به مسئله رمزارز قهری عمل کردند و اعلام کردند که این ارزها باید مالیات بدهند و برخی قوانین سخت‌گیرانه را در این حوزه تصویب کردند اما با فراگیری رمزارزها عملا نتوانستند کاری بکنند. در حال حاضر رمزارزها با اهداف و تکنولوژی‌های متفاوتی در دنیا حضور دارند و جامعه نیز بنا به نیاز خود از برخی از این موارد استفاده می‌نماید و شاید سیاست پولی به شکل فعلی، کارآیی و قدرت خود را از دست بدهد.

 

بحث‌هایی در رابطه با ورود بانک مرکزی به ارائه رمزارز بود، آیا به نتیجه‌ای رسید؟

همانطور که اشاره شد فعلا مطالعاتی صورت گرفته و کارگروه‌هایی هم تشکیل شده است تا به بررسی ارائه رمزارز توسط بانک مرکزی بپردازند و این جلسات ادامه دارد ، با این حال باید درک کاملی از مزایای جایگزینی رمزارز به جای پول ریال باشد که هنوز دلایل مطرح شده نتوانسته وجوب ورود بانک مرکزی به این عرصه را توجیه کند.

 

با توجه به تجربه رمزارز توسط ونزوئلا و شرایط مشابه کشور ما با این کشور، تجربه تولید رمزارز توسط این کشور را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

«پترو» به عنوان ارز دیجیتال ارائه شده توسط ونزوئلا در فاز اول موفق بود چون شرایط تورمی حادی در این کشور برقرار بود و این پول ملی خود را به نوعی به دلار متصل کرد و حتی توانست در حدود ۳ میلیارد دلار از مردم این کشور پول بابت این ارز جذب کند و مردم را ترغیب کرد که در شرایط ابرتورمی از این ارز دیجیتالی استفاده کنند، اما در فاز دوم این رمزارز شکست خورد و سقوط کرد،  هم به دلیل سقوط قیمت نفت و هم به دلیل اینکه یکسری وعده‌ها از سوی دولت ونزوئلا در رابطه با این ارز اعلام شد اما دولت نتوانست به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند و در نتیجه در نهایت به شکست آن انجامید.

 

در کشور ما استقبال چگونه بوده است ، گفته میشود روزانه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان خرید رمزارز توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود؟

ببینید ما آمار رسمی نمی‌توانیم از خرید و فروش داشته باشیم و این آمارها هم از سوی چند صرافی بزرگ اعلام می‌شود  و بزرگنمایی هم در آن هست و نمی‌شود به طور دقیق میزان ورود پول به این حوزه را مشخص کرد اما در مجموع استقبال از تکنولوژی در کشور ما بالاست و می‌بینیم اگر درکشورهای اروپایی ، یک خانواده از گوشی تلفن همراه معمولی استفاده کند اما در کشور ما حتی در خانوارهای با درآمد پایین سعی می‌شود حداقل برای فرزندان از آخرین پرچمداران بازار استفاده شود که نشان از علاقه جامعه به استفاده از آخرین فناوری‌های بازار است، از طرف دیگر در اقتصادهایی مانند اقتصاد ما که فعالیت تولیدی خاصی صورت نمی‌گیرد و مشکلات تورمی نیز دارد ، تب یک شبه پولدار شدن و کسبسودهای بالا بسیار فراگیر است و کلا بازارهای سوداگرانه مانند بورس ، سکه ، طلا و ارز در کشور ما از استقبال خوبی برخوردار بوده است و جنس بازار رمزارز نیز از جنس همین بازارهاست و طبیعتا استقبال از آن بالاست.

 

عدم وجود قوانین و یا برخی مخالفت‌ها تاثیری بر استقبال مردم نداشته است؟

در کشور ما قوانین به طور۵۰-۵۰ بوده یعنی استفاده از ویدئو ، ماهواره و خیلی کارهای دیگر بر طبق قوانین ممنوع است اما مردم انجام می‌دهند و استفاده می‌کنند . رمزارز هم به مانند موارد بالا منع قانونی دارد اما صرافی‌های رمزارز در حال فعالیت هست و کیف‌پول صادر می‌کنند و مردم هم وارد این بازار می‌شوند.

 

تحریم‌ها تا چه حد تاثیر بر بازار رمزارزها در کشور نهاده است؟

قطعا تاثیر داشته چون باید یکسری احراز هویت‌ها انجام شود تا مشخص شود که بحث برای تامین مالی تروریسم و پولشویی نباشد و در این فضا چون از قبل برای ایرانی‌ها سوسابقه وجود داشت و نسبت به آی.پی ایران نیز حساسیت بود برخی  از پولها بلوکه شده و یا سوخت شده‌اند و در حقیقت فضا برای کاربران ایرانی نسبت به سایر کاربران قدری مشکل شده است.

 

در مجموع بازار رمزارز را در بلندمدت نه در ایران بلکه در دنیا چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

به نظرم این بازار باقی خواهند ماند حتی اگر با تعدیل‌هایی همراه شود . از زمان کرونا با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری نرمال بسیاری از شرکت‌ها با اخلال همراه شده بسیاری از شرکت‌ها در این بازار وارد شده و سرمایه‌گذاری کردند و پول زیادی وارد  بازار شده که اگر حتی ۱۰۰ یا ۲۰۰ رمزارز هم در این بازار کلاهبردار باشند اما ارزهای برتر این بازار آنقدر پایدار و خوب عمل کرده‌اند که این روند ادامه پیدا کند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!