سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۶۰۳۴
«سیاوش انجوی» درگفتگو با «فراز» توضیح داد

تاثیر تغییرات افغانستان بر قیمت دلار

تاثیر تغییرات افغانستان بر قیمت دلار
حدس زده می‌شد تغییرات در حکومت افغانستان در بازار ارز تنش ایجاد کند که همین اتفاق هم رخ داد.
نویسنده :
هانیه احمدی

هفته گذشته دکتر آرمان اسماعیلی در گفتگو با «فراز » پیش‌بینی کرد «طالبان دلار را در ایران‌گران می‌کند». به باور این کارشناس ارزی، تغییرات منطقه‌ای به خصوص در افغانستان می‌تواند بازار ارز ایران را با تنش جدی روبرو نماید.

 

در همین پیوند «سیاوش انجوی» کارشناس ارز هم به «فراز» می‌گوید: «حدس زده می‌شد تغییرات در حکومت افغانستان در بازار ارز تنش ایجاد کند که همین اتفاق هم رخ داد. یکشنبه ۲۴مرداد در آخرین روز معاملات، دلار به کانال ۲۷۳۰۰ تومان وارد شد. با توجه به تعطیلات یک هفته‌ای بازار، نرخ معامله دلار کماکان در محدوده قبلی است اما نکته هوشمندانه، تعطیلی یک هفته‌ای بود که می‌تواند تا حدود زیادی از التهابات و نگرانی‌ها در بازار بکاهد. امید می‌رود در صورت نتیجه بخش بودن این الگو برای کاستن از تبعات  اقتصاد رفتاری هیجانات بازار ارز در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.»

 

انجوی می‌افزاید:‌ «با بهبود تدریجی وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی، رییس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که این نهاد در حال کاستن تدریجی از حجم سیاست های حمایتی خود است. این ها همه در حالی است که طی سه روز گذشته، نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزهای معتبرجهانی، روندی صعودی داشته و به عدد۹۳/۲۵رسیده است از طرفی دیگر جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا با بیان اینکه تغییر رویکرد این بانک ناگهانی نخواهد بود از نظارت پیوسته این نهاد بر بازارهای مالی و شاخص‌های کلان خبر داده و  یک بار دیگر به همه اطمینان داد که ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل شرایط، نیرومند و کافی هستند.»

 

او خاطر نشان می‌کند:‌ «در بازار بدهی، همه چیز به نفع دلار در حال پیگیری است بطوری‌که میزان دارایی‌های سرمایه گذاران خارجی در اوراق قرضه آمریکا در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود از فوریه رسیده و تنها در طول ماه گذشته ۶۷ میلیارد دلار بیشتر اوراق قرضه به فروش رفته است. این نشانگر بازگشت علایم ثبات در میان مدت و بلند مدت در اقتصاد آمریکاست. نباید فراموش کنیم که ژاپن و چین، بزرگ‌ترین دارندگان اوراق دلاری هستند و به همین دلیل دو رقیب اصلی دلار یعنی ین ژاپن و یوان چین در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به دلار باقی خواهند ماند و تنها رقیب جدی سنتی دلار، یورو است اما این ارز نیز دچار بحران‌های داخلی جدی است و بعید به نظر می‌رسد با شرایط فعلی اقتصاد جهانی، اتحادیه اروپا قصد رویارویی با آمریکا را داشته باشد .»

 

عملکرد ضعیف اقتصاد چین

 

این کارشناس ارز در ادامه اضاف کرد: «با توجه به عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار اقتصاد چین، تقاضا برای اسکناس سبز به ویژه در کوتاه مدت بین معامله‌گران ارز تقویت شده است و بیشترین احتمال  با توجه به شرایط موجود، تغییر محسوس در افزایش قدرت دلار در سطح بین المللی است. این‌ها همه در حالی است که خروج ارتش آمریکا از منطقه خاورمیانه کاهش هزینه نظانی  ۷۰۰میلیارد دلاری را برای آمریکا در پی خواهد داشت و این صرفه‌جویی می‌تواند منجر به کمک در بازیابی توان اقتصاد داخلی این کشور شود. این امر به نوبه خود موجب تقویت شاخص دلار در برابر ارزهای دیگر می‌شود. هرچند باید منظر ماند و دید که کاهش هزینه‌های نظامی در کدام بخش از اقتصاد بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت و آیا سیاست گذاری انجام شده می‌تواند کمکی به اقتصاد آسیب‌دیده این کشور نماید؟»

 

تاثیر ویروس کرونا در اقتصاد جهانی

 

انجوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی می‌گوید: «در هر حال با توجه به کنترل نسبی کرونا در سطح جهان، به تدریج شاهد بازگشایی اقتصاد جهانی هستیم در این شرایط ضرورت پیوستن ایران به اقتصاد جهانی دو چندان می‌شود زیرا کسب درآمدهای ارزی متناسب با ظرفیت‌های موجود و همچنین افزایش تقاضای طبیعی ارز بعد از بازگشایی اقتصادی حتمی است‌ و جوابگو بودن بانک مرکزی به این تقاضا در شرایط مقتضی از نیازهای اصلی اقتصاد ایران می‌باشد که باید به جد، دیر یا زود از  سر گرفته شود.» پیش بینی‌ها از کسری بودجه دلاری کشور مدام در حال تغییر می باشد و این در حالیست که انجام توافق هسته‌ای هر روز  پیچیده‌تر می‌شود  و  احتمال رسیدن به  توافقی جامع در زمان نزدیک را دور از تصور می‌نماید . با توجه به روی کار آمدن دولت جدید هنوز پاسخ مشخصی درباره تامین ارز مورد نیاز در سال ۱۴۰۰ داده نشده و معلوم نیست که کسری بودجه دولت به چه نحوی حبران خواهد شد از همین رو داشتن یک سیاست ارزی مشخص با توجه به نگرانی های بازار تا پایان سال، باید مهم ترین اولویت‌ تیم اقتصادی دولت جدید باشد است اما شرایط حال حاضر بازار، چیزی جز سردرگمی را نشان نمی‌دهد و از همین رو در روزهای اخیر با توجه به پیش‌بینی‌ها شاهد افزایش ناگهانی قیت ارز بودیم که امیدواریم با اتخاذ تصمیمات مناسب این رویه اصلاح گردد»

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!