جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۳۴۶۸

‏افزایش ۱۰ برابری کلاهبرداری‌های رمزارزی طی کمتر از یک‌سال

‏افزایش ۱۰ برابری کلاهبرداری‌های رمزارزی طی کمتر از  یک‌سال
گزارشات کمیسیون فدرال تجارت (FTC) که وظیفه حمایت از حقوق مصرف کنندگان آمریکایی را بر عهده دارد نشان می‌دهد که کلاهبرداری‌های رمزارزی در ۶ ماه گذشته به ۸۲ میلیون دلار رسیده است که این میزان بالغ بر ۱۰ برابر میزان کلاهبرداری‌ها در بازه مشابه آن در سال قبل بوده است.

 این گزارش همچنین نشان می‌دهد که اغلب این کلاهبرداری ها مربوط به سرمایه گذاری بر روی رمزارزهای تازه ساخت و نیز توسط شرکت‌های ارائه دهنده سود بر مبنای سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی صورت گرفته است و در میان مالباختگان از همه طیف ها از سرمایه گذاران کم سن و بی‌تجربه تا سرمایه‌گذاران قدیمی و حرفه‌ای دیده می‌شود. رشد سریع بیت کوین، عدم تنظیم مقررات و ماهیت تقریبا ناشناس افراد در حوزه ارزهای دیجیتال، فضای مناسبی را برای کلاهبرداران ایجاد کرده است. از ماه اکتبر تا مارس، قیمت بیت کوین با جهش ۴۵۰ درصدی به نزدیک ۵۹۰۰۰ دلار رسید، در حالی که رمزارزهای های رقیب مانند اتر و دوج کوین نیز افزایش‌هایی  داشتن .  بیت کوین از آن زمان تاکنون حدود ۳۶۰۰۰ دلار عقب نشینی کرده است که هنوز هم به مراتب بیشتر از سال گذشته است. سباستین ، یک تکنسین ۲۸ ساله داروسازی است که حدود ۱۰ هزار دلار از اتر خود را از طریق کلاهبرداری از دست داد. 

سباستین، که در لندن زندگی می‌کند گفت که او به طور معمول قبل از سرمایه گذاری در مورد پروژه های رمزارزی با دقت تحقیق می کند، اما او اینبار چنین نکرد. او مقداری رمزارز را به یک کیف پول دیجیتال کنترل شده توسط LUB واریز کرد. دیگران به او هشدار دادند که این یک کلاهبرداری است.  اما در آن زمان خیلی دیر شده بود.  برخلاف خریدهای کارت اعتباری، انتقال رمزارزها معمولاً قابل برگشت نیست. سباستین که خواست تا نام خانوادگی‌اش منتشر نشود تا هدف ترول های اینترنتی قرار نگیرد، گفت: من احساس شرمندگی می کنم و هنوز هم نمی توانم حماقت خودم را باور کنم.

صدها نفر با داستان های مشابه ، عمدتا در اروپا از آن زمان به گروه های تلگرامی مانند LUB Token = کلاهبرداری پیوسته‌اند. مدیر یک گروه به نام توبیاس، تخمین زده است که قربانیان کلاهبرداری در آلمان بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۱.۵ میلیون یورو (۶۰۰۰۰۰ تا ۱.۸ میلیون دلار) از این طرح ضرر کرده‌اند. سخنگوی پلیس در شهر آلن، که چندین شکایت در ماه مه دریافت کرده گفت که پلیس آلمان در حال بررسی شکایات در مورد طرح LUB در سراسر کشور است. دشوار است که بگوییم سرمایه گذاران به دلیل کلاهبرداری از طریق رمزارزها چه مقدار پول از دست می دهند.  ارقام FTC بر اساس گزارش دهی خود توسط قربانیان کلاهبرداری است و عمدتا به ایالات متحده محدود می‌شود، بنابراین این گزارش احتمالاً تنها بخشی از کل خسارات را منعکس می‌کند. البته حتی سرمایه گذاران معروف نیز می‌توانند از کلاهبرداران رمزارزی باشند. در ماه فوریه، مدیر صندوق سرمایه گذاری رمزارزی، استفان شین به اتهام یک فقره کلاهبرداری در اوراق بهادار مجرم شناخته شد.  او در دادگاه فدرال نیویورک اعتراف کرد که سالها به سرمایه گذاران دروغ گفته است. اکنون وی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است. او مسئولیت کامل اقدامات خود را پذیرفته و متعهد شده است هر کاری کند تا خسارات را جبران کند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!