جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۴۸۱۱۹

سامانه کارت واکسن دیجیتال و کدی که هرگز نمی‌رسد!

سامانه کارت واکسن دیجیتال و کدی که هرگز نمی‌رسد!
برای این‌که مردم تشویق (و درواقع تهدید شوند) واکسن بزنند، قرار شده بسیاری از کارهای اداری، با ارائه کارت واکسن انجام شود. اما یک ماهی است، ماجرا از ارائه کارت تزریق واکسن فراتر رفته و باید شهروندان، حتما کارت دیجیتال واکسن داشته باشند. به گفته سرپرست مرکز مدیریت و آمارو فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت:«تنها مدرک معتبر واکسیناسیون ایران، کارت دیجیتال صادر شده از سوی وزارت بهداشت است که از طریق سامانه salamat.gov.ir صادر شده باشد. جهت تعیین اصالت کارت واکسن دیجیتال انگلیسی (مخصوص مسافران به خارج کشور)، کافی است بارکد دوبعدی (QR-Code) مندرج روی کارت توسط یک گوشی تلفن همراه اسکن شود.»
نویسنده :
آذر فخری

 

انتظاری که چندین روز است به پایان نمی‌رسد!

معمولا چنین سامانه‌هایی در کشور ما، تا راه بیفتند و گرم! شوند و پاسخگو باشند، مدت‌ها طول می‌کشد؛ خبرنگار«فراز» در حدود یک هفته است که روز چند بار از سیستم‌های مختلفی وارد این سامانه می‌شود و فرم مربوطه را پر کرده و دو سه ساعتی منتظر می‌ماند تا کد تائید به گوشی‌اش ارسال شود، اما این انتظار هنوز پاسخ نگرفته و به‌جایی نرسیده است. این اختلال در زمان ثبت‌نام برای دریافت واکسن کرونا نیز در همین سامانه وجود داشت و مدت‌ها طول کشید تا اشکالات آن رفع شود، در طول این مدت، اغلب مردم بدون ثبت‌نام در سامانه، صبح علی‌الطلوع، به مراکز سلامت مراجعه کرده و پس از چندین ساعت در صف ایستادن، واکسن دریافت کردند و این یعنی استفاده از چنین روش‌های سانتی‌مانتالی به ما نمی‌آید!

 

مقصر اصلی؛ اختلال زیرساخت‌های ارتباطی

رئیس مرکز مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت، در همان زمان که در مورد ثبت‌نام در این سامانه مشکلاتی وجود داشت، اعلام کرد مشکلات ربطی به ما ندارد و اختلال‌ها مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی است. زیرساخت‌های ارتباطی همان مشکل در سرعت اینترنت و ضعف و کم تعهدی پشتیبانی توسط اپراتورهاست. در جایی‌که سرعت اینترنت، مدام در حال کم شدن است؛ طبعا و بر فرض محال، هر چقدرهم که سامانه پرقدرت باشد و مشکلات فنی دیگری نداشته باشد، باز نمی‌تواند آن‌گونه که باید و شاید پاسخگوی کاربران باشد. بنابراین مشکلات زیرساختی ارتباطی با توجه به سرعت بسیار پائین اینترنت، هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

 

تداوم مشکلات زیرساختی و انتظارات عجیب مسئولان!

کشور ما به دلیل تحریم با مشکلات زیرساختی فراوانی مواجه است؛ هنوز و پس از دوسه سال از اعلام تغییر کارت ملی، حدود ده میلیون نفر کارت ملی دیجیتال ندارند، فقط یک برگه در دست دارند که کد ملی‌شان روی آن ثبت شده، درحالی‌که در اغلب امور اداری و بانکی مردم به کارت ملی نیاز دارند. دلیلی که برای عدم صدور کارت ملی عنوان شده، تحریم و عدم امکان وارد کردن چیپ و مواد لازم از خارج، برای تهیه کارت ملی است. مدتی است برخی از بانک‌ها هم با وجود این‌که تاریخ انقضای کارت بانکی بسیاری از مردم گذشته، کارت جدید صادر نمی‌کنند و کارت را به‌طور اتوماتیک توسط خود بانک، تمدید می‌کنند، و این یعنی مشکل صدور انواع کارت‌های دیجیتالی هنوز ادامه دارد. طبعا در مورد کارت دیجیتال واکسن هم مشکل وجود دارد و حتی اگر سامانه، سرو سامانی داشت و زیرساخت‌های ارتباطی هم مشکلی نداشتند، بازهم صدور کارت دیجیتال واکسن با توجه به مشکلات موجود در این زمینه، چندان امکانپذیر به نظر نمی‌رسد.

همه این‌ها را گفتیم که بگوئیم چرا مسئولان که بهتر و بیشتر از مردم در مورد مشکلات گوناگون زیرساختی و ساختاری کشور در عرصه‌های گوناگون آگاه‌اند، انجام امور اداری و بانکی و دریافت انواع خدمات از سوی مردم را منوط به دریافت مثلا کارت دیجیتال واکسن می‌کنند؟ چرا باید مسئولان ما برای تشویق یا تهدید در مورد تزریق واکسن- که البته اغلب مردم علاقه‌مند به تزریق آن هستند- این‌همه فشار بر مردم وارد کنند؛ در حالی‌که دست خودشان در عمل به تعهد و مسئولیت ویژه خویش، تا این حد بسته است؟

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!