سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۴۵۴۹۵

دلیل گرانی گوشی و تبلت چیست؟

دلیل گرانی گوشی و تبلت چیست؟
دلیل گرانی گوشی موبایل محصور بودن واردات این کالا توسط بعضی شرکت‌های وابسته به برخی سازمان‌ها است.
نویسنده :
هانیه احمدی

در این چند هفته اخیر شاهد نوسانات قیمت گوشی در بازار تلفن‌همراه و تبلت بوده‌ایم. که برخی مصوبات دستگاه‌های نظارتی برای تسری اجرای رجیستری و محدودیت و ممنوعیت واردات برخی برند‌های گوشی تلفن همراه نیز بازار این محصولات را تحت‌تأثیر خود قرار داده اند.

«جمشید محمد نژاد» یکی از فروشنده‌های پاساژعلاالدین در خصوص گرانی چند روز اخیر موبایل به خبرنگار «فراز» می‌گوید: «مهمترین گرانی اخیر، دلیل نبود واردات گوشی موبایل است. تنوع گوشی بسیار کاهش پیدا کرده و کمبود کالا کاملا مشهود است.»

 

شرکت‌های که وارد کنند گوشی موبایل هستند اکثرا به برخی از سازمان‌ها و نهادها وابستگی دارند. فروشندگان می‌گویند، این شرکت‌های وارد کنند گوشی هستند که باید واردات انجام بدهند که چند هفته‌ی است وارد نمی‌کنند. در ده روز اخیر هم که بحث ریجستری تبلت‌ها به وجود آمده میزان تبلت‌های وارد شده به بازار به شدت کاهش پیدا کرده و قیمت تبلت‌ بین ۵۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته است‌. این در حالی است که گوشی‌های مانند مارک اپل افزایش قیمت نداشته و حتی در بعضی مدل‌ها ریزش قیمت هم داشته‌اند.

 

از سوی دیگر گوشی‌هایی با قیمت زیر ۱۰ میلیون که برای مردم جاذبه بیشتری داشته و قدرت خرید دارند، حداقل ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. گوشی «شیائومی» هم نسبت به برندهای دیگر افزایش قیمت زیادی نداشته است اما مارک سامسونگ افزایش قیمت بالایی داشته است؛ برای نمونه «گوشی سامسونگ مدل A72 » که ده روز قبل ۱۳ میلیون تومان  فروخته می‌شد در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان است. 

 

خبرنگار فراز از این فروشنده گوشی موبایل می‌پرسد به نظر شما این گرانی تا چه زمانی طول می‌کشد و آیا امکان کاهش قیمت وجود دارد؟‌ محمدنژاد می‌گوید: «این بستگی به شرایط واردات دارد. به نظر من کاهش قیمت نخواهیم داشت و حتی امکان دارد در بعضی موارد افزایش قیمت هم داشته باشیم. کمبود تنوع گوشی در بازار کاملا مشهود است. ۱۰شرکت وارد کنند گوشی موبایل در کشور هستند که حدود ۵ شرکت به صورت فعال واردات را انجام می‌دهند. در چنین شرایطی قیمت‌ها به شدت تحت تاثیر فعالیت این شرکت‌هاست.»

 

ابراهیم درستی، رییس اتحادیه دستگاه های صوتی و تصویری هم با اشاره به ممنوعیت برخی از برندهای تلفن همراه در کشور گفته: «در گذشته ممنوعیت وارد برای برندهایی همانند نوکیا، سامسونگ و ال جی اتفاق افتاده بود و اخیرا نیز برای شیائومی این اتفاق افتاده است. این گوشی تلفن همراهی است که در ابعاد مختلف و مدل های گوناگون فعالیت دارد.» او در رابطه با چرایی ممنوعیت این برند می‌گوید: «برخی از برندهای شیائومی نمی توانند در شرایط خاص با شماره های ضروری مانند ۱۱۰ و ۱۱۵ تماس بگیرند.»

 

قیمت گوشی شیائومی

اما بررسی قیمت برخی انواع گوشی برند شیائومی حاکی از سیر صعودی نرخ این گوشی‌ها در بازار است به‌نحوی که اکنون بازه قیمتی گوشی شیائومی Redmi Note ۹ T ۵ G ۱۲۸ GB به ۴ میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار، Redmi Note ۹ s ۱۲۸ GB به ۵ میلیون و ۸۰۰ تا ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار، Redmi Note ۸ Pro ۱۲۸ GB به ۵ میلیون و ۳۰۰ تا ۵ میلیون و ۴۳۰ هزار، Redmi Note ۸، ۶۴ GB به ۳ میلیون و ۷۵۰ تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار، Mi A ۳، ۱۲۸ G به ۴ میلیون و ۵۴۰ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار، Redmi ۹، ۶۴ GB به ۳ میلیون و ۳۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار، Redmi ۸، ۶۴ GB به ۳ میلیون و ۱۰۰ تا ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار و Redmi ۸ A ۳۲ GB به ۳ میلیون و ۱۰۰ تا ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

قیمت گوشی‌های سامسونگ و اپل

علاوه بر افزایش قیمت گوشی تلفن همراه برند‌های شیائومی و پوکو به‌دلیل درخواست ممنوعیت واردات آن، قیمت گوشی‌های موبایل برند‌های سامسونگ و آیفون نیز متاثر از افزایش نرخ ارز در بازار سیر صعودی به‌خود گرفته است به‌نحوی که قیمت برخی انواع گوشی رده قیمتی متوسط (کمتر از ۱۰ میلیون تومان سامسونگ) مانند سری A۳۲-A۵۱ و A۵۲ بنا بر میزان حافظه داخلی و رم رشد قیمت ۷۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته را تجربه کرده است.

در بازار گوشی‌های آیفون نیز قیمت گوشی iPhone ۱۲ Pro ۲۵۶ GB به ۳۲ میلیون و ۴۸۰ تا ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار، iPhone ۱۲ Pro Max ۲۵۶ GB به ۳۵ میلیون و ۴۵۰ تا ۳۷ میلیون، iPhone ۱۲، ۱۲۸ گیگ به ۲۶ میلیون و ۲۰۰ تا ۲۶ میلیون و ۸۹۰ هزار، iPhone ۱۱، ۱۲۸ گیگ به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار، iPhone۸Plus ۶۴ گیگ به ۱۲ میلیون و ۱۸۰ تا ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار، iPhone ۸، ۶۴ گیگ به ۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار، iPhone SE ۲۰۲۰، ۱۲۸ گیگ به ۱۶ میلیون و ۲۰۰ تا ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!