جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۶۰۵۴۵

تعمیر موبایل، هم قیمت خرید سال ۹۷!

تعمیر موبایل، هم قیمت خرید سال ۹۷!
قیمت لوازم یدکی و تعمیرات موبایل در شرایط فعلی با خرید موبیال در سال ۹۷ در برخی موارد یکسان است.
نویسنده :
صبا رضایی

قیمت لوازم یدکی و تجهیزات گوشی‌های هوشمند روز به روز در حال افزایش است. قیمت لوازم یدکی، دستمزد تعمیرکار و واسطه‌هایی که گوشی را از مشتری گرفته و به تعمیرکاران حرفه‌ای می‌سپارند، روزبه روز در حال گران‌تر شدن است. قیمت تعمیر برخی گوشی‌ها از قیمت خرید موبایل در سال ۹۷ نیز گران‌تر است. هزینه‌ای که امروز برای تعمیر موبایل می‌پردازید با قیمت موبایل در سال ۹۷ مساوی است. از سویی دیگر قیمت گوشی‌های هوشمند به حدی گران شده که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند موبایل خودرا تعمیر کنند. کمتر کسی از طبقه متوسط می‌تواند مانند سال‌های گذشته گوشی خود را به روز کرده وتعویض کند. در بیشتر مواقع مردم ترجیح می‌دهند گوشی خود را به دست تعمیرکار بسپارند تا هزینه کلان برای خرید گوشی جدید بدهند.

 

قیمت لوازم یدکی موبایل‌های سامسونگ و آیفون

 

گوشی‌های سامسونگ و آیفون بیشترین طرفدار را در میان کاربران ایرانی دارند اما قیمت گوشی‌های جدید بسیار گران شده است. از طرفی دیگر قیمت لوازم یدکی هم گران شده و هم مشخص نیست لوازم یدکی اصل است، دست دوم است یا جدید و سالم.

قیمت باتری موبایل سامسونگ ۱۴۳ هزارتومان است. باتری موبایل Apple iPhone 6s، ۳۶۰ هزار تومان است. باتری موبایل آیفون 4s ۱۵۰ هزار تومان است. قیمت باتری آیفون ۱۱ Pro ، در حدود ۶۳۰ هزار تومان است. باتری آیفون ۱۲ بیش از یک میلیون تومان است.

ال سی دی Samsung Galaxy A70 SM-A705 در حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. ال سی دی Samsung Galaxy J7 Prime2 SM-G611 ، ۵۰۰ هزار تومان است. ال سی دی  Samsung G985 Galaxy S20 Plus ، بیش از ۷ میلیون تومان است. ال سی دی نوت ۲۰ ، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است.

قیمت تاچ و ال سی دی Apple iPhone 13 Pro Max، حدود ۸ میلیون تومان است. قیمت ال سی دی و تاچ آیفون ۱۱ حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

قیمت شارژرهای سامسونگ از ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزارتومان است.

قیمت دوربین پشت گوشی دوربین پشت سامسونگ گلکسی A705-GALAXY A70، ۲۵۰ هزار تومان است. دوربین جلو سامسونگ گلکسی A536 - GALAXY A53 ، ۱۲۰ هزار تومان است. دوربین پشت سامسونگ گلکسی A536-GALAXY A53، نیز به قیمت ۵۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت دوربین گوشی آیفون ۱۳، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت آیفون ۱۱ پرومکس نیز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان است.

سال ۹۷ قیمت گران‌ترین مدل آیفون، آیفون ۱۱ حدود ۱۲ میلیون تومان بوده و قیمت آیفون ایکس در اردیبهشت ۹۷، ۹ میلیون تومان بوده است.

در شهریورماه۹۷ نیز قیمت Samsung Galaxy S9 – 256، حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بوده که گران‌ترین مدل گوشی سامسونگ در آن سال محسوب می‌شده است.

 

افزایش لحظه به لحظه قیمت لوازم یدکی

 

فرهاد غنی‌زاده، رئیس اتحادیه فناوران گفت: در تلاطم عدم ثبات ارز سود و یا ضرر بی‌منطق خواهد بود و در هر صورت مصرف‌کننده بیش از همه متضرر می‌شود، اگر نرخ بالا برود قدرت خرید ندارد و اگر کاهش یابد ترس از خرید دارد، بنابراین عرضه و تقاضای بازار بهم می‌ریزد.

او به ایلنا، درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر تجهیزات و لوازم جانبی موبایل گفت: با توجه به اینکه تمام تجهیزات آی‌تی بیس واردات دارند اولین چیزی که روی آنها تاثیر دارد نرخ دلار است، دلاری که همراه با بی‌ثباتی باشد چه گران و چه ارزان شود یک نتیجه دارد و آن هم ضرر مصرف‌کننده و واردکننده است. در تلاطم عدم ثبات ارز سود و یا ضرر بی‌منطق خواهد بود و در هر صورت مصرف‌کننده بیش از همه متضرر می‌شود، اگر نرخ بالا برود قدرت خرید ندارد و اگر کاهش یابد ترس از خرید دارد، بنابراین عرضه و تقاضای بازار بهم می‌ریزد. 

غنی‌زاده افزود: در 3 ماه گذشته دلار حدود 70 درصد روند افزایشی داشته است این نشان می‌دهد بازار کلپس کرده یعنی همه گیج شده و ترس دارند، مثلا بازرگان نگران است که کالایی را داشته و یا وارد کرده باشد اگر بفروشد قدرت جایگزینی دارد یا خیر. قدرت جایگزینی هم به چند فاکتور بستگی دارد مورد اول اینکه آیا دولت ارزی تخصیص می‌دهد که کالای وارداتی جایگزین شود، دوم اینکه وقتی دلار افزایش پیدا می‌کند و بخواهیم کالا را به نرخ روز بازار قیمت‌گذاری کنیم متهم به گران‌فروشی هستیم.

رئیس اتحادیه فناوران تصریح کرد: یک طرف تعزیرات و سازمان حمایت قرار دارد که روی فروشنده فشا وارد می‌کند و از طرف دولت، وزارت دارایی و وزارت صمت به کاستی فروشنده نگاه نمی‌کنند که آیا اگر با ارز تالار اول( دلار 28 هزار تومانی) و تالار دوم( دلار 43 هزار تومانی) جایگزین شود آیا سهمیه ارز خواهند داشت؟ آیا تخفیف خواهند داشت؟ آیا اگر اکنون ثبت سفارش کنند تا سال بعد تغییرات ایجاد می‌شود یا خیر؟ بعبارت دیگر در شرایط کنونی بازارگان گیج شده و این سردرگمی باعث تلاطم در بازار خواهد شد نتیجه هم برای مصرف‌کننده مطلوب نخواهد بود.

او تاکید کرد: ما به عنوان بازرگان باید برای واردات برنامه‌ریزی کنیم با وندور، ساپلایر و یا فروشنگان تعهدی برای خرید و برنامه‌ریزی بودجه‌ای داریم که اکنون هیچکدام را نمی‌توانیم لحاظ کنیم.

غنی‌زاده گفت: اکنون تقاضای تجهیزات دو حالت دارد یکی اینکه مشتریان کلپس کرده و خرید نمی‌کنند، برخی نیز حالت هیجانی دارند که شروع به خرید کرده و پول را تبدیل به کالایی کنند که در واقع با ارز معامله می‌شود، این هم در حالت نرمال نیست یا سود خوبی حاصل یا کلا ضرر می‌کنند.

او گفت: مشکل این است که تاکنون روند قیمت‌ها صعودی بوده و دلار به صورت مینیمم بین 50 تا 70 درصد در سال بالا می‌رود و افت مقطعی 5 تا 10 درصد دارد و بر پایه همین 5 درصد کاهش نرخ اعلام می‌کنند که دلار را کنترل کردیم و هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فناوران بیان کرد: در شرایط امروز بازار  حباب نیز معنی خود را از دست داده است اکنون کالاهایی که وابسته به واردات و ارز هستند بیشتر دچار سردرگمی هستند و یقینا این نوسان در این بازار روی همه کالاها تاثیر داشت و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

 

بلاتکلیفی مردم

 

نه خرید موبایل مقرون به صرفه است و نه تعمیر آن. از طرفی دیگر حتی اگر کاربران توان مالی برای خرید موبایل نداشته باشند و به تعمیر آن بپردازند، مشخص نیست تعمیرکار لوازم یدکی اصل و نو استفاده کند یا استوک و فیک.

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!