جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۹۴۹۲
۲۴ ساعت از قطع اینترنت کشور گذشت؛ کسی توضیح شفاف نمی‌دهد؟

بازی دولت با کیل اینترنت!

بازی دولت با کیل اینترنت!
بیش از ۲۴ ساعت پس از قطع سراسری و بدون اطلاع قبلی اینترنت در ایران هنوز نهادهای مربوطه هیچ توضیح مشخصی درباره دلیل این اتفاق نداده‌اند. با توجه به کندی شدید سرعت اینترنت بعد از این قطعی، عدم توضیح درباره اتفاق روز ۵ بهمن خود سوالات جدی را در افکار عمومی دامن زده است.

به گزارش فراز: پیش از ظهر روز ۵ بهمن ماه اینترنت ثابت و همراه به‌طور کامل قطع و با اختلال گسترده مواجه شد. این اتفاق ساعت حدود ۱۱ و ۴۵ دقیقه رخ داده بود و بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول کشید.

در پی این اتفاق شرکت ارتباطات زیر ساخت در توضیحی اعلام کرد: «امروز از ساعت ۱۱:۴۳ به مدت ده دقیقه شاهد افت ترافیک بین‌الملل بودیم که به‌سرعت برطرف شد. شرکت ارتباطات زیرساخت به‌دلیل این اتفاق از مردم عزیز عذرخواهی می‌کند. لازم به ذکر است که تیم‌های فنی درحال بررسی علت بروز این حادثه هستند.»

 

2222 نقشه ۷ روز گذشته اختلالات اینترنت

 

قطع اینترنت در روز ۵ بهمن در حالی رخ داد که اختلال‌های اینترنت از هفته گذشته شدت یافته است و امروز به اوج خود رسید. در این مدت شرکت ارتباطات زیرساخت تنها با انتشار بیانیه‌هایی یک‌خطی، ترجیح می‌دهد تنها از مردم عذرخواهی کند و علت دقیق این مشکل را توضیح نمی‌دهد. آن‌ها پیش‌تر اعلام کردند این اختلال‌ها ناشی از مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه است.

همچنین سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران که وضعیت شبکه را نشان می‌دهد نیز در روزهای گذشته از دسترس خارج شده است. سایت دیجیاتو نوشت که پیگیری‌های چندباره اش از وزارت ارتباطات درباره چرایی از دسترس خارج‌شدن این سایت هنوز بی‌پاسخ مانده.

ماهنامه پیوست، که اخبار فناوری در ایران را پوشش می‌دهد، نوشته که تنها پهنای باند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، به مدیریت محمدجواد لاریجانی، در زمان قطع اینترنت بدون اختلال در دسترس بوده است.

این‌ها در حالی است که مقامات و نهادهای مرتبط مسئولیت قطع اینترنت را نپذیرفته‌اند. محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات ایران، به ایلنا گفته: «طبق بررسی‌ها در آنچه مربوط به شبکه اینترنت شرکت مخابرات است، مشکلی نیست و تمامی ارتباطات برقرار است. ممکن است قطعی مربوط به وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت باشد، در هر حال در شرکت مخابرات مشکلی وجود ندارد.»

همچنین مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت هم به صداوسیما گفته است که اصولا اینترنت قطع نشده است. آخوندزاده گفته است: «اخبار ساخته شده در برخی کانال های شبکه های اجتماعی و خبرگزاری ها مبنی بر قطع اینترنت صحت نداشته است.» او تاکید کرده: «سرعت و ارتباطات مثل همیشه به صورت سراسری برقرار است و صرفا ۲۵ دقیقه اختلال داشته است.»

 هم اکنون بیش از ۲۴ ساعت از قطع اینترنت و یا به روایت مقامات مسئول، «اختلال» شبکه در ایران گذشته است. اما نکته اینجاست که هنوز هیچ توضیح روشن و واضحی درباره این موضوع توسط مراجع رسمی ارائه نشده است و همین هم سوالات بیشتری درباره اتفاق روز ۵ بهمن ماه به وجود می‌آورد.

خصوصا اینکه گزارش‌های مختلف کاربران در شبکه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که اوضاع اینترنت بعد از قطعی موقت روز ۵ بهمن نسبت به قبل از آن حتی اوضاع نامناسب‌تری پیدا کرده. بسیاری از کاربران گزارش‌هایی مبنی بر از کار افتادن فیلترشکن‌ها نیز منتشر کرده‌اند.

 

1111  استان‌ها با بیشترین اختلال در ۷ روز گذشته

 

همزمان داده‌های رصدخانه اینترنتی IODA نشان می دهد که استان های کردستان، گلستان، یزد، خراسان جنوبی، ایلام و تهران در هفته گذشته با بیشترین اختلال اینترنتی مواجه بوده اند.

همچنین در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی با بیشترین اختلال نام شرکت‌های «داتک»، «پارس آنلاین»، «داده گستر» و «ایران سپنتا» به چشم می‌خورد.

 

3333 ارائه دهنده‌های خدمات اینترنتی با بیشترین اختلال در ۴۸ ساعت اخیر

قطع چند دقیقه ای اینترنت در روز ۵ بهمن اما تنها چالش اینترنتی کشور در روزهای اخیر نبود. قبل تر و در روزهای برگزاری کنکور موضوع قطع عمومی اینترنت چالش برانگیز شده بود. 

کنکور سراسری امسال در روزهای  ۲۹ و ۳۰ دی ماه برگزار شده و از قبل اعلام شده بود که همزمان با ساعت برگزاری این آزمون، اینترنت قطع خواهد شد. مقامات مسئول علت این تصمیم را تضمین امنیت کنکور اعلام کردند. 

در نهایت اما در حالیکه اینترنت در روز پنجشنبه، ۲۹ دی در زمان برگزاری آزمون کنکور قطع شده بود اما این اتفاق در روز بعد رخ نداد. در این مورد هم مسئولان هیچ توضیح مشخصی ارائه نکردند. از جمله اینکه اگر امنیت کنکور بسته به قطع اینترنت بود چرا این اتفاق روز ۳۰ دیماه رخ نداد و اگر تاثیری نداشت چرا اینترنت روز قبل از آن قطع شده بود؟ 

این دست سوالات بی پاسخ نگرانی‌هایی را درباره آینده اینترنت در ایران رقم زده. از جمله اینکه آیا نهادهای مرتبط در حال آزمایش وضعیت جدیدی هستند و می‌خواهند موقعیت‌های تازه‌ای را امتحان کنند؟ موقعیت‌هایی که دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت بسیار محدود و یا کاملا قطع می‌شود. 

مدت هاست حامیان دولت درباره لزوم قطع ارتباطات اینترنتی ایران با دنیا تئوری‌هایی را مطرح می‌کنند. از جمله اخیرا یک کارشناس تلویزیونی از توانایی آمریکا برای پدیده‌ای به عنوان «کیل اینترنت» یا قطع اینترنت در سطح جهان یاد کرد و آن را یک تهدید دانست. در حالیکه در هفته‌های اخیر این ایرانیان بودند که به طور مستمر قطع اینترنت را تجربه می‌کردند. 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!