شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۵۶۹۱۶

اپل مخفیانه دارد متاورس خود را می‌سازد

اپل در جستجوی مهندسان نرم‌افزاری است که شور خاصی به واقعیت ترکیبی دارند. همچنین به دنبال یک معمار AR/VR است که با فناوری‌های «فراگیری ماشین و کامپیوتر ویژن و پردازش چند رسانه‌ای» کار می‌کند.
نویسنده :
مونس نظری

در حالی که اکثر شرکت‌های فناوری در حال تعدیل کارکنان خویش هستند، اپل مشغول استخدام است. این شرکت به طور خاص به دنبال مهندسان واقعیت ترکیبی است.

 

غول فناوری در هفته گذشته بیش از ۳۰ شغل مرتبط با AR/VR را فهرست کرد.

 

اپل در جستجوی مهندسان نرم‌افزاری است که شور خاصی به واقعیت ترکیبی دارند. همچنین به دنبال یک معمار AR/VR است که با فناوری‌های «فراگیری ماشین و کامپیوتر ویژن و پردازش چند رسانه‌ای» کار می‌کند.

 

حتی یکی از پست‌های شغلی به توسعه «دنیای سه‌بعدی با واقعیت ترکیبی» اشاره می‌کند که شباهت بسیاری به متاورس دارد. در این پست شغلی آمده است: «در این نقش، شما از نزدیک با توسعه‌دهندگان دیگر کار کرده و ابزارها و چارچوب‌هایی را برای فعال‌کردن تجربیات مرتبط در دنیای سه‌بعدیِ واقعیت ترکیبی ایجاد خواهید کرد.»

 

همچنین گزارش‌های اخیر حاکی از آن‌اند که اپل در ماه مارس ۲۰۲۳ تولید انبوه هدست‌های واقعیت ترکیبی را آغاز خواهد کرد. قیمت این هدست‌ها بین ۲ هزار تا ۳ هزار دلار است... و از تراشه M۲ در مک پشتیبانی می‌کنند.

 

مطابق پرونده‌های اخیر تریدمارک، هدست واقعیت ترکیبی احتمالی، «ریالیتی پرو» یا «ریالیتی وان» نامیده می‌شود. اما هنوز معلوم نیست که اپل به دنیای واقعیت مجازی خود چه لفظی اطلاق خواهد کرد.

 

تیم کوک، مدیرعامل اپل در مصاحبه اخیر خود گفت که از استفاده از اصطلاح متاورس اجتناب می‌کند. او در توضیح می‌گوید که یک فرد معمولی احتمالاً نمی‌تواند توضیح دهد که متاورژن چیست.

 

اپل در رقابت شدید با متا

 

متا (فیس‌بوک سابق) اولین شرکت بزرگی بود که منابعی قابل توجهی را به متاورس اختصاص داد. این شرکت، سازنده واقعیت مجازی Occulus را خریده و متعهد شد که سالانه ۱۰ میلیارد دلار در متاورس سرمایه‌گذاری کند.

 

مدیرعامل مارک زاکربرگ، اخیراً اظهار داشته که متا در «رقابتی بسیار عمیق و فلسفی» با اپل، بر سر متاورس است.

 

زاکربرگ گفته: «ما با دیدی باز به این موضوع نزدیک شده و سعی داریم اکوسیستم بازتری ایجاد کنیم. ما در تلاش هستیم که موارد بیشتری را با اندروید سازگار نماییم. ما سعی داریم متاورس را به گونه‌ای توسعه دهیم که بتوانید کالاهای مجازی خود را از جهانی به جهان دیگر بیاورید. ما، به همراه شماری از افراد دیگر که شما پیش‌تر بهشان اشاره کردید، گروه استانداردهای باز متاورس را ایجاد کردیم... و اپل به این گروه ملحق نشد.»

 

متا به مایکروسافت، اینویدیا، سونی و ۳۱ شرکت بزرگ فناوری دیگر در یک گروه صنعتی ملحق گردید. گروهی که زیرساخت یک متاورس را ایجاد می‌کند. اما این میان، اپل به طور قابل توجهی غایب بود.

 

آیا اپل می‌تواند متا و مایکروسافت را شکست بدهد؟

 

به نظر می‌رسد که اپل درست مثل رقبای اصلی خودش، در زمان مناسب به روند VR جهش کرده است. متا از زمان تغییر نام و چرخش به سوی متاورس، ۷۵ درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است. فروش هدست‌های Oculus کند است. و بدتر از آن اینکه متاورس زاکربرگ، هاریزون وورلدز، مورد انتقاد شدید رسانه‌ها و مردم قرار گرفته است.

 

شرکت مایکروسافت، یک رقیب بزرگ دیگر است. سرمایه‌گذاری آن در بازی از طریق پلتفرم ایکس‌باکس باعث می‌شود که گسترش متاورس، طبیعی به نظر برسد. در واقع این شرکت با هدست هولولنز خود، شروع خوبی در رقابت به سوی دنیای متاورس داشت.

 

با این حال مایکروسافت از آن زمان تاکنون در این جبهه با مشکل مواجه بوده است. مطابق گزارشات، تیم هولولنز در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ کارمند خود را از دست داده است.

 

ساخت هدست، بسیار چالش‌انگیزتر از چیزی بود که مایکروسافت پیش‌بینی کرده بود. از آن زمان این شرکت، تیمی را که پیش‌تر بالغ بر ۱۰۰ کارمند داشت، احیا کرده و بودجه آن را کاهش داده است.

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!