شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۴۳۰۵
کدام شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ارتباطی رفع فیلتر نشدند؟

پانزده سال فیلترینگ بدون بازگشت، به بهانه اعتراضات

پانزده سال فیلترینگ بدون بازگشت، به بهانه اعتراضات
قطع و محدودیت اینترنت برای کاربران ایرانی تازگی ندارد، از سال ۸۸ تا کنون، دولت‌ها در طول روزهای اعتراضی از مسدودسازی سایت‌ها و حتی قطع آنتن‌دهی موبایل در ساعت‌ها و مناطق خاص استفاده کرده است.
نویسنده :
زهره صدری‌نژاد

پنج روز پس از مرگ مهسا امینی در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی وزا و ادامه‌ی اعتراض‌های خیابانی به دستگیری و مرگ او، بعضی از کاربران اینترنت از مشکل اتصال و ورود به اینستاگرام خبر دادند. ساعت ۲۲ همان شب دسترسی به نرم‌افزار ارتباطی واتس‌اپ نیز بسته شد و کاربران بدون استفاده از فیلترشکن امکان ورود به این دو اپلیکیشن را نداشتند.

 

اپ‌استور و گوگل‌پلی قربانی‌های بعدی بودند تا کاربران اینترنت در ایران نتوانند فیلترشکن یا نرم‌افزارهای ارتباطی دیگر را دریافت کنند. تور فیلترینگ از همیشه گسترده‌تر شد و هر نرم‌افزار و پلتفرمی را  شامل شد که امکان تبادل اطلاعات و گفت‌و‌گو دارد. لینکدین، اسکایپ، وایبر، سیگنال و حتی بازی‌های آنلاین اینترنتی هم زیر تیغ رفتند.

 

با این‌که بسیاری از کاربران امیدوار بودند پس از آرام شدن جو عمومی، دوباره بتوانند از نرم‌افزارها، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، شواهد و زمزمه‌های نشان می‌دهد این بار وضعیت متفاوت است و به احتمال زیاد بعضی فیلترها و قطعی‌ها رفع نخواهد شد.

 

سابقه‌ی قطع اینترنت همزمان با ناآرامی‌ها

 

قطع و محدودیت اینترنت در شرایطی مانند هفته‌های اخیر که کشور درگیر تجمع‌های اعتراضی‌ست، برای کاربران ایرانی تازگی ندارد، از سال ۸۸ تا کنون، دولت برای کاهش و قطع ارتباط در طول روزهای اعتراضی از مسدودسازی سایت‌ها و حتی قطع آنتن‌دهی موبایل در ساعت‌ها و مناطق خاص استفاده کرده است.

اما نکته‌ی مشترک این است که هر بار پس از آرام شدن وضعیت کشور، فیلتر بعضی سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای برای همیشه باقی ماند.

 

فیس‌بوک سال ۱۳۸۸ و پس از اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری مسدود شد. ایلنا در این مورد نوشته بود کمیته تعیین مصادیق مجرمانه دستور فیلترینگ سایت فیس‌بوک و دیگر وب‌سایت‌های را صادر کرد؛ کمیته ای متشکل از نمایندگان برخی وزارتخانه‌ها از جمله اطلاعات و کشور و نیز قوه قضاییه. آن زمان هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی با ایجاد صفحه‌ای در این شبکه‌ی اجتماعی، مبارزات انتخاباتی خود را به عرصه اینترنت نیز گسترانده بودند.

 

یوتیوب که قبلا سال ۱۳۸۵ به‌صورت موقت فیلتر شده بود، سال ۱۳۸۸ در دسته‌ی فیلترشده‌های همیشگی قرار گرفت و به سرنوشت فیس‌بوک دچار شد.

 

توییتر شبکه‌ی اجتماعی دیگری بود که سال ۱۳۸۸ فیلتر شد ولی دلیل مسدودی آن موضع‌گیری مدیر این شبکه‌ی اجتماعی عنوان شد. طی سال‌های اخیر بارها درباره‌ی رفع فیلتر این شبکه‌ی اجتماعی حرف زده شده است ولی دلیل تداوم مسدودی آن همان چیزی‌ست که این روزها برای واتس‌اپ و اینستاگرام گفته می‌شود.

 

تلگرام اولین بار در طول روزهای اعتراض به وضعیت گرانی در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ مدتی از دسترس خارج شد و یک سال بعد بیژن قاسم‌زاده -بازپرس دادسرای فرهنگ‌و رسانه- در قدامی غیرقانونی دستور مسدودی همیشگی این نرم‌افزار محبوب و کاربردی را صادر کرد.

 

واتس‌اپ و اینستاگرام پس از تجمع‌های اعتراضی ۱۴۰۱ به فهرست نرم‌افزارهای فیلترشده‌ی قبلی اضافه شده‌اند. فیلتر و مسدودسازی این دو پلتفرم به شکلی بوده است که بسیاری از کاربران حتی با فیلترشکن نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. با وجود کاهش ناآرامی‌ها این محدودیت‌ها کاهش پیدا نکرده است و شورای عالی فضای مجازی برای ادامه‌ی فعالیت‌ این دو نرم‌افزار در ایران شرط غیرممکن گذاشته است. 

 

وایبر و سیگنال هم احتمالا به این دو اضافه می‌شوند، هرچند وایبر قبلا یک بار فیلتر شده بود ولی کاربران ایرانی کمتر از آن‌ها استفاده می‌کردند که با فیلتر واتس‌اپ دوباره سراغ وایبر و سیگنال رفتند که هر دو مسدود شدند.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد علی
-
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱
0
یادش بخیر همه اینارو داشتم و متأسفانه بخاطر فیلتر مجبور به مهاجرت از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی شدم.
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!