پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۳۳۸۶
کارنامه یک ساله دولت سیزدهم در اینترنت

فروش اینستاگرامی ها ۵۰درصد کاهش، رفاه دیجیتال۲۷ پله سقوط!

فروش اینستاگرامی ها ۵۰درصد کاهش،  رفاه دیجیتال۲۷ پله سقوط!
هر چقدر هم مقامات دولت آمار بدهند و توجیه بیاورند، نمی توان حال بد این روزهای اینترنت ایران را نادیده گرفت. حال بدی که درست از روزهای ابتدای آغاز به کار دولت رئیسی شروع شده.

ابراهیم رئیسی در آخرین اظهارات خود درباره اینترنت در نشست خبری روز دوشنبه همه چیز را گردن دولت قبل و مهیا نبودن زیرساخت ها انداخت. مسئولان وزارت ارتباطات دولت حسن روحانی اما با بیان استدلال هایی ادعای رئیس جمهوری را رد کردند. از جمله اینکه چرا همین زیرساخت ها در اوج دوران مصرف اینترنت در پاندمی کرونا جوابگوی نیازها بود؟

دو روز پس از اظهارات ابراهیم رئیسی انتشار دو گزارش مجزا حکایت از سقوط ۲۷ پله ای رتبه ایران در رفاه دیجیتال طی یک سال اخیر و از بین رفتن ۵۰ درصد فروش کسب و کارهای اینستاگرامی دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به بررسی شاخص کیفیت زندگی دیجیتال در ۱۱۰ کشور جهان پرداخته که ۹۰ درصد جمعیت دنیا را شامل می شوند. این گزارش را شرکت مشهور «سرف‌شارک» (Surfshark) تهیه و منتشر کرده است. در این مطالعه وضعیت زندگی دیجیتال مردم کشورهای مختلف بر اساس پنج عامل مهم و تاثیرگذار مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از: دسترسی ارزان به اینترنت، کیفیت اینترنت، زیرساخت الکترونیکی، امنیت الکترونیکی و دولت الکترونیک.

بر این اساس، تا پایان سال گذشته میلادی دانمارک بهترین کیفیت زندگی دیجیتال را در جهان داشته است. بعد از دانمارک، کره‌جنوبی و فنلاند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نکته مهم اما آمارهای ناامید کننده ایران است. ایران با ۲۷پله سقوط نسبت به سال ۲۰۲۰، حالا جایگاه هشتادوسوم جهان را در اختیار دارد. این در حالی است که از میان ۳۲ کشور آسیایی، ایران جایگاه بیست‌وسومین کشور از نظر کیفیت زندگی دیجیتال را به خودش اختصاص داده است.

پژوهش یاد شده نشان دهنده وضعیتی رو به وخامت از نظر اوضاع اینترنت در ایران است که طی یک سال اخیر تشدید شده.

 

pMjOtex0DF7I

 

کاهش ۵۰ درصدی فروش اینستاگرامی ها

 

اما همزمان خبرگزاری ایلنا هم در گزارشی نوشته که به‌دلیل کندی اینترنت و اختلال در توزیع پهنای باند در مردادماه ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند. این در حالی است که ۴۰۰ هزار فروشگاه ایسنتاگرامی فعال در کشور داریم که از طریق همین شبکه‌های اجتماعی معیشت خود را تامین می‌کنند.

روز سه شنبه روابط عمومی پادرو اولین پلتفرم فروشگاه‌ساز اینستاگرامی با بیش از ۳۶هزار فروشگاه ثبت شده اعلام کرد که از اوایل مردادماه ۱۴۰۱ به طور محسوسی میزان بازدید و فروش فروشگاه‌های اینستاگرامی فعال در این پلتفرم دچار کاهش شده است.

پشوتن پورپزشک مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: « علی‌رغم رشد ۲۵ درصدی تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم پادروشاپ، مجموع فروش انجام شده توسط فروشندگان این پلتفرم در مرداد ماه تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که  با بررسی تک به تک ۱۰ فروشگاه برتر در تیرماه و مقایسه بازدید همان فروشگاه‌ها در مردادماه، بازدید آن‌ها تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.»  به گفته او این کاهش علی‌رغم افزایش فعالیت‌های بازاریابی این فروشگاه‌ها از ابتدای مرداد هم‌زمان با شروع اختلالات اینترنت بوده است و به نظر می‌رسد این افت همچنان ادامه داشته باشد.

طبق آخرین گزارش پادرو، در تیرماه حدود ۳۰ هزار فروشگاه اینستاگرامی از خدمات پادروشاپ استفاده می‌کردند که این رقم در مرداد ماه به بیش از ۳۶هزار فروشگاه‌ افزایش یافته است و در نهایت برخی از فروشگاه‌های اینستاگرامی تا ۵۰ درصد از فروش خود را از دست داده‌اند.

آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. درواقع سهم بازار تجارت اجتماعی در ایران چند برابر تجارت الکترونیک  است و این نشان‌دهنده تراکنش‌ مالی وسیعی است که به خود اختصاص داده است.

طبق محسابات انجام شده بیش از ۴۰۰ فروشگاه اینستاگرامی فعال با بیش از ۷۰۰ هزار تراکنش روزانه در ایران وجود دارد. این حجم از تبادلات مالی در فضای آنلاین بسیار قابل توجه است و اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اپلیکیشن‌های پرکاربردی مثل اینستاگرام و واتساپ، به شدت بر بازار این کسب‌وکارها اثرگذار است.

به عبارتی با وضعیت پیش آمده برای اینترنت، زندگی یک میلیون نفر از شهروندان ایرانی به طور مستقیم فقط در اینستاگرام تحت تاثیر قرار گرفته است. اینها در حالی است که کارشناسان فناوری اطلاعات تاکید می کنند که بر خلاف ادعاهای مطرح شده توسط مقامات دولتی، مشخصا کند شدن اینستاگرام در ایران مربوط به کاهش عمدی پهنای باند آن است.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!