پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۵۲۲۵۶
علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در گفت و گو با فراز:

قفل کودک گوگل؛ خلاف قانون‌اساسی و قانون حمایت‌ از مصرف‌کننده

قفل کودک گوگل؛ خلاف قانون‌اساسی و قانون حمایت‌ از مصرف‌کننده
گزارش‌ها از قفل شدن تنظیمات جستجوی گوگل و بینگ، دو موتور جستجوی پرکاربرد جهانی، روی حالت ایمن و فیلتر بسیاری از نتایج، در برخی اپراتورها مثل همراه اول و ایرانسل حکایت دارد. برخی مشترکان های وب و آسیاتک نیز در فضای مجازی اعلام کرده‌اند جستجوی ایمن گوگل روی اینترنت‌شان فعال شده است. این اتفاق در ساعات اولیه صبح سه شنبه رخ داده و همچنان ادامه دارد. رسانه ها از این وضعیت به عنوان شروع بی سر و صدای اجرای طرح صیانت یاد کرده اند.

 با این اقدام تمام کاربران صرفا به نسخه ای از گوگل دسترسی خواهند داشت که تنها مخصوص کودکان زیر 1۱۳ سال است. متخصصان می‌گویند این اتفاق از داخل ایران در حال مدیریت شدن است. اما موضوع زاویه دیگری هم دارد و آن بحث حقوقی ماجراست. علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل دادگستری در همین رابطه در گفت و گو با «فراز» تاکید کرد که اقدام صورت گرفته یک اقدام غیرقانونی است. 

 

مجتهدزاده به فراز گفت: اقدامی که برای محدود کردن امکانات جستجو در گوگل توسط دولت آقای رئیسی صورت گرفته اشکالات حقوقی بسیار متعددی دارد. اگر از منظر حقوق اساسی به موضوع نگاه کنیم آنچه که رخ داده مغایر اصل نهم قانون اساسی است. او افزود: در بخش پایانی این اصل آمده است: هیچ‌ مقامی‌ حق‌ ندارد به‌ نام‌ حفظ استقلال‌ و تمامیت‌ ارضی‌ کشور آزادی‌های‌ مشروع‌ را، هر چند با وضع قوانین‌ و مقررات‌، سلب‌ کند. دقت کنید که بر اساس این اصل حتی اگر در کشور توسط مرجع قانونگذاری یعنی مجلس، مصوبه ای تصویب شود که مغایر آزادی های مشروع باشد آن مصوبه دارای مشروعیت لازم برای تبدیل شدن به قانون نیست.

 

 

 

این وکیل دادگستری تاکید کرد: در خصوص اتفاق اخیر رخ داده برای جستجوهای اینترنتی در گوگل ما حتی با مصوبه مجلس هم طرف نیستیم و این یعنی به طریق اولی چنین کاری مغایر قانون اساسی است و سیاست گذاری مجری نمی تواند در تضاد با ازادی های مشروع مردم باشد. 

 

مجتهدزاده گفت: بحث جستجوهای اینترنتی اساسا جزو آزادی های مشروع شهروندان است و از آنجا که در حوزه پژوهش های علمی، فعالیت‌های اقتصادی و نظایر آن این مساله بسیار تاثیرگذار خواهد بود، نسبت آن با آزادی های مشروع شهروندان مضاعف می شود.

 

او در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: اما از نظر قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران نیز اتفاقی که رخ داده محل اشکال است. از جمله می توان به قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۸ اشاره کرد. 

 

این وکیل دادگستری گفت: مطابق بندهای  ۱.۲ و ۱.۴ ماده یک و همینطور مواد ۲، ۸ و ۱۸ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اقدامی که در محدود کردن جستجوی گوگل صورت گرفته مصداق ارائه فروش کالا یا خدمات معیوب و ناقص به مشتریان است که طبق همین قانون جرم‌انگاری شده و برای آن مجازات هایی تعیین شده است. 

 

مجتهدزاده افزود: ماده ۲ این قانون ارائه کنندگان کالا و خدمات را مسئول سلامت کالا یا خدمت عرضه شده معرفی کرده و تاکید می کند که در صورت معیوب بودن کالا و خدمات، عرضه کننده یا موظف به تامین مجدد کالا و خدمت سالم است و یا باید خسارت آن را پرداخت کند. 

 

او گفت: ماده ۸ با صراحت بیشتری گفته است: هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه کنندگان کالا و خدمات، که موجب کاهش عرضه یا پایین  آوردن کیفیت ، یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می شود. قانونگذار در این ماده چنان صراحتی دارد که جای هیچ تفسیر متفاوتی را باقی نمی گذارد. 

مجتهدزاده ادامه داد: ماده ۱۸ این قانون هم تاکید کرده است: چنانچه کالا یا خدمات عرضه  شده توسط عرضه کنندگان کالا یا خدمات معیوب باشد و به واسطه آن عیب، خساراتی به مصرف کننده وارد گردد متخلف علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جزای نقدی حداکثر تا معادل چهار برابر خسارت محکوم خواهد شد.

 

گوگل

 

این وکیل دادگستری تاکید کرد: بنابراین به شکل کاملا واضحی، آنچه که در خصوص محدود شدن جستجوهای اینترنتی توسط عرضه کنندگان خدمات رخ داده مصداق روشن نقض قانون اساسی و همینطور وقوع تخلف و جرم در فروش خدمات است و اگر قانون مبنای رفتارها و قادامات باشد می باید امکان طرح شکایت توسط مصرف کنندگان از این بابت در دستگاه قضایی و پیگرد قضایی فروشندگان اینترنت فراهم شود. 

 

مجتهدزاده گفت: به طریق اولی هم اگر دستگاه‌های دولتی چنین دستوری را برای ارائه دهندگان سرویس های اینترنتی صادر کرده باشند، کار آنها هم خلاف قانون است. چرا که سیاستگذار و مجری نمی تواند برنامه ای را اجرا کند که در مغایرت با حقوق عمومی و اساسی شهروندان باشد و آزادی های مشروع آنها را محدود کند. 

 

او در پایان تصریح کرد: به همین اعتبار اگر زمینه این کار با دستور مقامات دولتی فراهم شده باشد که احتمالا چنین است، آنها در مقام آمر یا معاون این جرم و تخلف خواهند بود.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!