جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
کد خبر: ۴۹۸۲۶

آغاز تنطیم آینه‌های «جیمز وب»

آغاز تنطیم آینه‌های «جیمز وب»
ناسا فرآیند چند ماهه و پر چالش عملیاتی کردن تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را آغاز کرد. در صورتی که همه چیز طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش برود، «چشم انقلابی» انسان در آسمان، تا اوایل تابستان آینده، نگاه کردن به کیهان را آغاز می‌کند.

به گزارش رویترز مهندسان کنترل ماموریت در مرکز پرواز فضایی «گودارد» ناسا در گرین‌بلت در ایالت مریلند، ارسال فرمان‌های اولیه به موتورهای کوچکی که به آرامی آینه اصلی تلسکوپ را تنظیم می‌کنند، را شروع کرده‌اند. آینه اولیه متشکل از ۱۸ بخش شش ضلعی فلز بریلیوم با روکش طلا، قطری برابر با ۲۱ فوت و ۴ اینچ (۶/۵ متر) دارد. بزرگی این آینه سطح جمع‌آوری نور بسیار بزرگتری نسبت به تلسکوپ فضایی «هابل» در اختیار «جیمز وب» قرار می‌دهد. 

 

۱۸ بخش که در هم تا شده بودند تا در داخل محفظه بار موشکی که تلسکوپ را به فضا می‌برد جا بگیرند، با بقیه اجزای ساختاری آن در طی یک دوره دو هفته‌ای پس از پرتاب «جیمز وب» در ۲۵ دسامبر باز شدند. این بخش‌ها اکنون باید از بست‌هایی جدا شوند که آنها را برای پرتاب در جای خود نگه می‌داشتند و سپس - در یک فرآیند ۱۰ روزه -  نیم اینچ از پیکربندی اولیه‌شان به جلو حرکت داده می‌شوند تا بتوانند برای تشکیل یک سطح منفرد، ناگسستنی و جمع‌آوری نور در یک راستا قرار بگیرند. 

 

به گفته «لی فاینبرگ» یکی از مدیران این پروژه، این فرآیند تراز  کردن سه ماه دیگر طول خواهد کشید. فاینبرگ گفت: «تراز کردن بخش های آینه اولیه برای تشکیل یک آینه بزرگ به این معنی است که هر بخش "به اندازه یک پنج هزارم ضخامت موی انسان تراز است.» او افزود: «همه اینها ما را ملزم به اختراع چیزهایی می کرد که قبلا هرگز انجام نشده بود، مانند محرک‌هایی که برای حرکت تدریجی در -۴۰۰ فارنهایت (۲۴۰- درجه سانتیگراد) در خلاء فضا ساخته شده‌اند.»

 

آینه کوچکتر و ثانویه تلسکوپ که برای هدایت نور جمع آوری شده از عدسی اصلی به دوربین «جیمز وب» و سایر ابزارها طراحی شده است، همچنین باید به عنوان بخشی از یک سیستم نوری منسجم عمل کند. به گفته فاینبرگ، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تلسکوپ باید آماده ثبت اولین تصاویر علمی خود در ماه مه باشد. البته پردازش این تصاویر و آماده کردن آن‌ها برای نمایش عمومی یک ماه دیگر زمان نیاز خواهد داشت.

 

این تلسکوپ ۹ میلیارد دلاری که توسط ناسا به عنوان برترین رصدخانه علوم فضایی دهه آینده توصیف شده است، عمدتاً کیهان را در طیف مادون قرمز مشاهده می‌کند و به تلسکوپ امکان می‌دهد از میان ابرهای گاز و غبار که در آن ستاره‌ها متولد می‌شوند، به کیهان بنگرد. هابل عمدتاً در طول موج‌های نوری و فرابنفش عمل کرده است. وب حدود ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از هابل است و به آن امکان می‌دهد اجرام را در فواصل دورتر و زمان‌های دورتری نسبت به هابل یا هر تلسکوپ دیگری مشاهده کند.

 

اخترشناسان می‌گویند تصایر «جیمز وب»  نگاه اجمالی از کیهانی را که قبلاً دیده نشده بود، به نمایش می گذارد. زمانی با قدمت ۱۰۰میلیون سال پس از انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ)؛ نقطه اشتعال نظری که انبساط جهان قابل مشاهده را در حدود ۱۳/۸ میلیارد سال پیش آغاز کرد. این تلسکوپ یک همکاری بین المللی است که توسط ناسا با همکاری آژانس های فضایی اروپا و کانادا هدایت می شود. 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!