پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۴۹۱۹۳

جراحان مغز باهوش‌تر از دیگران نیستند!

جراحان مغز باهوش‌تر از دیگران نیستند!
«این که جراحی مغز نیست» یا «این که موشک هوا کردن نیست». حتما شما هم بارها کنایه‌هایی از این دست را شنیده‌اید یا شاید هم خودتان در مورد دیگران به کار برده‌ باشید. کنایه‌هایی که در درون خود حاوی این باور عمومی است که شاغلان برخی حرفه‌ها، به نسبت سایر افراد از هوش بالاتری برخوردارند.

پژوهش‌گران اما می‌گویند نتیجه تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که جراحان مغز و دانشمندان طراح موشک لزوماً باهوش‌تر از عموم مردم نیستند. محققان به دنبال یافتن پاسخ این پرسش بودند که آیا شاغلان در یک حرفه ویژه و تخصصی که نیازمند تحصیلات بالاست، نسبت به سایر افراد دارای برتری ذهنی و فکری هستند یا نه. نتیجه پژوهش‌ها اما نشان می‌دهد که میان مهندسان هوافضا و جراحان مغز و اعصاب با عموم مردم تفاوت‌های کمی وجود دارد.

 

در این پژوهش،  از جراحان مغز و اعصاب و مهندسان هوافضایی از کشورهای گوناگون از جمله بریتانیا، ایالات متحده و کانادا آزمون‌های هوش آنلاین گرفته و پاسخ های ۳۲۹ مهندس هوافضا و ۷۲ جراح مغز و اعصاب در تجزیه و تحلیل نهایی گنجانده شده است.

 

به گزارش سی‌ان‌ان، نتیجه این پژوهش در شماره کریسمس  مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است.

 

اینگا آشر از بیمارستان ملی اعصاب و اعصاب: "هدف اصلی مطالعه ما این بود که این بحث را یکبار برای همیشه حل کنیم و به دانشمندان موشکی و جراحان مغز شواهدی برای حمایت از اعتماد به نفس آنها در شرکت طرف مقابل ارائه دهیم." جراحی مغز و اعصاب در لندن و همکارانش نوشتند.

 

شرکت کنندگان در این پژوهش می‌بایست مدرک تخصصی مربوطه را تکمیل می‌کردند، در چندین حوزه شناختی از جمله کنش/واکنش‌های عاطفی و کنترل حرکتی مورد آزمون قرار می‌گرفتند. پژوهش‌گران سپس ویژگی‌های شناختی هر تخصص را با استفاده از آزمون‌هایی که برای اندازه‌گیری جنبه‌های متمایز شناخت انسان، برنامه‌ریزی و استدلال گسترده، حافظه کاری و توجه و توانایی‌های پردازش احساسات را ارزیابی کردند.

 

محققان دریافتند عملکرد ذهنی مهندسان هوافضا و جراحان مغز و اعصاب در اکثر حوزه‌ها با هم مطابقت دارد، اما آنها در دو زمینه متفاوت بودند؛ در حالی که مهندسان هوافضا مهارت‌های دستکاری ذهنی بهتری را نشان دادند، جراحان مغز و اعصاب در حل مسائل معنایی بهتر بودند. با این وجود تفاوت‌های کمی بین این شاغلان در این دو حرفه و عموم مردم وجود داشت.

 

به گفته نویسندگان این مقاله پژوهشی: «عملکرد مهندسان هوافضا در هیچ حوزه‌ای تفاوت قابل توجهی نسبت به عموم مردم از خود بروز ندادند. جراحان مغز و اعصاب می‌توانستند مشکلات را سریع‌تر  حل کنند، اما سرعت یادآوری حافظه کمتری را نشان دادند.

 

پژوهش‌گران این تیم همچنین می‌گویند قصد دارند درک عمومی از بخش‌هایی را که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده کمبود نیروی انسانی داشته باشند، به چالش بکشد؛ به گفته آنان، نتایج این پژوهش می‌تواند در جهت زدودن باور به اینکه اشتغال به برخی حرفه‌ها به معنی برخورداری از توانایی ذهنی بالاتری نسبت به سایرین است کمک کند و انحصار در دستیابی به رتبه‌بندی و جایگاه را دستخوش تغییر کند چرا که به گفته آنان تخصص‌های دیگر هم ممکن است شایستگی حضور در آن پایه را داشته باشند و در آینده باید به دنبال تعیین شایسته‌ترین‌ها بود.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!