سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۲۸۲۱

مهاجرت ۱۰ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در ۲ سال گذشته

مهاجرت ۱۰ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در ۲ سال گذشته
حسین‌علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کشور در حال از دست دادن بخش بزرگی از نیروهای خود در حوزه کلان پزشکی و پیراپزشکی است.

رییس کمیسیون بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی گفت: در دو سال اخیر نزدیک به ۱۰ هزار پزشک که عمده آنها افراد متخصص و فوق تخصص بوده‌اند گواهی گود استندینگ دریافت کرده اند و این می تواند رشته های تخصصی و فوق تخصصی ما را در بسیاری از رشته ها در سالهای آینده از نیروی انسانی خالی کند.

حسین‌علی شهریاری با اشاره به خطرات و آسیب های احتمالی این روند در آینده برای نظام درمان و سلامت، تصریح کرد: مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس نمی تواند در حوزه اشتغال و استخدام وارد شود و این وظیفه دولت است تا زمینه اشتغال را در حوزه های مختلف ایجاد کند.

وی افزود: علی رغم همه تلاش هایی که صورت گرفته است و هم دولت قبل و هم دولت فعلی قول دادند که شرایط استخدام برای نیروهایی که در ایام کرونا در مراکز بهداشتی حضور داشتند، مهیا شود، همچنان این اتفاق رخ نداده است و ما با یک وضعیت نامناسبی به لحاظ نیروی انسانی متخصص در مراکز درمانی مواجه هستیم.

رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجوزهایی که اخیرا صادر شده است برای تخت های جدید بیمارستانی می باشد، بیان داشت: ما متاسفانه با کمبود نیروی انسانی گسترده ای در مراکز درمانی خصوصی و حتی دولتی رو به رو هستیم که دولت برای جبران آن ظاهرا برنامه ای ندارد.

شهریاری افزود: این تعداد نیروی انسانی با هیچ مقیاس بین المللی و ملی مطابقت ندارد و کمبود در این حوزه امری محرز و نگران کننده است اما دستور استخدام باید از سوی سازمان اداری استخدامی کشور و تامین بودجه آن نیز باید از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: مقرر شد که 25 هزار نفر با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه بهداشت و درمان توسط ارگان های دولتی جذب شوند اما این اقدام از طریق آزمون استخدامی انجام خواهد گرفت و مشخص نیست نیروهای مشغول در زمان کرونا از چه فیلترهایی عبور خواهند کرد.

رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم اینها کشور در حال از دست دادن بخش بزرگی از نیروهای خود در حوزه کلان پزشکی و پیراپزشکی است و این شامل اساتید و پزشکان و پرستاران و سایر حوزه های زیر مجموعه پزشکی نیز می شود.

شهریاری علل این مهاجرت را عدم رضایت از دریافتی‌ها در این زمینه دانست و افزود: بسیاری از این افراد به علت امکان دریافت حقوق‌های بسیار بالا در کشورهای حوزه خلیج فارس حتی فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی را هم نمی کنند و به کشورهایی مثل عمان و امارات مهاجرت می کنند به گونه ای که  کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه روند قانونگذاری در این حوزه در مجلس مطابق با شرایط روز جامعه نیست و ما باید در مجلس برای بهبود این وضعیت یک تصمیم جدی اتخاذ کنیم.

 
 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!