جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۲۶۵۸

العربی الجدید: سلطان عمان درباره «عادی‌سازی روابط مصر و ایران» با رئیس‌جمهور مصر گفت‌و‌گو کرده

العربی الجدید: سلطان عمان درباره «عادی‌سازی روابط مصر و ایران» با رئیس‌جمهور مصر گفت‌و‌گو کرده
منابع دیپلماتیک به روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که سلطان عمان در دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور مصر با او درباره روابط تهران و قاهره گفت‌و‌گو کرده و قاهره اکنون آماده ارتقای سطح روابط با ایران است.

پس از سفر اخیر «هیثم بن طارق» سلطان عمان به مصر و دیدار او با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، منابع دیپلماتیک، امروز (سه‌شنبه)، خبر دادند که یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده در دیدار دو طرف بازگشت روابط تهران و قاهره بوده است.

منابع آگاه به روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که در گفت‌و‌گوهای طرفین درباره برخی مسائل مهم بحث و تبادل نظر شد که از جمله این موضوعات «عادی‌سازی روابط مصر و ایران» بود.

منابع دیپلماتیک به العربی الجدید اطلاع دادند: «قاهره اکنون و بار دیگر برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با تهران تا سطح تبادل سفیر آماده شده است. نمایندگی دیپلماتیک فعلی در دو کشور در سطح کاردار در رتبه سفیر است.»

این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، اضافه کردند: «با وجود مجاری ارتباطی مستقیم میان مصر و ایران، در سفر هیثم بن طارق به مصر گفت‌و‌گوهایی پیرامون این مسئله صورت گرفت.»

به گفته این منابع، «گفت‌وگوی السیسی و سلطان هیثم حول موضوع روابط با ایران، پس از تماس تلفنی برخی مقامات مصری با همتایان ایرانی‌شان صورت گرفت؛ تماس‌هایی که در جریان آن‌ها مسئله توسعه روابط قاهره و تهران بر پایه همکاری در چند زمینه از جمله سیاسی، راهبردی، امنیتی و برخی مسائل مرتبط با پرونده‌های ضروری منطقه‌ای مانند یمن،‌ عراق، سوریه از جمله اقتصاد و بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

منابع یادشده همچنین اشاره کردند که سفر سلطان عمان به مصر و دیدار او با السیسی می‌تواند به‌زودی منجر به برداشته شدن یک گام در مسیر روابط ایران و مصر شود.

در سایه تغییرات گسترده منطقه‌ای در روابط کشورها و تلا‌ش‌ها برای کاهش تنش در منطقه، تلاش‌ها برای احیای روابط مصر و ایران نیز شدت گرفته است.

العربی الجدید، هجدهم ماه می، به نقل از دیپلمات‌های مصری از برگزاری نشستی جدید میان مقامات ایرانی و مصری در سطح امنیتی با میانجیگری عراق خبر داده بود و اشاره کرده بود که به صورت اولیه توافق شده این دیدار در اوایل ماه ژوئیه آینده صورت گیرد.

منابع بلندپایه عراقی نیز، پنجم ماه می جاری، به العربی الجدید خبر داده بودند که نمایندگان طرف‌های مصری و ایرانی در ماه گذشته با میانجیگری دولت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، نشستی را در بغداد برگزار کردند. 

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات مصری که خواست نامش فاش نشود؛ نوشته بود:«میانجیگری عراق پس از تلاش‌های سلطان عمان صورت گرفت که ابتکار عمل در مسیر توسعه روابط بین دو کشور را به دست گرفت.»

 
 

 

منبع خبر : فارس
منبع: فارس
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!