پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۲۵۷۰
با همت گروه پاسارگاد؛

میدان نفتی سپهر و جفیر به‌عنوان نخستین پروژه توسعه میدان نفتی با سرمایه و توان تخصصی داخلی آماده بهره‌برداری شد

میدان نفتی سپهر و جفیر به‌عنوان نخستین پروژه توسعه میدان نفتی با سرمایه و توان تخصصی داخلی آماده بهره‌برداری شد
پس از موفقیت‌ آمیز بودن آخرین مرحله از تست تولید میدان نفتی سپهر و جفیر این میدان آماده بهره‌داری و ورود به چرخه تولید کشور شده است.

میدان‌ نفتی سپهر و جفیر در سال ۱۹۷۶میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر در بخش شمالی حوزه رسوبی دشت آبادان در جنوب غربی استان خوزستان و در حدود 60 کیلومتری غرب اهواز و 30 کیلومتری جنوب سوسنگرد کشف شدند. این میدان در حدود 352 کیلومتر‌مربع (با حدود 23 کیلومتر طول و 27 کیلومتر عرض) مساحت دارد.

نفت این میدان در مخزن ایلام از نوع سنگین و  با درجهAPI 20، و در مخزن فهلیان  نفت سبک با درجه  API 43  می‌باشد. پروژه حفاری سپهر و جفیر با کارفرمایی شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد، در استان خوزستان از سال 1399 آغاز و اکنون آماده بهره‌برداری می‌باشد و میزان نفت قابل استحصال این میدان۵۴۰ میلیون بشکه برآورد شده است.

دکتر سعید شاد، مدیرعامل شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد با بیان این‌که آخرین مرحله از تست‌های تولید، روی چاه‌های میدان سپهر و جفیر در 29‌فروردین انجام شده است، اعلام کرد: هم‌اکنون آماده تولید 21هزار بشکه نفت از این میدان هستیم.

به گفته وی طبق شرح کار FTP (تولید اولیه)، تاکنون 12 حلقه چاه در این میدان حفاری شده که تمام آن‌ها آماده بهره‌برداری و تولید اولیه است.

مدیرعامل شرکت اکتشاف، توسعه و تولید پاسارگاد با بیان اینکه این اقدام نخستین پروژه توسعه میدان نفتی با سرمایه و توان تخصصی یک شرکت ایرانی محسوب می‌شود، افزود: طرح توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید بالادستی صورت پذیرفته و تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون دلار برای تولید زودهنگام آن سرمایه‌گذاری شده که این میزان تا ۴۴۰ میلیون دلار در فاز یک افزایش خواهد یافت. همچنین میزان کل سرمایه‌گذاری برای انجام تمام فازها نیز بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار خواهد بود.

طبق اظهارات شاد از جمله مشخصات این طرح می توان به: نخستین قرارداد سرمایه‌گذاری و توسعه میدان با شرکت کاملاً ایرانی، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری محقق شده در قراردادهای بالادستی بخش خصوصی، بیشترین حجم استفاده از ساخت داخل در قراردادهای جدید بالادستی، بیشترین تعداد دکل هم‌زمان و سرعت توسعه در قراردادهای جدید بالادستی، نخستین ساخت داخل تجهیزات تکمیل ۱۰ هزار PSI و رانش موفق آن‌ها و بیشترین تولید نفت در قراردادهای جدید بالادستی اشاره کرد.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!