پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۶۲۵۰۶

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت مذاکرات برجام: چیزی برای اعلام کردن وجود ندارد

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات تازه‌ای درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای(برجام) وجود دارد، گفت: رییس جمهور بایدن و وزیر امور خارجه بلینکن کاملا نسبت به این که ایران هیچ گاه اجازه دست‌یابی به یک‌ سلاح اتمی را پیدا نکند، متعهد هستند. ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که دیپلماسی بهترین مسیر رو به جلو برای رسیدن راهکاری است که به طور قابل راستی‌آزمایی و پایداری اطمینان حاصل کنیم ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند. فعلا چیزی برای اعلام کردن وجود ندارد و هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار نرفته است.

 

به گزارش فراز، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات تازه‌ای درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای(برجام) وجود دارد، گفت: رییس جمهور بایدن و وزیر امور خارجه بلینکن کاملا نسبت به این که ایران هیچ گاه اجازه دست‌یابی به یک‌ سلاح اتمی را پیدا نکند، متعهد هستند. ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که دیپلماسی بهترین مسیر رو به جلو برای رسیدن راهکاری است که به طور قابل راستی‌آزمایی و پایداری اطمینان حاصل کنیم ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند. فعلا چیزی برای اعلام کردن وجود ندارد و هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار نرفته است.

تاکید پاتل بر تعهد دولت آمریکا نسبت به اطمینان یافتن از عدم دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران، خود ضمن تاکید بر حق ملت ایران از برخورداری از یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، گفته‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد.

آمریکا در حالی این ادعا را تکرار می‌کند که در سال ۲۰۱۸ از یکی از موثرترین توافق‌ها در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی، یعنی توافق هسته‌ای ایران خارج شد. ایران ذیل این توافق، در قبال رفع تحریم‌هایش متعهد به محدودسازی برنامه هسته‌ای خود شد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا از سال ۲۰۲۲ میان ایران، آمریکا و دیگر شرکای توافق آغاز شد اما پس از مدتی با وجود انجام شدن برخی گشایش‌ها، به دلیل باقی ماندن مسائل‌ حل‌نشده متوقف شد.

دولت بایدن که مدعی است دیپلماسی را اولویت خود برای رسیدگی به موضوع برنامه هسته‌ای ایران قرار داده است، اخیرا با مطرح کردن ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که قویا از سوی مقامات تهران و مسکو رد شده است-ودر پیش گرفتن رویکردی مداخله‌جویانه نسبت به امور داخلی ایران به بهانه‌های حقوق بشری، می‌گوید برجام فعلا در دستور کار آن نیست.

در همین راستا، پاتل با تکرار این ادعاها درباره روابط دفاعی ایران و روسیه و امور داخلی ایران، گفت: مسلما این رخ‌دادها رویکرد ما را تغییر خواهد داد اما همان طور که گفتم، ما همیشه باور داشته‌ایم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به هدف محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران است.

 
 
 
 
 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!