پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۱۹۷۴

امیرعبداللهیان در مسقط: ایده‌ها درباره مذاکرات احیای برجام را دریافت کردیم

امیرعبداللهیان در مسقط: ایده‌ها درباره مذاکرات احیای برجام را دریافت کردیم
وزیر امور خارجه در مسقط با بیان اینکه ایده‌هایی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح بود که این ایده‌ها را دریافت کردیم، از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این خصوص تشکر کرد.

وزیر خارجه به تعبیری که سلطان عمان که خودش ۲۰ سال در وزارت خارجه به عنوان دیپلمات مشغول به فعالیت بوده، اشاره کرد مبنی بر اینکه احساس می‌کنم در یک سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و افزود: در حوزه مناسبات دوجانبه، کارها به خوبی پیش می‌رود.

* توافق ترانزیتی عشق آباد

وی همچنین بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در این سفر درباره آن اتفاق نظر داشتیم این بود که با توجه به موقعیت ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران در بحث ترانزیت، بتوانیم توافق ترانزیتی عشق آباد را که از عمان شروع می‌شود و از مسیر ایران به آسیای مرکزی امتداد می‌یابد را هر چه زودتر اجرایی کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در حوزه انرژی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و همکاری‌ها رو به رشد است و همچنین در زمینه تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است که امیدواریم در سفر آینده سلطان عمان به تهران، بتوانیم این پروژه‌ها را تکمیل کنیم، همکاران ما در حال آماده کردن اسنادی در این خصوص هستند که در جریان این سفر امضا شود.

لازم به ذکر است سلطان هیثم بن طارق از سوی  رئیسی به تهران دعوت شده و احتمالا این سفر در ماه جاری (اردیبهشت ماه) انجام خواهد شد. آیت‌الله رئیسی دوم خرداد ۱۴۰۱ سفری یک روزه به مسقط داشت و با سلطان عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.در این سفر ۱۲ سند همکاری با حضور مقامات ارشد دو کشور امضا شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این گفت‌وگو اضافه کرد: همچنین در خصوص برخی از مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت یمن، ضرورت تسریع در لغو محاصره کامل انسانی یمن و برقراری آتش بس پایدار و گفت‌وگوهای جهات یمنی گفت‌‌وگو کردیم. گفت‌وگوهای جهات یمنی از موضوعاتی است که همواره مقامات یمن نیز نسبت به آن اهتمام دارند و اینجا (مسقط) مرکزی است برای گفت‌وگوهای مرتبط با این مسئله که اخیرا گفت‌وگوهای عربستان سعودی و انصارالله یمن انجام شد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در خصوص وضعیت اوکراین و برخی از مسائل بین‌المللی گفت‌وگوهایی را با همتای خودم داشتم.

وزیر خارجه همچنین گفت: عمان همواره علاقه‌مند است که گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها به سرانجام مطلوبی برسد. ایده‌هایی در این رابطه مطرح بود که این ایده‌ها را دریافت کردیم و از نقش سازنده و نیات صادقانه سلطان عمان در این موضوع تشکر می‌کنیم.

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین دیشب پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای عمانی گفت که عمان همواره در موضوع گفت‌وگو و مذاکره برای لغو تحریم‌ها، نقش سازنده و مثبتی را ایفا می‌کند و در این باره مشورت‌های لازم را با هم انجام می‌دهیم. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان همچنین با محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن در محل سفارت ایران در مسقط دیدار کرد. عبدالسلام در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از حمایت‌های انسانی ایران از یمن، آخرین وضعیت گفت‌وگو با عربستان در صنعاء را تشریح کرد.

 

منبع خبر : فارس
منبع: فارس
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!