پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
سه‌شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۱۹۲۸

رئیس دانشگاه تهران: عفت در محیط دانشگاه، موضوع روز ماست

رئیس دانشگاه تهران: عفت در محیط دانشگاه، موضوع روز ماست
سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران خطاب به اساتید بسیجی تاکید کرد: اگر اخلاق‌مداری و فضیلت‌مندی در دانشگاه تقویت و تحکیم شود، شاهد تقویت آن در جامعه هم خواهیم بود و تحولات فرهنگی عظیمی در جامعه اتفاق خواهد افتاد.

«سید محمد مقیمی» در اولین نشست شورای بسیج اساتید دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ که با موضوع «هم‌اندیشی نقش معنویت و فضائل اخلاقی در شکوفایی علمی و کارآمدی دانشگاه خلاق و کارآفرین» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: امروزه حتی سازمان‌ها و نظام‌های مدیریتی غربی هم به اهمیت موضوع اخلاق پی برده‌اند و در مباحث علمی مدیریتی و کتاب‌های آن‌ها در این حوزه، مباحث اخلاقیات و مسئولیت‌پذیری اجتماعی جزو اولین مباحث کارآمدی سازمانی مورد توجه آن‌ها است. توجه آن‌ها به اخلاقیات نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک الزام مطرح است؛ چراکه اگر سازمان و نهادی قواعد اخلاقی را رعایت نکند، وجهه مناسبی در افکار عمومی نخواهد داشت و نهایتاً در جلب مشتری موفق نخواهد بود. لذا برای سرلوحه قرار دادن مشتری‌مداری مجبور هستند به اخلاقیات بپردازند و تصویر مثبتی از خود در محیط ارائه نمایند.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی ما اخلاق بخشی جدایی‌ناپذیر از سبک زندگی و الگوهای مدیریتی‌مان است، تصریح کرد: متأسفانه در عمل با آموزه‌های دینی مطلوب‌مان فاصله داریم و اینکه چطور اخلاق را در فعالیت‌های روزانه و کاری خود بکار بندیم را کمتر مورد توجه قرار داده‌ایم.

مقیمی با اشاره به تبیین اخلاقیات در کتاب معراج‌السعاده ملأ احمد نراقی، افزود: مرحوم ملأ احمد نراقی معتقد است که اخلاق حسنه چهار فضیلت مهم دارد و از حکمت، عفت، شجاعت و عدالت به عنوان این فضائل نام می‌برد که اگر کسی به این چهار فضیلت مهم آراسته شود یک آدم اخلاق‌مدار است. لازم است بر روی این مولفه‌ها کار کنیم و مؤلفه‌های سازمانی را از روی آن استخراج و در جامعه نهادینه کنیم.

وی افزود: کسی که بتواند قوه عاقله خود را تهذیب کند یک آدم حکیم است و فرزانگی در او ایجاد می‌شود. تبعیت قوه شهویه از قوه عاقله، فضیلت عفت را بدنبال دارد. شجاعت وقتی حاصل می‌شود که قوه غضبیه تابع قوه عاقله باشد و عدالت به عنوان عنصر چهارم اخلاق حسنه، زمانی پدیدار می‌شود که قوه عامله از قوه عاقله تبعیت نماید.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اساتید بسیجی باید در زمینه اخلاق‌مداری الگو باشند، خاطرنشان کرد: اولین گام برای اخلاق‌مداری این است که رفتارهای حکیمانه را در خود تقویت کنیم. مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان توصیه کردند که خودسازی کنیم و اول مبانی معرفتی خود را تقویت کنیم تا در نهایت بتوانیم جهان پیرامونی را تغییر دهیم.

وی خودسازی و تهذیب نفس را لازمه ایجاد بعد اول ابعاد چهارگانه رفتار فضیلت‌مند دانست و تاکید کرد: آنچه به شدت نیاز داریم تبعیت از عقل و رفتارهای عاقلانه است. آیت‌الله العظمی جوادی آملی منزلت عقل در هندسه معرفت دینی را بخوبی تبیین نموده‌اند و از عقل به عنوان یکی از منابع الهی یاد می‌کنند. البته چنین عقلی که جزئی از دین است با عقل مادی که خیلی از غربی‌ها برداشت می‌کنند، کاملاً متفاوت است. عقل یک منشأ الهی دارد و به شرطی که تهذیب نفس در آن صورت گرفته باشد تبدیل به حکمت می‌شود.

مقیمی با اشاره به عفت به عنوان یکی از فضائل چهارگانه اخلاق، اظهار داشت: عفت در محیط دانشگاه موضوع روز ما است. متأسفانه برخی جوانان ما تبعیت قوه شهویه از قوه عاقله را کنار گذاشته و یا به زعم خودشان این رفتارها را با استدلال‌های عقلی مادی توجیه می‌کنند که این ناشی از آن است که قوه عاقله‌ای که می‌تواند مبنا قرار گیرد، خوب مهذب نشده است و مبتنی بر فرزانگی نیست.

رئیس دانشگاه تهران همچنین به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان در زمینه عدالت اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که خیلی بد است وقتی در آخرت حاضر می‌شویم، یک فرد کافر بخاطر اینکه عدالت را درباره‌اش رعایت نکرده باشیم، از ما طلبکار شود. عدالت یعنی قرار دادن هر چیز در جای خودش. اگر در رفتارهایمان حق کسی را ضایع کنیم، یکی از اصلی‌ترین ارکان اخلاق حسنه را نادیده گرفته‌ایم و خیلی از بحث‌های اخلاقی بر فنا خواهد بود. لذا برای کاربست این فضائل اخلاقی در مرحله اول باید نسبت به شاخص‌سازی رفتاری و تبیین مصداق‌های در محیط زندگی شخصی و سازمانی اقدام نمائیم و در مرحله بعدی توجه داشته باشیم که عناصر چهارگانه اخلاق را به صورت همه‌جانبه و متوازن تجلی ببخشیم.

برگزاری جلسات نقد و گفت‌وگو با مسئولان کشور توسط بسیج اساتید در سال جدید

عبدالرضا سیف مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران نیز در اولین نشست شورای بسیج اساتید دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ که با موضوع «هم‌اندیشی نقش معنویت و فضائل اخلاقی در شکوفایی علمی و کارآمدی دانشگاه خلاق و کارآفرین» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سال جدید هر دو هفته یکبار جلسه‌ای با حضور مسئولان کشور با محوریت گفت‌وگوهای انتقادی برای حل مسائل کشور به ویژه مسائل اقتصادی خواهیم داشت.

بسیج اساتید برای حفظ آرمان‌ها تا پای جان ایستاده است

مسئول بسیج اساتید دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه «بسیج اساتید، نهاد مقدسی است»، خاطرنشان کرد: وظیفه بسیج اساتید، دفاع از ارزش‌ها و پاسداری از خون شهدا است. مسئولان و استادان بسیجی باید مقید به معنویت باشند و هم در صحنه علمی و هم در عرصه اخلاق و معنویت پیشگام باشیم.

سیف در پایان گفت: بسیج اساتید دانشگاه تهران برای حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی تا پای جان ایستاده است.

تاکید بر اجماع و ارتباط تنگاتنگ نیروهای ارزشی و انقلابی در دانشگاه

محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز در نشست شورای بسیج اساتید دانشگاه تهران، با قدردانی از حضور و نقش‌آفرینی استادان بسیجی در عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی، اقدامات رئیس دانشگاه تهران و هیات رئیسه دانشگاه و همه کسانی که در جریانات اخیر میدان‌دار بودند و از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند را اقداماتی موثر و واجد سپاسگزاری قلمداد کرد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری و الگو بودن دانشگاه تهران در تربیت مدیران و متخصصان و کارشناسان کشور و همچنین در مناسبات سیاسی و اجتماعی، گفت: هر اتفاقی در دانشگاه تهران بیفتد، چه مثبت باشد و چه مثبت نباشد، در سایر دانشگاه‌ها نیز تکرار می‌شود لذا نقش دانشگاه تهران در پیشرفت کشور و تعالی فرهنگ در حوزه‌های گوناگون موثر و کارساز بوده و پس از این هم موثر و کارساز خواهد بود.

مردانی اظهار امیدواری کرد: نیروهای ارزشی و انقلابی در دانشگاه به خصوص در بخش اساتید، یک اجماع و هم‌افزایی مطلوب و ارتباط تنگاتنگ داشته باشند و از این ظرفیتی که در دانشگاه وجود دارد در راستای اهداف انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی که مورد مطالبه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم است، موثرتر استفاده شود.

وی تاکید کرد: بسیج اساتید می‌تواند به عنوان محور جریان نیروهای ارزشی و انقلابی این نقش را ایفا کند که تا به حال نیز کوشش‌هایی داشته است، اما باید این تلاش مضاعف شود.

مردانی با تاکید بر شناسایی اساتید دغدغه‌مند و بهره‌گیری از ظرفیت ایشان در میادین مختلف، به ماموریت بسیج اساتید در دانشگاه در زمینه کمک به کسب مرجعیت علمی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و همچنین کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور اشاره کرد و گفت: بسیج اساتید باید رصد و نقد هوشمندانه و همچنین هدایت حکیمانه که موجب حل مشکلات کشور شود را در نظر داشته باشد.

تاثیر دانشگاه تهران انتظار از اساتید بسیجی دانشگاه تهران را بیشتر می‌کند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان نیز در این نشست، با بیان اینکه دانشگاه تهران تابلوی دانشگاه‌های کشور است، گفت: دانشگاه تهران به قدری شناخته شده است که حتی مخاطبین در آمریکا و آسیا، دانشگاه تهران را می‌شناسند؛ لذا هر اتفاقی در آن بیفتد تاثیر بیشتری ایجاد می‌کند و اهمیت این جایگاه انتظار از اساتید بسیجی دانشگاه تهران را بیشتر می‌نماید.

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره چرایی جایگاه ویژه ایران در نظم نوین جهانی، تبیین کرد: ایران در حوزه معنوی و الهام‌بخشی، قدرت تاثیرگذاری در دنیای جدید دارد، در دنیایی که خلا معنوی وجود دارد ما حرف برای گفتن داریم و در دنیای چندقطبی‌شده، کشور ما جایگاهی پیدا خواهد کرد. همچنین متوجه این مسئله باشیم که در حوزه بین‌الملل حرف برای گفتن داریم.

کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام نیز در این نشست اعلام کرد: برنامه بسیج دانشگاه تهران این است که کارگروه اقتصاد را در دانشگاه فعال و در این کارگروه از ظرفیت اساتید خارج از کشور به خصوص کشورهای جهان اسلام که در مهار تورم موفق بودند، استفاده کند تا حداقل بتوانیم نقش شتاب‌دهنده داشته باشیم و به کمک اساتید اقتصاد پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع کشور ارائه کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران همچنین بر اهمیت نقش معنویت و فضائل اخلاقی در دنیای امروز به ویژه در دانشگاه خلاق و کارآفرین تاکید کرد.

 
 

 

 

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!