جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۶۱۵۴۷

استقبال واعظی از پیشنهاد میرکاظمی: تمام آمار اقتصادی دولت روحانی را منتشر کنید

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق در واکنش به اظهارات مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه او را دعوت به مطالعه عملکرد اقتصادی دولت قبل کرد و گفت: مسئولان دولت سابق آماده‌اند برای رفع هرگونه ابهامی جهت تنویر افکار عمومی با دولتمردان فعلی درباره عملکرد اقتصادی دوره خود گفت‌وگو کنند و مردم هم به طور شفاف در جریان این مباحث قرار بگیرند.

 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق در واکنش به اظهارات مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: دکتر روحانی و اعضای دولت او متفقا تصمیم داشتند پس از پایان مسئولیت سکوت کنند تا دولت جدید در فضایی آرام کار را شروع کند و حتی نسبت به انتقادات یا برخی نکاتی که در تعریض و انتقاد به دولتمردان دولت قبل گفته می‌شود پاسخی ندهند و اگر اشتباهی هم در آمار و اطلاعات وجود دارد با مکاتبات و یا تماس‌های خصوصی برخی اشتباهات در اطلاعات را متذکر شوند و حتی از این هم فراتر رفتند و چندین بار چه دکتر روحانی و چه سایر مسئولان دولت قبل برای همکاری و مساعدت به دولت سیزدهم اعلام آمادگی کردند. اما حمله به عملکرد اقتصادی دولت روحانی برای اعضای دولت سیزدهم تبدیل به رویه شده است، خصوصا که برای فرافکنی و اجتناب از پاسخگویی و حتی ابقا در مناصب خود، دولت سابق را مورد هجمه قرار می‌دهند.

واعظی گفت: آنها ضعف‌های موجود با گذشت یک سال و نیم از زمان مسولیتشان را به دولت سابق نسبت می‌دهند و همه توفیقات حتی دستاوردهای دولت قبل را به نام خود معرفی می‌کنند. لذا برای تنویر افکار عمومی ناچار به شکستن سکوت و پاسخگویی شده‌ایم.

وی از پیشنهاد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای انتشار آمار اقتصادی دولت قبل استقبال کرد و گفت: امیدوارم دولتمردان فعلی عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم و نیز دولت سیزدهم را به تفکیک در همه حوزه‌ها و با در نظر گرفتن شرایط منتشر کنند. در این صورت مشخص خواهد شد که دولت یازدهم در ۱۵ ماهه شروع کار خود چه عملکردی در مهار تورم، ایجاد آرامش در بازار ملتهب سرمایه، جذب و ترغیب بخش خصوصی و ایجاد رونق در فضای کسب‌و‌کار و رشد اقتصادی داشته و به راحتی می‌توان آن را با عملکرد دولت سیزدهم در ۱۵ ماهه اول کار خود در جذب سرمایه و مهار تورم و وضعیت بازار سرمایه و سکه و ارز و... مقایسه کرد اگرچه که حتی اگر آمار هم منتشر نشود مردم با نگاهی وضعیت خود در ابتدای دولت روحانی و دولت رییسی به خوبی می توانند نسبت به موفقیت دو دوره قضاوت کنند.

واعظی با اشاره به اینکه در قضاوت و داوری درباره عملکرد دولت‌ها باید شرایط کشور را هم در نظر داشت، افزود: در ١۵ ماهه اول دولت یازدهم، رشد درخشان اقتصادی و مهار تورم و آرامش در فضای کسب‌و‌کار و بازار سرمایه و سکه و ارز در حالی پدید آمد که هنوز تحریم‌ها برقرار بود و این نتایج مثبت تنها در سایه ایجاد امید در جامعه اتفاق افتاد. در آمار و ارقام ماه‌های پایانی دولت دوازدهم که مورد استناد قرار می‌گیرد و غالبا هم به عنوان نقطه ضعف عملکرد دولت روحانی در نظر می‌گیرند، دو متغیر مهم جنگ اقتصادی و پاندمی کرونا را باید در نظر گرفت و بعد قضاوت کرد.

وی افزود: آقای میرکاظمی در نشست اخیر خود مطلب جدیدی نگفته، بلکه همان ادعاهای دو سال اخیر را تکرار کرده‌ که با توجه به شایعات اخیر درباره جابجایی‌ها در دولت، دلیل آن مشخص می‌شود. ایشان مواردی را از قبیل نامه اینجانب درباره خالی بودن خزانه مطرح کرده که بارها درباره آن در رسانه‌ها توضیح داده‌ایم که این نامه صرفا مربوط به یک حساب خزانه برای تکمیل یک پروژه عمرانی در آبیک قزوین بوده و نه خالی بودن کل خزانه. از ایشان انتظار می‌رفت از همکاران خود که این نامه را منتشر کرده‌اند می‌پرسید چطور چنین نامه‌ای بدون مهر محرمانه بوده چراکه آنچه کشف کرده‌اند، قبلا به دستگاه‌های ذیربط ارسال شده است.

واعظی در پاسخ به میرکاظمی که گفته این دولت خرج‌ها و هزینه‌هایی که دولت قبل انجام داده را جبران می‌کند، تصریح کرد: اوراق قرضه صرف تکمیل پروژه‌های عمرانی شده؛ دولت آن را برای خود خرج نکرده، بلکه تبدیل به سرمایه شده و در ساخت راه‌آهن و آزادراه و پتروشیمی خرج شده است. دولت قبل در اوج جنگ اقتصادی هر هفته پنجشنبه‌های افتتاح را برگزار می‌کرد، آنچه در این دولت تعطیل شد و خبری از افتتاح یا تکمیل پروژه‌های عمرانی در استان‌ها نیست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق گفت: آقای میرکاظمی گفته در مرداد ۱۴۰۰ که سازمان برنامه و بودجه را تحویل گرفته، ۵۳۲ هزار میلیارد سررسید اوراق بود که باید تا سال ۱۴۰۵ پرداخت شود، بهتر است ایشان یا همکارانشان برآورد کنند که سود حاصل از فروش این میزان اوراق در آن زمان چه میزان خواهد بود؟ آیا دو برابر هزینه، تبدیل به سرمایه نخواهد شد؟ و مگر همین دولت برای بودجه ۱۴۰۲ فروش اوراق را پیش‌بینی نکرده است، موعد سررسید این اوراق هم در دوره دولت سیزدهم نیست.

واعظی در پایان میرکاظمی را دعوت به مطالعه عملکرد اقتصادی دولت قبل کرد و افزود: مسئولان دولت سابق آماده‌اند برای رفع هرگونه ابهامی جهت تنویر افکار عمومی با دولتمردان فعلی درباره عملکرد اقتصادی دوره خود گفت‌وگو کنند و مردم هم به طور شفاف در جریان این مباحث قرار بگیرند. گرچه مردم خود بهترین داور هستند و نتایج عملکرد اقتصادی دولت‌ها را به وضوح در سفره خود می‌بینند و می‌سنجند. کمااینکه وجود جنگ اقتصادی و پاندمی کرونا را هم نادیده نمی‌گیرند و می‌دانند دولتی که آمریکا را وادار کرد به شکست فشار حداکثری اعتراف کند، دولت سابق بود. امیدوارم دولت سیزدهم برای رفاه حال مردم بتواند مانند دولت قبل دو سال و نیم نرخ تورم را تک‌رقمی کند و حتی رشد اقتصادی دو رقمی را تجربه کنیم. در این صورت ما نه تنها سکوت نمی‌کنیم بلکه دولت را تشویق هم خواهیم کرد.

 
 

 

 

منبع خبر : ایلنا
منبع: ایلنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!