پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
سه‌شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۶۱۵۳۸

هواشناسی: گرد و خاک فعلی هوای تهران از ورامین، قم، استان مرکزی و البرز می‌آید

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با تاکید بر اینکه گرد و خاک هوای تهران منشأ داخلی دارد و از استان‌های همجوار تهران نشات می‌گیرد، اظهار کرد: گرد وخاک‌هایی که منشا داخلی دارند برخلاف گرد و غبارهایی که منشأ خارجی دارند و مدت زمان بیشتری منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، با توقف وزش باد از غلظت آن‌ها کاسته می‌شود و کوتاه مدت هستند.

به گزارش ایسنا، روز ۱۴ فروردین همزمان با پایان تعطیلات نوروزی سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها هشدار داد. از آن زمان شرایط به‌گونه‌ای پیش‌ رفته است که در روزهای اخیر بخش‌های زیادی از کشور با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند. این روند همچنان ادامه یافته است و روز گذشته (۲۱ فروردین‌ماه) دوباره سازمان هواشناسی هشداری مبنی بر خیزش گرد و خاک در ۱۴ استان صادر کرد.

تهران نیز یکی از استان‌هایی است که تحت تاثیر گرد و غبار قرار گرفته است. مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: این گرد و خاک ناشی از وزش بادی است که در استان تهران و استان‌های هم جوار رخ می‌دهد و گرد و خاک ایجاد می‌کند. این کانون‌های گرد و خاک در نواحی جنوبی استان همچون شهرستان ورامین وجود دارند که خشک و بیابانی و همجواربا استان قم و مرکزی و یا حتی استان البرز هستند. در این مناطق محدوده‌هایی وجود دارد که مستعد شکل‌گیری کانون‌های گرد و غبار هستند.

وی افزود: به‌طور معمول این وزش باد و گرد و خاک به‌صورت مقطعی غلظت آلودگی هوا را افزایش می‌دهند و بعد از کاهش وزش باد، از غلظت آن‌ها کاسته می‌شود و ماندگار نیستند. در واقع تفاوت گرد و خاک‌های با منشأ داخلی با گرد و خاک‌هایی که از غرب کشور و با منشا خارجی وارد کشور می‌شوند، این است که گرد و خاک‌های با منشأ خارجی با مدت زمان بیشتری منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما گرد و غبارهای داخلی زودتر از منطقه خارج می‌شوند.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ضمن تاکید بر اینکه اقدامات مورد نیاز برای کنترل گرد و غبار در حوزه وظایف سازمان هواشناسی نیست، توصیه کرد: اقداماتی همچون جنگل‌کاری، درختکاری و هر نوع اقدامی که بتواند خاک را تثبیت کند و از بلند شدن خاک جلوگیری کند از جمله راهکارهای مناسب است و می‌توان به درختکاری به عنوان نمونه مناسب‌تری اشاره کرد.

غلامی در پایان با اشاره به بارندگی‌هایی که تاکنون در تهران رخ داده است و با تاکید بر موثر بودن آن‌ها درباره وضعیت فعلی کانون‌های گرد و غبار نسبت به سال گذشته تصریح کرد: بارش‌های اسفند و فروردین از جمله بارشی‌ که پایان هفته جاری خواهیم داشت تا حدودی باعث تثبیت بیشتر خاک می‌شوند و از ایجاد کانون‌های گرد و خاک خیلی غلیظ جلوگیری می‌کنند.

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!