پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۱۱۵۳

میرسلیم: باید با قناعت و تحمل شرایط، مانع از ایجاد مشکلات شویم

میرسلیم: باید با قناعت و تحمل شرایط، مانع از ایجاد مشکلات شویم
میرسلیم با اشاره به وضعیت بازار خودرو گفت: میزان تولیدات خودرو به طور طبیعی جوابگوی نیاز‌های کشور هست. اما بسیاری از نیازها، جنبه واقعی ندارد در کشور ما با تورم ۴۰ درصدی مواجه بودیم که موجب شد کسانی که پس اندازی دارند به دنبال این باشند تا سرمایه خود را حفظ کنند؛ بنابراین سرمایه خود را در حوزه طلا، سکه، مسکن و خودرو سرمایه گذاری می‌کنند که باعث افزایش قیمت شده است.

سید مصطفی میرسلیم در رابطه با نقاط قوت و ضعف دولت در سال 1401، گفت: تولید ما متاسفانه تا سال 1400 صدمات زیادی خورد و بسیاری از کارخانه‌های تولیدی کشور تعطیل شدند؛ نیاز بود که این کارخانه‌ها به چرخه تولید بازگردند حمایتی از جانب دولت لازم بود و دولت تا حدودی در این زمینه موفق عمل کرد اما هنوز بسیاری از کارخانه های کشور راکد است که باید به چرخه تولید باز گردد.

وی افزود: بخشی از این تعطیلی ها به بدهی هایی که دولت قبل به پیمانکارانی که برایش کار می کردند، باز می گشت. متاسفانه دولت این بدهی ها را پرداخت نکرد و دولت کنونی هنوز بدهی های دولت قبل را پرداخت می کند و در ماه 15 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت قبل پرداخت می شود که باعث شد نتوانیم به موقع از رکود خارج شویم؛ بنابراین تولید، هنوز شکل عادی خود را نگرفته و نیازها برطرف نمی شود و عده ای برای بهبود این شرایط، خواستار واردات هستند که نیازمند ارز است در حالی که ارز را باید برای تامین نیازهای اساسی کشور هزینه کنیم؛ بنابراین باید با قناعت و تحمل شرایط، مانع از ایجاد مشکلات شویم.

آقای میرسلیم تصریح کرد: بسیاری از کارخانه هایی که تعطیل بودند همزمان با آغاز فعالیت، مجدد بهبود کیفیت و افزایش رضایت مردم را هم در دستور کار قرار دادند. ما کارخانه هایی داریم که نه تنها توانستند زیان های گذشته خود را جبران کنند بلکه به سوددهی هم رسیدند و همچنین در کنار آن، امکان اشتغال را برای بسیاری فراهم آورده اند و مناطقی که این کارخانه‌ها در آنجا فعالیت دارند شاهد بهبود وضعیت اشتغال هستیم.

وی افزود: باید درایت کرد و گول نخورد زیرا بسیاری در این فاصله زمانی که تولید بهبود یافته بود به دنبال این بودند که از طریق واردات منافع خود را حفظ کنند. بارها گفتم کسانی که از طریق تجارت سعی می کردند نیازهای کشور را تامین کنند سعی کنند سرمایه خود را در جهت تولید داخلی کشور صرف کنند؛ چراکه ما نمی‌خواهیم منافع کسی متوقف شود اما پیشرفت کشور در این نیست که نیازهای خود را در وابستگی به خارج تامین کنیم بلکه باید به داخل متکی شویم.

آقای میرسلیم با اشاره به وضعیت بازار خودرو گفت: میزان تولیدات خودرو به طور طبیعی جوابگوی نیازهای کشور هست. اما بسیاری از نیازها، جنبه واقعی ندارد در کشور ما با تورم 40 درصدی مواجه بودیم که موجب شد کسانی که پس اندازی دارند به دنبال این باشند تا سرمایه خود را حفظ کنند؛ بنابراین سرمایه خود را در حوزه طلا، سکه، مسکن و خودرو سرمایه گذاری می کنند که باعث افزایش قیمت شده است. پس عده زیادی از کسانی که به دنبال خرید خودرو هستند نیازی به آن ندارند بلکه انها به دنبال حفظ سرمایه هستند چون این پول ها در حال از دست دادن ارزش خود است که نمی توان آن را انکار کرد. لذا باعث شده که بعضا قیمت خودرو در بازار 2 برابر قیمت تمام شده ان باشد.

وی بیان داشت: برای افزایش کیفیت به خودروسازان تاکید شد که انها را به استاندارد برسانند که بخشی موفق بودند اما بخشی دیگر هنوز در حال تلاش هستند. برای بهبود کیفیت باید تحقیق و توسعه صورت بگیرد و بدون تحقیق و توسعه نمی توانیم به هدف برسیم. بنابراین باید در این رابطه فعالیت دانش بنیان انجام دهیم هر فعالیت دانش بنیانی هم نیازمند هزینه است در کشورهای پیشرفته بعضا می بینید که تا 4 درصد هزینه ها را تحقیق و توسعه به خودش اختصاص می دهد اما ما در کشور از این لحاظ به نیم درصد هم نرسیدیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مطالبات مردم بحق است و کیفیت تولیدات باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: کشورهایی مثل کره و ژاپن، 40 یا 50 سال پیش شرایط سختی داشتند مردم انها با دولت بسیار همراهی کردند تا صنایع داخلی زمین نخورد و حتی با کیفیت پایین صنایع داخلی کنار آمدند تا مانع از واردات شوند که الان شاهد پیشرفت این کشورها هستیم؛ ما هم باید همینگونه عمل کنیم چراکه راه نجات است و نباید در آن شکی کرد.

 

منبع خبر : شفقنا
منبع: شفقنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!