پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۰۷۹۶

فلاحت‌پیشه بررسی کرد؛ تنش‌زدایی ایران و عربستان، گره کور برجام را باز می‌کند؟

فلاحت‌پیشه بررسی کرد؛ تنش‌زدایی ایران و عربستان، گره کور برجام را باز می‌کند؟
رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تنش‌زایی در ایران باید جرم انگاری شود. بدان معنا که کسانی که تنش ایجاد می‌کنند، خودشان مسئولیتش را قبول کنند. تنشی که در روابط ایران و عربستان شکل گرفت حاصل حاکمیت افراطیون بر مصالح ایران و عربستان بود که دود آن هم به چشم منافع ملی طرفین، کل منطقه و دنیای اسلام رفت.

قفل روابط میان ایران و عربستان پس از هفت سال شکسته و به یکباره اعلام شد که با وساطت پکن، به منظور از سر گیری روابط کامل دیپلماتیک، این توافق حاصل شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با دیده‌بان ایران در تحلیل خود از توافق صورت گرفته میان ایران و عربستان، بیان کرد: «توافقی که صورت گرفته، اقدام بسیار خوبی است و باید در درجه اول از حاکم شدن عقلانیت در سیاست خارجی دو کشور استقبال کنیم. برخی از این موضوع تحت عنوان اینکه تاکتیکی این کار را انجام داده‌اند استقبال می‌کنند اما معتقدم که باید حتی از تدبیر و پرهیز از افراط گرایی، چه در ایران و چه در عربستان استقبال کنیم.»

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: «البته باورم بر این است که تنش‌زایی در ایران باید جرم انگاری شود. بدان معنا که کسانی که تنش ایجاد می‌کنند، خودشان مسئولیتش را قبول کنند. تنشی که در روابط ایران و عربستان شکل گرفت حاصل حاکمیت افراطیون بر مصالح ایران و عربستان بود که دود آن هم به چشم منافع ملی طرفین، کل منطقه و دنیای اسلام رفت. در واقع بسیاری از تنش‌ها قابل مدیریت بود اما منطقه تاوان آن را داد. بنابراین در درجه اول باید این درس را گرفت که یک رابطه‌ای که بر اثر چند اقدام احساسی و در عرض چند دقیقه ویران می‌شود، بازسازی و اصلاح آن هفت سال، زمان می‌برد. کمتر رابطه‌ای بین کشورها بوده است که تا این حد برای منافع دوجانبه و منافع منطقه، آسیب‌زا باشد.»

فلاحت‌پیشه در خصوص پیامدهایی که این توافق به همراه خواهد داشت گفت: «البته مواردی که پیشتر عنوان کردم، یک خوش‌بینی سیاسی است چراکه تحلیل منطقی زمانی می‌تواند صورت گیرد که ببینیم توافق کلی در چه زمینه‌هایی عملیاتی می‌شود. به صورت کلی گام اول برداشته شده که به نوعی آتش بس است.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم درمورد گام‌های بعدی که باید برداشته شود، عنوان کرد: «گام دوم این است که به سمت تنش‌زدایی پیش رویم و گام سوم هم این است که طرفین به سمت همکاری‌های دو جانبه پیش بروند. باید دقت داشت که گام سوم منوط به تنش‌زدایی سازنده بین دو طرف است؛ به گونه‌ای که دغدغه‌های متقابل و دغدغه‌های منطقه‌ای در نظر گرفته شود.»

وی ادامه داد: «تجربه‌ای که بعد از بهار عربی شکل گرفت این بود که کل کشورهای منطقه به این نتیجه رسیدند که "ثبات"، دغدغه مشترک همه کشورهای منطقه است. وقتی ثبات در منطقه ازبین برود، بی‌ثباتی حاکم می‌شود. به همین دلیل معتقدم که تجربیات منفی یک دهه گذشته در منطقه، باعث شد که کشورهایی مثل ایران و عربستان حد تعاملات متقابل را بدانند.»

ایفای نقش چین به معنای شکست سیاست کلان آمریکاست

فلاحت‌پیشه همچنین درمورد نقش چین در توافق میان ایران و عربستان نیز گفت: «ایفای نقش چین از این نظر یک تحول اساسی است که به معنای شکست سیاست کلان آمریکاست. آمریکایی‌ها در تنش‌های منطقه‌ای ید طولایی دارند. تجربه نشان داده است که وقتی تنش‌های منطقه‌ای کهنه شود، حتی متحدان منطقه‌ای امریکا هم عملا بی‌عمل می‌شوند و یک زمانی ما می‌بینیم که عربستانی‌ها راه دیگری را در پیش گرفتند و حاضر بودند میانجگری چین را بپذیرند؛ آن هم چینی که رقیب آمریکا در هژمونی جهانی است.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «به عبارتی برای اولین بار، عربستانی‌ها توافق عمده‌ای را بستند که خارج از قلمرو سیاست‌های امریکا شکل گرفته است. به بیانی دیگر سیاست نرمی که از سال ۱۹۱۱ به سیاستگذاران آمریکایی توصیه می‌شد، توسط کشوری مثل چین در پیش گرفته شده است.»

 

آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای از توافق ایران و عربستان درس می‌گیرند

فلاحت‌پیشه همچنین درباره تاثیر این توافق بر احیای برجام گفت: «باورم بر این است که آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای از این توافق درس می‌گیرند. اگر موضوع هسته‌ای ایران بیش از حد طولانی شود، شاید آرای دیگری در آنجا شکل گیرد. توافق ایران و عربستان مهم‌ترین اثر در مقابله ایران با تحریم‌ها را خواهد داشت چراکه ایران و عربستان مهم‌ترین عمق استراتژیک را در منطقه امروز را دارند. عمق استراتژیک ایران در حوزه فرهنگی و دفاعی و عربستان هم در حوزه ایدئولوژیک و اقتصادی است. معتقدم اگر این دو به سمت تنش‌زدایی پیش بروند امکان اینکه ایران الگوی همسایگی خود را به کشورهای دیگر تسری دهد وجود دارد. این یک موقعیتی است که شکل گرفته و من باورم بر این است که توافق ایران و عربستان با وساطت چین، می‌تواند عملگرایی امریکا را به این نتیجه برساند که در کاهش تنش با ایران، به گونه جدی‌تر عمل کند.»

 

 

 

منبع خبر : دیده‌بان ایران
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!