پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۶۰۵۷۳

گروسی: باید تضمین‌های ایران را دریافت کنیم؛ هنوز کارمان تمام نشده

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: توقعات بسیار بالا است و این توقعات در سطح جهان در خصوص کار مشترک ما وجود دارد. باید شفاف‌سازی کنیم و تضمین‌های ایران را دریافت کنیم.

1418838_816

به گزارش «فراز»، رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: خوشحالم که بار دیگر در ایران هستم. در این دیدار مهم آماده هستیم کار را به پیش ببریم. دیشب جلسه‌ای با نخبگان ایرانی برگزار کردم که بسیار تأثیرگذار بود و همچنین دور اول گفت‌وگوهای ما برگزار شد.

وی افزود: دو مسأله مهم هستند و توقعات بسیار بالا است و این توقعات در سطح جهان در خصوص کار مشترک ما وجود دارد. باید شفاف‌سازی کنیم و تضمین‌های ایران را دریافت کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: بخش دوم در خصوص همکاری‌های فنی و علمی دو طرف است و قرار است رویدادی که بصورت سنتی و ملی برگزار شده یک شخصیت بین‌المللی پیدا کند و صحبت کردیم چگونه این رویداد جنبه بین‌المللی پیدا کند.

گروسی در پاسخ به این سوال که براساس قوانین آژانس هرگونه تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای هر کشوری تخطی از قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود اما شما هیچ‌گاه تهدیدهای اسرائیل علیه تاسیسات ایران را محکوم نکردید، گفت: ما اینجا باید دو موضوع را از هم تفکیک کنیم؛ اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی امروز رایج شده و آن مربوط به موضوع اوکراین است که باعث می‌شوند اپیزودهایی با یاد ما بیاید. در واقع طی کنفرانس‌های عمومی آژانس این موارد محکوم شده است. بنابراین هرگونه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای کاملا غیرقانونی است.

اسلامی: انتظار داریم گزارش‌های آژانس اعتمادآفرین باشد/ سفر گروسی پیام‌آور برقراری ارتباطات است

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی پس از مذاکرت سیاسی و فنی در کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: سفر با آقای گروسی پیام آور برقراری ارتباطات بین آژانس و ایران است.

وی‌ افزود: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش های آژانس طوری باشد که اعتماد افرین باشد تا با اطمینان برای حل و فصل مسایل و پرهیز از عواملی که نیت آنها برهم زدن روابط عادی است را ایجاد کنیم و همواره آژانس بتواند وظایف خود در ارتباط با ایران را در چارچوب پادمان پابرجا نگه دارد.

وی افزود: در همین چارچوب گفت‌وگوی های مشترک انجام شده و مطمئنم به صورت پایداری موثر خواهد بود.

اسلامی گفت: بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را ما چندی پیش در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و شب گذشته توافق شد با آقای گروسی که کنفرانس سی ام بین‌المللی و با مشارکت آژانس سال آینده برگزار شود که کمک به روایتگری ایران می‌کند و آشنایی جهان با مراکز آموزشی و علمی ایران را رقم می زند تا دستاوردها و امکانات ما به سایر کشورها معرفی شود.

وی ادامه داد: شب گذشته سهم بانوان ایرانی هسته‌ای در ضیافت شام فوق العاده بود و موجب شگفتی برای آقای گروسی و همکارانشان بود که این تعداد فعال هستند و چند تن از همسران شهدای هسته ای که از اساتید هستند و در صحنه ترور هم حضور داشتند مورد توجه قرار گرفتند.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ضیافت شام دیشب نشان داد جریان علمی و پژوهشی و فناوری ایران قدرتمند است و خانم ها و آقایان با مدیریت و قدرت در آن حضور دارند و جوانان نیز حضور قوی دارند که نشان می دهد دانش هسته ای دانشی است درون زا و ایران همواره آماده بوده و هست که دستاوردهایش را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

 
 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!