پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۶۰۵۰۹

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا: چارچوب مطلوب برای احیای برجام وجود ندارد

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا: چارچوب مطلوب برای احیای برجام وجود ندارد
انریکه مورا تاکید کرد: ایران امروز برای احیای توافق هسته‌ای آماده‌تر است چون در دل طوفان است و بازگشت به توافق هسته‌ای را راحت‌ترین راه برای خروج از این طوفان می‌داند، اما واقعیت آن است که چارچوب مطلوب برای این کار وجود ندارد.

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد که متن احیای توافق هسته‌ای (برجام) از پاییز سال گذشته آماده شده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، «انریکه مورا»، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای، در مصاحبه با نشریه آلمانی «اینترناسوناله پولیتیک» گفت که ایران در آن زمان خواستار بسته شدن پرونده پادمانی شده بود اما «امروز شاید برای بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان وسیله‌ای برای خروج از مشکلات داخلی‌اش آماده‌تر باشد».

او گفت:  تهران خود را در «قلب یک طوفان قرار داد که خودش آن را ایجاد کرده بود. ایران درگیر سه مسئله اصلی شد که اولین آنها اعتراضات داخلی در پی مرگ «مهسا امینی» بود که بیش از آنچه انتظار می‌رفت طول کشید و حکومت ایران با آنان به روش گفت‌وگو تعامل نکرد و این طبعا در میان کشورهای غربی پیامدهایی داشت و به وجهه حکومت ایران آسیب زد». مسئله دوم که برای اروپا اهمیت بسیاری دارد روابط نظامی ایران با روسیه و تأمین پهپاد برای مسکو است و تأکید کرد که این مسئله «پرمخاطره‌ترین مسئله برای اروپا در پرونده ایران» است.

وی ادامه داد که مسئله سوم به برنامه هسته‌ای و احیای توافق هسته‌ای مربوط می‌شود و افزود: «از پاییز گذشته متن احیای برجام آماده شده اما ایرانی‌ها گفتند که باید قبل از هر چیز پرونده پادمانی بسته شود».

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفت که ایرانی‌ها هیچ کاری برای بستن این پرونده انجام ندادند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پاسخی ندادند و «طوری رفتار نکردند که انگار واقعا می‌خواهند به برجام برگردند».

مورا برآورد کرد که ایران امروز «برای احیای توافق هسته‌ای آماده‌تر است چون در دل طوفان است و بازگشت به توافق هسته‌ای را راحت‌ترین راه برای خروج از این طوفان می‌داند، اما واقعیت آن است که چارچوب مطلوب برای این کار وجود ندارد».

وی افزود که تنها راه تعامل با برنامه هسته‌ای ایران احیای توافق هسته‌ای است و تأکید کرد که اروپا می‌خواهد که این توافق در دستور کار بماند و «همزمان با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنیم و به اوکراین کمک می‌کنیم که با ایران درباره مسئله پهپادها مذاکره کند اما موضوع دشوار است چون در ایران مراکز تصمیم گیری گوناگونی وجود دارد».

مورا گفت: «اوضاع بسیار بد است، ما همه کانال‌های ارتباطمان را حفظ می‌کنیم اما این کار خیلی سخت شده است».

این اظهارات در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که حجم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران 18 برابر میزان توافق‌شده در برجام است.


 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!