شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۰۲۹۲

ادعای هاآرتص چاپ اسرائیل: منتظر تهاجم بیشتر اسرائیل به ایران باشید

ادعای هاآرتص چاپ اسرائیل: منتظر تهاجم بیشتر اسرائیل به ایران باشید
یکی از دلایلی که اسرائیل می‌تواند به خود اجازه دهد درگیری با ایران را در بخش‌های وسیعی از خاورمیانه افزایش دهد، این است که نگرش دولت ایالات‌متحده نسبت به تهران تغییر کرده است.

آموس هارل در هاآرتص چاپ اسرائیل نوشت: حمله به کشتی ای در خلیج‌فارس که بخشی از آن متعلق به یک شرکت اسرائیلی بود، جزئی از جنگ ایران و اسرائیل است که دیگر یک راز نیست.

به گزارش فراز، اگرچه این حمله جمعه‌شب گزارش شد، اما یک هفته قبل از آن رخ داد. در اواخر دی‌ماه، انفجاری در شهر اصفهان ایران رخ داد که به حمله پهپادهای اسرائیلی به یک مرکز تولید سلاح نسبت داده شد. ایرانی‌ها به معادله بازدارندگی که چند سال پیش ایجاد کرده بودند پایبند هستند؛ بنابراین قطعا به هر حمله‌ای به خاک خود پاسخ می‌دهند. ظاهراً دلیل حمله پهپادی به کشتی که بخشی از آن متعلق به یکی از شرکت‌های تاجر اسرائیلی «ایدان اوفر است»، همین است. این حمله به کشتی آسیب رساند، اما تلفات جانی نداشت. این خبر ابتدا توسط دو رسانه مستقر در لندن گزارش شد و جزئیات آن توسط منابع امنیتی اسرائیل تایید شد.

 

سه سال پیش، اسرائیل و ایران درگیر یک جنگ دریایی واقعی شدند. در آن زمان گزارش شد که اسرائیل به‌طور سیستماتیک به کشتی‌های ایرانی در دریای سرخ و حتی دریای مدیترانه حمله می‌کند و استدلال می‌کند که آنها نفت به سوریه قاچاق می‌کنند و درآمد حاصل از آن صرف خرید تسلیحات برای حزب الله می‌شود. پس از حملات متعدد، ایرانیان با یکسری حملات پهپادی به کشتی‌های متعلق به شرکت‌های مرتبط با اوفر و سرمایه‌دار اسرائیلی دیگر به نام رامی اونگار، پاسخ دادند.

 این اهداف ارتباط غیرمستقیم با اسرائیل داشتند اما ظاهراً این پیام دریافت شد و گزارش‌های حمله به کشتی‌های ایرانی تقریباً به‌طور کامل متوقف شد. اما در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد ایرانی‌ها به میدان نیروی دریایی بازگشته‌اند، این بار با ابتکار خودشان، زیرا گزینه‌های مناسبی برای تلافی حملات به قلمرو خودشان فراهم است.

اگرچه اخیرا در اسرائیل دولت جدید روی کار آمده است، اما هیچ تفاوت واقعی در سیاست آن در قبال ایران وجود ندارد؛ همچنان جنگ‌طلب است و همچنان با احیای توافق هسته‌ای با شرایط فعلی آن مخالف است.

 

تغییر واقعی پیش از این اتفاق افتاد، وقتی در دوران نخست‌وزیری نفتالی بنت، او تاکید کرد که حمله به اهداف بیشتر در داخل ایران توجیه‌پذیر است. از آن زمان، گزارش‌های بیشتری از انفجارهای مرموز، ترورها و حملات هواپیماهای بدون سرنشین گزارش شده است.

علاوه بر این، آنها دیگر محدود به سایت‌های دخیل در برنامه هسته‌ای ایران نیستند. اهداف همچنین شامل سایت‌های مرتبط با برنامه تسلیحات متعارف ایران است. دولت بنیامین نتانیاهو ظاهرا به این سیاست تهاجمی ادامه می‌دهد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه در سخنرانی در کنفرانس امنیتی بین‌المللی در مونیخ گفت، ایرانی‌ها در حال مذاکره برای فروش سلاح‌ به حداقل 50 کشور هستند. گالانت همچنین خاطرنشان کرد که تحریم‌های موجود که ایران را از فروش پهپادها و موشک‌های زمین به زمین منع می‌کند، به‌طور کامل در پایان سال جاری منقضی می‌شود. او از جامعه بین‌المللی خواست راه‌حلی بیابند که باعث تحریم شدیدتر شود.

 

یکی از دلایلی که اسرائیل می‌تواند به خود اجازه دهد درگیری با ایران را در بخش‌های وسیعی از خاورمیانه افزایش دهد، این است که نگرش دولت ایالات‌متحده نسبت به تهران تغییر کرده است. در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد ایرانی‌ها تمام تلاش خود را برای خشم آمریکا و دیگر کشورهای غربی انجام داده‌اند. این ماجراها با امتناع سرسختانه تهران از بازگشت به توافق هسته‌ای، به‌رغم اشتیاق واشنگتن، آغاز شد. این امر با تصمیم ایران برای عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین به اوج رسید. ایران دلایل خاص خود را برای اتخاذ این سیاست‌ها داشت.

این کشور به‌دنبال تثبیت موقعیت بین‌المللی خود از طریق تقویت روابط استراتژیک با مسکو بود. اما با انجام این کار، به حساس‌ترین رگ‌های عصبی دولت دموکرات در واشنگتن ضربه زد. در این شرایط، واشنگتن به وضوح با اسرائیل بر سر تحرکات تهاجمی‌اش تا زمانی که جرقه جنگ منطقه‌ای را نزند، درگیر نخواهد شد.


 

منبع خبر : هم میهن
منبع: هم میهن
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!