پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۶۰۱۵۱

۱۰ روز پس از زلزله؛ آلمان میزبان آوارگان زلزله ترکیه می‌شود؟

۱۰ روز پس از زلزله؛ آلمان میزبان آوارگان زلزله ترکیه می‌شود؟
زلزله ترکیه و سوریه میلیون‌ها نفر را از این کشورها آواره کرد. دولت آلمان شرایط دریافت ویزای این کشور را برای زلزله‌زدگان آسان کرده تا مانع از گسترش مهاجرت‌های غیرقانونی در اروپا شود.

به گزارش فراز، یک هفته از زلزله ترکیه و سوریه می‌گذرد. زلزله‌ای مهیب که هزاران کشته و آواره بر جای گذاشت. اما سرنوشت آوارگان زلزله چه می‌شود؟

اخیرا آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین زد ۵.۳ میلیون نفر در سوریه در اثر زلزله آواره شدند. برخی از رسانه‌ها نیز از بی‌خانمان شدن یک میلیون نفر در ترکیه خبر داده‌اند.

آنطور که رصدخانه مهاجرت گزارش داده، ترکیه میزبان بیشترین تعداد پناهندگان سوری با بیش از سه میلیون نفر است. زلزله اخیر نیز در منطقه‌ای رخ داده که بسیاری از پناهندگان سوری ساکن بودند.

به عبارتی این زلزله، سوری‌ها را در هر 2 کشور تحت تاثیر قرار داد. البته تنها سوری‌ها نیستند که پس از زلزله آواره شدند. برخی از زلزله‌زدگان ترک نیز راهی شهرهای دیگر ترکیه شدند. برخی نیز احتمالا به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

 

اعلام آمادگی آلمان برای میزبانی آوارگان زلزله

 

پس از زلزله ترکیه-سوریه، وزیر امور داخلی دولت فدرال آلمان از آماده شدن طرحی برای میزبانی آوارگان زلزله خبر داد.

نانسی فایزر گفت برای آن عده از خانواده‌های قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه که سرپناه ندارند، روند صدور ویزای سه ماهه موقت را آغاز می‌کنند.

به گفته او یک کارگروه مشترک از سوی وزارت‌های داخلی و خارجه دولت آلمان برای پیشبرد این طرح آماده شده و از روز دوشنبه (۱۳ فوریه) آغاز به کار کرد.

نانسی فایزر روز شنبه (۱۱ فوریه) در صفحه خود در توییتر نوشت: «اینجا کمک‌ها برای مواقع اضطراری مطرح است. ما می‌خواهیم این امکان را برای خانواده‌های ترک و سوری در آلمان فراهم کنیم تا بتوانند نزدیکان خود را از منطقه زلزله‌زده نزد خود بیاورند. البته غیر بوروکراتیک.»

آنطور که او گفت این روند با ویزاهای معمول اما با سرعت بالاتر و با اعتبار سه ماهه صورت می‌گیرد.

انالنا نئربوک، وزیر خارجه آلمان نیز در این مورد گفته که این شرایط تنها برای افرادی فراهم شده که عضوی از خانواده آنها در آلمان زندگی می‌کند.

او گفت: «ما به عنوان حکومت فدرال می‌خواهیم به خانواده‌ها در آلمان کمک کنیم تا بتوانند نزدیکان خود که دیگر سقفی بالای سر خود ندارند یا نیاز به درمان دارند را به طور موقت بپذیرند.»

 

شرایط آلمان برای میزبانی از زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

 

در حال حاضر حدود 2.9 میلیون شهروند ترک و حدود یک میلیون پناهنده سوری در آلمان زندگی می‌کنند.

هنوز مشخص نیست که این طرح شامل اتباع دیگر کشورها که در مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه زندگی می‌کنند می‌شود یا خیر.
متقاضیان ویزا ابتدا باید ثابت کنند که از نزدیکانِ اشخاصی هستند که تابعیت یا حق اقامت دائم آلمان را دارند.

عضو میزبان در آلمان نیز باید اظهارنامه‌ای مبنی بر پرداخت تمام هزینه‌های مسافرتی و زندگی شخص پذیرفته‌شده، ارائه دهد.

از سوی دیگر متقاضیان ویزا باید گذرنامه معتبر ارائه دهند. این در حالی است که بسیاری از افراد پس از زلزله با دست خالی از کشور خارج شدند.

 

تلفات زلزله ترکیه و سوریه از مرز ۴۱ هزار نفر عبور کرد

 

بر اساس آخرین آمارها، شمار جانباختگان زلزله ترکیه-سوریه از مرز ۴۱ هزار نفر عبور کرد. اجساد بسیاری از زلزله‌زدگان از زیر آوار هنوز بیرون نیامده است.

زلزله 7.8 ریشتری صبح روز دوشنبه (۶ فوریه) رخ داد. پس از آن ۱۶۰۰ پس‌لرزه نیز برای این مناطق ثبت شد. به گزارش رویترز این زلزله هفتمین بلای طبیعی مرگبار در قرن ۲۱ بود.

 

صدور حکم بازداشت ۱۱۳ پیمانکار در ترکیه

 

آن طور که مراد کوروم، وزیر شهرسازی ترکیه اعلام کرده، بیش از ۴۱ هزار خانه در این زلزله ویران یا غیرقابل سکونت شدند.

فوآد اوکتای، معاون اول ریاست جمهوری ترکیه نیز از آغاز روند قضایی در خصوص پیمانکاران ساختمان‌های تخریب‌شده در اثر زلزله در این کشور را خبر داده است. به گفته رسانه‌های ترکیه، تعدادی از پیمانکاران نیز بازداشت شدند.

 

 

 

 

 

منبع خبر : تجارت نیوز
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!