جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۹۹۸۴

رئیس مدیریت بحران پایتخت: ۲۴ ساعت سخت پیش‌رو داریم/ ۱۰ سانتی متر برف می‌بارد

رئیس مدیریت بحران پایتخت: ۲۴ ساعت سخت پیش‌رو داریم/ ۱۰ سانتی متر برف می‌بارد
تهران در وضعیت نارنجی است. قرار است ۲۴ ساعت برف ببارد. نیروهای شهرداری در حال آماده باش هستند.رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می گوید برف جای تسویه حساب جناح‌ها نیست. بگذارید مدیران کارشان را انجام دهند بعد اگر مشکلی در عملکرد بود نقد منصفانه کنید.

داوود گودرزی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت که  بررسی عوامل مختلف اختلال در برف‌روبی روز گذشته، مورد بررسی قرار گرفت و هم اقدامات در صحنه، هم پیش‌بینی‌ها، هم نوع قراردادها با پیمانکاران و هم ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در این جلسه مورد ارزیابی قرار گرفت. این بررسی‌ها برای دستیابی به ابعاد بیشتر موضوع و شناسایی نقاط حساسی که پر ترددتر است و باید بیشتر به آن توجه شود، صورت گرفت و مجموعه‌هایی که ضعیف و قوی عمل کردند، بررسی شدند.تعداد تماس‌ها با سامانه ۱۳۷ به تفکیک نواحی و مناطق ارزیابی شد،  در نهایت تصمیماتی برای عملیات‌های امروز که بارش سنگین برف پیش‌بینی شده، گرفته شد.

 

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای بارش ۲۴ ساعته برف امروز، رصد و پایش، برف روبی، توصیه های ایمنی، وضعیت مناطق، و ....با علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

 

 

اعلام شده که از بامداد امروز وضعیت جوی در شهر تهران نارنجی خواهد شد و بارش طولانی مدت برف و باران  را در پایتخت خواهیم داشت. بفرمایید چه اقداماتی در خصوص خدمت‌رسانی به شهروندان صورت می‌گیرد تا مردم در این روز دچار کمترین مشکل شوند؟

 

بله، وضعیت امروز نارنجی است و مدت زمان بارش برف از روز پنج‌شنبه طولانی‌تر است. عمده بارش‌ها به شکل برف است. ۲۴ ساعت بارش در تهران داریم و از اوایل بامداد شروع می‌شود. این توده بارش از سمت غرب آغاز و شمال تهران را هم در بر می‌گیرد. عمدتاً شرایط در مناطق شمالی و کوهستانی به شکل برف است و در مناطق جنوبی بارش‌ها به شکل باران است و در صورت ادامه بارش‌ها در آن مناطق هم به شکل برف خواهد بود. از ظهر هم در سمت شرق تهران مناطق برفی می‌شود. تقریباً تمام نقاط شهر امروز به صورت برفی است. 

 

پیش‌بینی می‌کنیم چه میزان بارش برف در تهران داشته باشیم با توجه به اینکه دستگاه برف‌سنج هم در سازمان مدیریت بحران شهر تهران وجود دارد. همچنین امکان بروز کولاک وجود دارد؟

 

پیش‌بینی می‌کنیم که تا ۱۰ سانتی‌متر برف داشته باشیم در برخی مناطق کولاک، وزش باد شدید، رعدوبرق، تگرگ و کاهش دید خواهیم داشت. ۲۴ ساعت سخت پیش‌رو داریم از شهروندان می‌خواهیم از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

 

به هر حال تعدادی از شهروندان مجبور هستند از خانه خارج شوند. بفرمایید باید چه تدابیری کنند تا دچار کمترین مشکل شوند؟

 

حتماً شهروندان برای تردد زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و سوخت لازم هم در خودروها وجود دداشته باشد. در مناطق یک، دو، پنج، چهار و ۲۲ قطعاً زنجیر چرخ نیاز است اگر شهروندان زنجیره چرخ داشته باشند قطعاً میزان سرخ‌خوردگی‌ها کاهش می‌یابد.

 

چه تدابیری کرده‌اید که شهروندان در ترافیک‌های طولانی گیر نکرده و همچنین با کمترین مشکل این برف ۲۴ ساعته را پشت سر بگذارند. همچنین عصر روز گذشته جلسه اضطراری با حضور پلیس، شهرداری تهران و سازمان‌های مرتبط در خصوص برف برگزار شد. در خصوص محتویات آن جلسه هم توضیح دهید.

 

بخشی از اقدامات در هنگام بروز بارش‌ها توسط معاونت خدمات شهری شهرداری تهران انجام می‌شود. ما هم به کمک آمده‌ایم تا شهروندان کمترین مشکل را داشته با شند. عصر روز گذشته هم جلسه اضطراری با حضور دستگاه‌های مسئول در امر برف‌روبی تهران تشکیل شد تا دستگاه‌ها آمادگی لازم را برای خدمت‌رسانی داشته باشند و همچنین قرار است  تعدادی از مدیران در مدیریت بحران مستقر و پایش‌ها و رصدهای بین‌بخشی صورت گیرد تا بتوانیم  اقدامات لازم را انجام دهیم. البته اعلام شده که باید محل‌های دپوی نمک و شن شارژ شوند و همچنین  نیروهای مناطق و شهرداری‌ها در حالت آماده باش هستند به خصوص در مناطق شمالی و کوهستانی و قرار است پاشش شن و نمک صورت گیرد.

 

 فرمودید پایتخت شرایط نارنجی دارد. شرایط نارنجی یعنی چه؟ در این باره توضیح دهید.

 

 چند هشدار جوی در تهران داریم. هشدار نارنجی یعنی باید اقدامات ضروری انجام شود. سازمان هواشناسی هم اعلام کرده که شرایط در  تهران نارنجی است. نیروهای مرتبط با در حالت آماده‌باش هستند تا شهروندان کمتر دچار مشکل شوند. تمام دستگاه‌های مسئول پای کار آمده‌اند تا بتوانند خدمت‌رسانی لازم را انجام دهند. بگذارید من اینجا نکته‌ای عرض کنم که ما چندین برابر ظرفیت معابر در تهران خودرو داریم و با بارش چند قطره باران مشکلات ترافیکی ایجاد می‌شود. هم باید مسئولان برای این شرایط آماده باشند و هم مردم کمک کنند تا شرایط پیچیده‌تر نشود. همراه داشتن یک زنجیره چرخ کمک فراوانی می‌کند. ببینید این صحبت من به این معنا نیست که مدیران شهری قرار است کوتاهی کنند خیر، مدیران باید به وظایف‌ خود درست عمل کنند؛ مشکلاتی که در برف قبلی داشتیم ریشه‌یابی کرده‌اند تا دراین برف دیگر آن مشکلات تکرار نشود اما اگر شهروندان همراهی کنند راحت‌تر می‌توانیم مدیریت کنیم.

 

در فضای مجازی عکس‌های از گرفتار شهروندان در برف پنج‌شنبه برفی منتشر شده بود. بفرمایید وضعیت دقیقا در برف پنج‌شنبه هفته گذشته چطور بود چرا برخی شهروندان در بزرگراهها دچار مشکل شدند؟

 

ببینید برخی از موضوعات در فضای مجازی به گونه دیگر منتشر می‌شود. گروه‌های سیاسی مسائل شهری را سیاسی می‌کنند  و به شرایط اضطرار می‌کشاند. برف جای تسویه حساب جناح‌ها نیست. بگذارید مدیران کارشان را انجام دهند بعد از آن نقدشان کنید اشکالی ندارد اما ذهن مدیر را در هنگام انجام عملیات درگیر مسائل سیاسی و جناحی و رسانه‌ای نکنید بگذارید مدیر خدمت‌رسانی کند و کارهایش را سیاسی نکنید؛ بعد از اینکه کار به اتمام رسید نقد هم بکنید اشکالی ندارد. اگر نقد سازنده و درست باشد می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

نیروهای خدمات‌شهری که در سطح مناطق هستند، مأمورین پلیس و .... اینها همه پرسنل سازمانی هستند و منسوب به جناح‌ها نیستند؛ خواهش می‌کنم فضای خدمت‌رسانی در شهر را با میدان فضای سیاسی آغشته نکنید و درگیری ذهنی ایجاد نکنید؛ بگذارند مدیران خدمت‌رسانی انجام دهند بعد از عبور از مرحله موضوع را واکاوی می‌کنید ؛باز هم تأکید می‌کنم که  هنگام خدمت‌رسانی جای تسویه حساب سیاسی نیست.

 

قرار است امروز همه مسئولین در ستاد مدیریت بحران جمع شوند تا پایش‌ها صورت گیرد در این زمینه توضیح دهید.

 

شرایط بحرانی نیست اما عادی هم نیست قرار است ما در مرکز مدیریت بحران پایش‌ها را ا نجام دهیم. به هر حال شرایط جوی نارنجی است و بهتر است مردم آمادگی لازم را داشته باشند ما از بارش برف خوشحالیم که در این شرایط کشور که اعلام می‌کردند سال کم آبی است از نعمتی که خداوند داده شاکریم و حمد می‌گوییم و تلاش می‌کنیم که خدمت‌رسانی به درستی صورت گیرد. تقسیم‌ بندی کارها مشخص شده مشکلاتی که قبلاً بوده احصا شده تا کارها هماهنگ‌تر و روان‌تر انجام شود طرح‌ها یک کاسه شده و تلاش می‌کنیم مردم کمتر دچار مشکل شوند.

 

چه توصیه‌ای به شهروندان در هنگام بارش ها دارید؟

 

مهم‌ترین توصیه ما این است که شهروندان از تردد غیر ضروری خودداری کنند. برنامه ریزی صورت گرفته و قرار است تسهیل‌گری لازم صورت گیرد از صبح شاهد بارش هستیم اما قرار است همکاری‌های لازم صورت گیرد.

 

آیا احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات شمالی وجود دارد؟

 

از کوهنوردان می‌خواهیم که از حضور در مناطق کوهستانی خودداری کنند. پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش برف‌،‌وزش باد، کولاک و مه در ارتفاعات است. ما در ارتفاعات بارش برف را داریم و بهتر است شهروندان تردد نکنند. لازم است شهروندان اعم از کوهنوردان از حضور کوهستانی پرهیز و برنامه خود را به زمان دیگری موکول کنند. همچنین از حضور در حاشیه رودها و مسیل‌ها هم خودداری کنند. شهروندان همکاری لازم را داشته و از کوهنوردی پرهیز کنند.

هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مختلف انجام شده و حتی چندین جلسه مشترک برگزار کردند تا درباره آخرین نحوه اقدامات برای مواجهه با بارش برف هماهگنی‌های لازم انجام شود. تمامی مخازن نمک و ماسه قرار است شارژ شود. تیم‌های برف‌روبی مستقر هستند تا در صورت بارش ناگهانی مسیر ها بازگشایی شود. در نقاط حادثه‌خیز و مکان‌هایی که در بارش برف قبلی در آنها گره‌های ترافیکی ایجاد شده مورد شناسایی قرار گرفته و نیروها مستقر هستند در کل هماهنگی خوبی ایجاد شده است. دستورالعمل‌های کامل ابلاغ شده و لازم است تمام دستگاه‌ها آن را رعایت کنند.

ببنیید آن دسته از شهروندان که مجبورند از خودروی شخصی استفاده کنند توجه داشته باشند که کاهش دید باعث کندی حرکت می‌شود پس بهتر است تمامی قوانین را رعایت کنند و زمان بیشتری را برای رسیدن به مقصد در نظر بگیرند. از پارک کردن خودروهای خود در محل‌های نامناسب پرهیز کنند و قبل از حرکت از سالم بودن سیستم گرمایشی و برف پاکن ماشین خود مطمئن شوند. تلاش می‌شود خدمت‌رسانی خوبی انجام و از شهروندان هم می‌خواهیم همکاری لازم را داشته باشند.

 

 

منبع خبر : فارس
منبع: فارس
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!