سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۹۹۰۰

مدیرعامل ایران خودرو: درخواست ما از مسئولان لغو قیمت گذاری دستوری است

مدیرعامل ایران خودرو گفت: بنا بر دلایلی شرایط پرداخت ضرر و زیان از سوی دولت فراهم نباشد، پیشنهاد ما عرضه خودرو از طریق بورس کالا است.

به گزارش «فراز» به نقل از ایکوپرس، مدیرعامل ایران خودرو گفت: قیمت گذاری دستوری سبب زیان سهامداران خودرویی شده و براساس ماده ۹۰ سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت محترم موظف به جبران زیان تولیدکننده است و درخواست ما از مسوولان لغو قیمت گذاری دستوری است.

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه بازدید از خطوط این شرکت، ضمن انتقاد از انحصاری خواندن صنعت خودرو گفت: کلیدواژه انحصاری صرفا برای ورود به قیمت گذاری خودروسازی به کار می رود در صورتی که با توجه به این که 38 درصد از سهم ریالی بازار در اختیار خودروسازان بخش خصوصی است، انحصاری نامیدن این صنعت دقیق و درست نیست و باید در این موضوع بازنگری شود.

وی با بیان این که در صورتی که بنا بر دلایلی شرایط پرداخت ضرر و زیان از سوی دولت فراهم نباشد، پیشنهاد ما عرضه خودرو از طریق بورس کالا است، گفت: عرضه در بورس کالا با قیمتی کم تر از بازار صورت می گیرد و بررسی ها نشان می دهد،80 درصد کسانی که در بورس برای خرید خودرو اقدام می کنند مشتریان واقعی هستند.

خطیبی تصریح کرد: اعتقاد داریم باید راه بورس ادامه پیدا کند و دلیل ندارد ایران خودرو به عنوان افتخار ملی و با زحمت کارکنان و فراهم کردن تجهیزات و امکانات تولیدی و سرمایه گذاری های صورت گرفته، محصولات خود را با قیمت تکلیفی و زیان عرضه کند و بر همین اساس در راستای منافع سهام داران از تمام ظرفیت های قانونی برای عرضه خودرو در بورس استفاده خواهیم کرد و درخواست داریم مسوولان در این مسیر همراه ما باشند.

وی در خصوص تحمیل هزینه های مرتبط با قرعه کشی خودرو به خودروسازان گفت: هرچند طریق قرعه کشی خودرو مسیری مطلوب از نظر دولت شناسایی شده و ما هم تابع این تصمیم بوده ایم، اما این روش سبب زیان ده ها هزار میلیارد تومانی به خودروسازان شده است و من به عنوان مدیرعامل ایران خودرو موظف به پیگیری مصوبات مجمع عمومی سالانه شرکت برای دریافت خسارت از دولت هستم.

وی ادامه عرضه در بورس کالا را سبب ایجاد رونق در بازار سرمایه دانست و گفت: این اقدام تاثیر مثبتی بر کاهش زیان خودرو سازان، سودآوری، افزایش ارزش سهام خودرو سازان و شرکت های زیر مجموعه آنان و قطعه سازان خواهد داشت و عرضه در بورس را به عنوان یک راه حل منطقی و اقتصادی و خیر مطلق برای صنعت خودرو کشور می دانیم و آن را پی گیری خواهیم کرد.

خطیبی با اشتباه و غیرکارشناسی خواندن تفکر افزایش قیمت بازار ناشی از عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: نامه اخیر شورای رقابت باعث ابهام در جامعه شده و تعدادی عنوان کردند که عرضه خودرو در بورس باعث افزایش قیمت در بازار شده که این امر از نظر کارشناسی، فنی و تجربی مورد تایید و مستند نیست.

وی تاکید کرد: در روزهایی که نوسانات ارزی به وجود نیامده بود، عرضه هایما در بورس کالا سبب کاهش قیمت این محصول در بازار شد و در ادامه با افزایش عرضه پژو 207 و سایر محصولات ایران خودرو شاهد کاهش معنا دار قیمت محصولات در بازار بودیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه با بیان این که مشتریان به شناخت کاملی از خرید خودرو در بورس رسیده اند، گفت: مشتریان واقعی با مطالعه دقیق برای خرید خودرو در بورس اقدام می کنند، تا خودرو بدون واسطه و مستقیم از تولیدکننده به دست شان برسد، تصمیم ما در این خصوص پی گیری عرضه در بورس است.

خطیبی از افزایش عرضه به بازار با اجرای طرح بزرگ پیش فروش محصولات خبر داد و گفت: 100 هزار دستگاه خودرو را پیش فروش کرده ایم که از طریق قرعه کشی مشتریان نهایی را مشخص خواهیم کرد و عرضه این تعداد نیاز بخش زیادی از مشتریان را پوشش خواهد داد.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!