جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۹۳۲۹

دورهمی پر خرج دولت برای دول گمنام؛ ابهاماتی که همایش زنان تاثیرگذار را احاطه کرده

بنابر آنچه خبرگزاری دولت (ایرنا) عنوان کرده است، همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان از جمله مهمانان این کنگره بوده‌اند.

روز جمعه بود که خبر و عکس‌های کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار در خروجی خبرگزاری دولت منتشر شد. اگر بخواهیم از همان عنوان همایش آن را واکاوری کنیم، پرسشی که پیش می‌آید این است که منظور از «زنان تاثیرگذار» چه کسانی هستند؟ این زنان بر اساس چه شاخص‌هایی به این نشست دعوت و از آن‌ها تقدیر شده است؟ چه کسانی تاثیرگذاری آن‌ها را تشخیص داده است؟ و اساسا تاثیرگذاری آن ها در جامعه و جهان در چه حوزه هایی بوده است؟

آنچه در لابه‌لای خبر‌ها و عکس‌های مربوط به این همایش خود را نمایان می‌کند، حضور پررنگ جمیله علم‌الهدی همسر رئیس جمهور و دختر احمد علم الهدی امام جمعه مشهد به عنوان میزبان است.

دورهمی پر خرج دولت برای دول گمنام! / ابهاماتی که همایش «زنان تاثیرگذار» را احاطه کرده است

بنابر آنچه خبرگزاری دولت (ایرنا) عنوان کرده است، همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان از جمله مهمانان این کنگره بوده‌اند. اما باز هم این ابهام وجود دارد که این زنان که خود به دلیل وابستگی به مردان جزو مدعوین بوده‌اند، تاکنون چه فعالیت‌هایی داشته اند؟ زنانی که معمولا از طبقات بالای جامعه و از میان اهالی قدرت برخواسته‌اند، چه درکی از وضعیت زنان در نقاط محروم و مصائبی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، دارند؟ اساسا برای حقوق زنان چه گام تاثیرگذاری برداشته‌اند؟

دورهمی پر خرج دولت برای دول گمنام! / ابهاماتی که همایش «زنان تاثیرگذار» را احاطه کرده است

مورد غیرشفاف بعدی هزینه این نشست است؛ در شرایطی که بار مشکلات اقتصادی کشور بر دوش مردم سنگینی می‌کند، قطعا با وجود ۳۰۰ مهمان خارجی هزینه زیادی از جیب مردم شده است. پرسش این است که چرا دولت از جیب مردم چنین بریز و بپاشی را به راه انداخته است؟

مسئله بعدی این است که با هدر دادن سرمایه زیاد برای برگزاری چنین همایشی که بیشتر به یک دورهمی می‌ماند، چه اهداف و چه دستاوردی را به دنبال داشته است؟ البته ایرنا هدف آن را «شنیدن بدون رتوش صدای زنان ایرانی توسط رسانه‌های غربی» عنوان کرده، اما تصویر بدون رتوش زنان، دوندگی آنان برای گرفتن حقوق بدیهی خود مانند اجازه خروج از کشور و البته تصویب و نه خاک خوردن لایحه منع خشونت علیه زنان است.

دورهمی پر خرج دولت برای دول گمنام! / ابهاماتی که همایش «زنان تاثیرگذار» را احاطه کرده است

تلاش‌های «انتخاب» برای تماس با فراکسیون زنان مجلس که در این همایش حضور داشتند، جهت روشن کردن این ابهامات، بی‌نتیجه ماند. اما به نظر می‌رسد برگزاری این همایش جز دستاوردسازی از یک دورهمی پر زرق و برق هدف دیگری نداشته باشد.

 
 

 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!