پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۹۱۵۲

پلتفرم‌های خارجی بخاطر تحریم با ایران تفاهم‌نامه نمی‌نویسند

پلتفرم‌های خارجی بخاطر تحریم با ایران تفاهم‌نامه نمی‌نویسند
«امیر خوراکیان»، معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی باور دارد در ایران هیچ سرویس بین‌المللی به‌موجب تحریم‌ها حاضر به تدوین تفاهم‌نامه نیست.

«امیر خوراکیان»، معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه اکثر سرویس‌های فعال در کشورهای دیگر به‌صورت قانونی و در قالب تفاهم فعال هستند، گفت در ایران هیچ سرویس بین‌المللی به موجب تحریم‌ها حاضر به تدوین تفاهم‌نامه نیست.

او با بیان اینکه تفاوت‌هایی بین ما و سایر کشورها درباره تجربیاتی که تابه‌حال کسب شده است، وجود دارد، گفت: «یکی از این تفاوت‌ها این است که اکثر سرویس‌هایی که در کشورهای دیگر فعالند، قانونی و در قالب تفاهم و یکسری قراردادها هستند.»

او در ادامه توضیحات خود با تأکید بر این نظر گفت: «ما معتقد به قطع ارتباط با سرویس‌های جهانی نیستیم، اما قطعاً باید این سرویس‌ها در داخل کشور پاسخگوی شئون مختلف حاکمیتی باشند. بحث شبکه ملی اطلاعات صرفاً محدود به پیام‌رسان‌ها نیست.»

 

برقراری ارتباط با محدودسازی متفاوت است

 

او با تأکید بر اهداف سه‌گانه مرکز ملی فضای مجازی درباره پلتفرم‌های جهانی، گفت: «هدف ما این است که سه نکته را به‌طور شفاف دنبال کنیم؛ اول اینکه حتماً انحصار خارجی را از بین می‌بریم و بر آن تأکید داریم که همه سرویس‌هایمان تحت انحصار پیام‌رسان‌های خارجی نباشد.» خوراکیان با تأکید بر اهمیت توسعه شبکه‌های داخلی، گفت: «دومین نکته این است که ما باید حتماً ما‌به‌ازایِ داخلی خوب و باکیفیت داخلی را ایجاد کنیم. این کار یا از طرف بخش دولتی یا در همکاری با بخش خصوصی قابل‌اجراست و دست دولت در‌این‌باره باز گذاشته شده.»

نکته سوم و مورد اهمیت خوراکیان برقراری ارتباط با سرویس‌های خارجی است. او دراین‌باره گفت: «حتماً باید با سرویس‌های خوب خارجی در ارتباط باشیم. منتها در این ارتباط داشتن حداقل مفاهیم و شئونی را که خودشان هم به آن معتقدند، در کشور ما هم اجرایی کنند.»

چندی پیش بود که مرکز ملی فضای مجازی نامه‌ای را به شرکت متا ارسال کرد و خبر از رسیدن این نامه به مالک پلتفرم‌های واتساپ و اینستاگرام داد. بااین‌حال، نامه مرکز ملی فضای مجازی که در آن فرصت ده‌روزه‌ای به متا داده شده بود، تا یک نماینده معرفی کند، بی‌پاسخ ماند. با وجود تمدید غیررسمی این مهلت ده‌روزه (رئیس مرکز ملی فضای مجازی طی یک گفت‌وگوی رسانه‌ای این مهلت را - نه در نامه و ابلاغیه‌ای مجدد - تمدید کرد) بازهم نامه مرکز ملی فضای مجازی بی‌پاسخ ماند. در همان زمان کارشناسان بسیاری معتقد بودند مسئله‌ای مثل تحریم‌ها، مانع از همکاری پلتفرم‌ها با ایران خواهد شد و حالا معاونت مرکز ملی فضای مجازی نیز این موضوع را تأیید کرده و از تحریم‌ها و تأثیر آن در عدم همکاری پلتفرم‌های جهانی با ایران صحبت کرده است. با توجه به عدم امکان همکاری با ایران از سوی این پلتفرم‌ها و البته از طرف دیگر، ضرر‌و‌زیان‌های هنگفتی که به‌واسطه فیلترینگ این پلتفرم‌ها به اپراتورهای موبایل وارد شده و موج انتقادات مردمی و کسب‌وکارها که در پی فیلترینگ به‌وجود آمده، باید دید که وضعیت این پلتفرم‌های جهانی در آینده چگونه خواهد بود و آیا همچنان مسدود باقی خواهند ماند یا تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.

 

 

 

منبع خبر : دیجیاتو
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!