پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۵۸۸۷۱

اقدام شاهزاده‌های آل سعود برای تشکیل جبهه علیه محمدبن‌سلمان

اقدام شاهزاده‌های آل سعود برای تشکیل جبهه علیه محمدبن‌سلمان
منابع دیپلماتیک از اقدامات بی سابقه ای پرده برداشتند که شاهزاده های آل سعود از ماه ها پیش در سکوت برای تشکیل یک جبهه متحد علیه ولیعهد عربستان انجام می دهند.

این منابع به وبسایت سعودی لیکس گفتند، شاهزاده های ارشد عربستان که به حاشیه رانده شده‌اند، بر این باورند که ادامه سکوت در برابر سیاست های محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به معنای به حاشیه رانده شدن جمع زیادی از آنها و تضعیف بیشتر خاندان سلطنتی خواهد بود.

این منابع گفتند، شاهزاده ها در محافل خود به شکل بی سابقه ای بر این امر تاکید دارند که اگر وضعیت به همین منوالی که بن سلمان در پیش گرفته، ادامه یابد، سرنوشت خانواده سلطنتی نابودی است.

چرا که اختلافات داخلی خاندان سلطنتی عربستان علنی شده است و صحبت هایی از فرار شاهزاده ها و شاهدخت های این کشور با اموال خود به خارج و تشکیل جبهه علیه محمد بن سلمان شنیده می شود که همگی اینها علیه خاندانی است که برای بیش از یک قرن بر یکی از غنی ترین کشورهای جهان حکمرانی کرده است و اکنون سرنوشتش نابودی است.

اقدامات محمد بن سلمان در رسیدگی به پرونده های مربوط به خانواده سلطنتی عربستان باعث بروز مشکلاتی شد که در صورت تداوم وضعیت ممکن است منجر به فروپاشی خاندان سلطنتی و نظام حکمرانی سلطنتی در عربستان شود.

ولیعهد در بازداشت و حبس خانگی شاهزاده ها و شاهدخت ها، کاهش اعتبارات مالی آنها، برکناری کسانی که در وفاداری آنها به خود تردید داشت و مصادره سرمایه برخی از آنها زیاده‌روی کرد.

همچنین بن سلمان برای بسیاری از آنها در ازای زندانی نشدنشان مالیات تعیین کرد، اتفاقی که برای شاهزاده ولید بن طلال افتاد و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی که شخص بن سلمان ریاستش را برعهده داشت، در پی بازداشت شاهزاده ها و اعضای خاندان سلطنتی در هتل ریتز کارلتون در سال ۲۰۱۷ شرکت او را به طور کامل مصادره کرد.

گرچه طبق گزارش غربی ها، خاندان سلطنتی عربستان سالانه دستکم ۱۰ میلیارد دلار برای تفریح و آسایش خود هزینه می کند اما بن سلمان به صورت عامدانه اعتبارات مالی برخی از شاهزاده هایی را که در وفاداری آنها شک داشت یا ممکن بود در صورت براندازی بن سلمان، جانشین او شوند، کاهش داد.

از اولین کسانی که ولیعهد با این روش با وی برخورد کرد، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان بود که با وجود اینکه هیچ چشم‌داشت سیاسی نداشت و به تامین مالی پروژه های عمرانی در کشورهای فقیر شهرت داشت، دستگیر شد.

در مورد دلایل بازداشت وی، خاندان سلطنتی روایاتی نقل می کنند مبنی بر اینکه او جزء ۱۱ شاهزاده ای بود که ژانویه ۲۰۱۸ پس از تجمع در کاخ سلطنتی در ریاض در اعتراضی نادر به اقدامات ریاضتی از جمله توقف پرداخت قبوض برق و آب شاهزاده ها بازداشت شدند.

تا قبل از این تاریخ، شاهزادگان در عربستان سعودی از پرداخت قبوض برق و آب معاف بودند، اما بن سلمان برخی اقدامات اقتصادی انجام داد که شامل کاهش یارانه ها، وضع مالیات بر ارزش افزوده و کاهش مزایایی از جمله معافیت از پرداخت قبوض برق، آب و خدمات عمومی بود که اعضای خانواده سلطنتی از آن برخوردار بودند.

محمد بن سلمان کمپین گسترده ای از دستگیری ها را در خانواده سلطنتی به راه انداخت و آن را با احمد بن عبدالعزیز، عمو و جایگزین پیشنهادی برای خود و محمد بن نایف، ولیعهد سابق آغاز کرد که گفته می شود آن چنان با تحقیر شکنجه شد که از شکنجه های مکرر دیگر نتوانست روی پاهایش بایستد.

موج این دستگیری ها همچنین شامل شاهدخت ها و دخترانشان، مانند شاهدخت بسمه بنت آل سعودی می شود که دستگیری های ریتز کارلتون را هم باید به آن افزود که در جریان آن طبقه بازرگانان خانواده سلطنتی از جمله شاهزاده ولید بن طلال بازداشت شدند.

مایکل استیونز، از موسسه تحقیقاتی مرکز خدمات متحد سلطنتی "روسی" در مورد این دستگیری ها به سایت عربی بی بی سی گفت، پس از اینکه بن سلمان از موج نارضایتی بین‌المللی در پی ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 جان سالم به در برد، دیگر هیچ ترسی نداشت.

وی افزود: کاخ سفید به رهبری دونالد ترامپ تا حد زیادی از محمد بن سلمان حمایت کرد و انگلیس و فرانسه هم با اینکه تا حدودی مخالف بودند با این حال به معامله با ریاض ادامه دادند، روسیه و چین هم هیچ توجهی نداشتند.

استیونز گفت: «این پیامی از سوی ملک سلمان و پسرش محمد به بقیه اعضای خانواده بود تا موافقت کنند، اقدامی که وفاداری را تضمین می‌کند و در عین حال به همه یادآوری می‌کند که چه کسی رهبر است».

وی افزود، همه می دانند که حاکم واقعی عربستان، ولیعهد آن است‌.

دو منبع مرتبط با خانواده سلطنتی و یک دیپلمات برجسته خارجی نیز به رویترز گفتند: ولیعهد که سخت در تلاش است تا قدرت را قبضه کند، می ترسد که شاهزاده های ناراضی دور شاهزاده احمد و شاهزاده محمد بن نایف به عنوان دو گزینه احتمالی برای به دست گرفتن تاج و تخت پادشاهی جمع شوند.

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفت: این آمادگی برای انتقال قدرت است. این یک پیام روشن برای خانواده سلطنتی است که هیچ کس نمی تواند اعتراض کند یا جرأت کند بن سلمان را به چالش بکشد.

 

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!