پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
جمعه ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۵۸۴۶۸

عضو کمیته علمی کرونا: با جهش‌های جدید کرونا بروز موج هشتم منتفی نیست

عضو کمیته علمی کرونا: با جهش‌های جدید کرونا بروز موج هشتم منتفی نیست
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیماری‌زایی سویه‌های جدید کرونا مشابه امیکرون پایین است، در عین حال به سرایت‌پذیری بالای آن اشاره و تاکید کرد: با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی صورت گیرد؛ زیرا عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای از افزایش ابتلا به بیماری در کشور باشد.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیماری‌زایی سویه‌های جدید کرونا مشابه امیکرون پایین است، در عین حال به سرایت‌پذیری بالای آن اشاره و تاکید کرد: با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی صورت گیرد؛ زیرا عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای از افزایش ابتلا به بیماری در کشور باشد.

دکتر محمد وجگانی درباره آخرین وضعیت بروز کرونا، گفت: در حال حاضر صحبت‌هایی از سویه جدیدی از کرونا مطرح است که مقداری فرانسه و آمریکا را درگیر کرده است. این صحبت‌ها در مورد سویه‌های XBB و BQ۱ مطرح است به شکلی که در فرانسه ۶۰ درصد و در آمریکا حدود ۳۵ درصد مبتلایان جدید به سویه BQ۱ کرونا مبتلا می‌شوند.


وضعیت مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سویه‌های جدید کرونا


وی افزود: به طور کلی بروز هر موجی در هر کشوری باید به دقت رصد شود؛ چراکه کرونا نشان داد که انتقال بیماری به جامعه جهانی به سرعت بالایی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی صورت گیرد؛ زیرا عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای از افزایش ابتلا به بیماری در کشور باشد. چیزی که اندکی نگرانی‌ها را کاهش داده است این است که مرگ و میر حاصل از ابتلا به این سویه‌های جدید کمتر است، اما این نباید سبب غفلت شود و باید بدون آنکه به جامعه استرس وارد کنیم، به رصد و مراقبت ادامه دهیم.

 

احتمال افزایش مبتلایان کرونا در روزهای آتی


وی افزود: BQ۱ هم درست مانند سویه BA۵ از زیرسویه‌های فرعی امیکرون است که همین سبب می‌شود بر اساس نظر کارشناسان این سویه هم بیماری‌زایی در حد امیکرون داشته باشد؛ هرچند که فراگیری بالایی دارد و این سبب می‌شود احتمالا در روزهای آتی با افزایش موارد مواجه شویم.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا دائم در حال جهش است، ممکن است در حین افزایش موارد ابتلایی که به دنبال شیوع زیرسویه‌های BQ1 و XBB در کشور مشاهده می‌کنیم، همزمان با جهش‌های خطرناک مواجه شویم که این احتمال نباید نادیده گرفته شود.

 

علائم مبتلایان به سویه‌های جدید کرونا


این ایمونولوژیست، ادامه داد: کسانی که قبلا به امیکرون مبتلا شده‌اند ایمنی نسبتا مناسبی در برابر BQ۱ و XBB دارند و در صورت ابتلا به این سویه‌ها هم علائم خفیف‌تری تجربه خواهند کرد.

وی تاکید کرد: به طور کلی ابتلا به سویه‌های جدید BQ1 و XBB علائم خفیفی به همراه داشته و کشندگی بالایی هم ندارد.

او درباره پیش‌بینی‌ها از احتمال بروز موج هشتم کرونا در کشور، تصریح کرد: دو پیش‌بینی و سناریو وجود دارد؛ اول آنکه موج هشتم ظرف ماه‌های آتی رخ می‌دهد و دوم اینکه با توجه جهش‌های بیماری، واکسیناسیون و ایجاد ایمنی در جامعه، دیگر موجی از بیماری را شاهد نباشیم.

او با اشاره به اینکه در ایران هنوز آمار مبتلایان کرونا پایین است، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود، میزان مبتلایان روزانه عدد بسیار کمی است که در این میان هم تعداد کمتری بستری شده و فوت می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد در ایران به لطف خداوند هنوز مشکل خاصی نداریم اما، احتیاط هرگز نباید فراموش شود.

 

 

اهمیت تزریق دز یادآور واکسن کرونا


وجگانی با تاکید بر اهمیت تزریق دزهای یادآور واکسن،‌ تصریح کرد: منتظر اعلام جزئیات تزریق مجدد واکسن از سوی کمیته ملی واکسیناسیون کرونا هستیم اما کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و سالمندانی که بیش از شش ماه از تزریق دز قبلی واکسن‌شان گذشته است، ضرورت دارد که نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس آخرین بحث‌ها با نظر می‌رسد همان واکسن‌های قدیمی کرونا ( واکسن‌هایی بر پایه ویروس ووهان، دلتا و...) هنوز می‌تواند ایمنی‌زایی مناسبی ایجاد کند؛ بنابراین همچنان توصیه به تزریق واکسن‌های در دسترس است.

 

ماسک؛ همچنان راهکار مهم پیشگیری از ابتلا به کرونا


او در خاتمه با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی،‌ بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی در این فصل، اجتناب از درهم تنیدگی جمعیت و استفاده از ماسک در اماکن پر ازدحام هنوز هم راهکار مهمی برای پیشگیری از بروز بیماری‌هایی نظیر کرونا و آنفلوآنزا است.

 

منبع خبر : ايسنا
منبع: ایسنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!