جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۸۴۵۱

دویست عدد استارلینک در چند هفته گذشته به صورت قاچاقی وارد ایران شده است

افشین آشوری رئیس کمیسیون بلاکچین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور درخصوص کندی سرعت اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌ها می‌گوید که ما پروفسورای فرصت‌سوزی و ازبین بردن کسب و کارها را داریم. ما یک سری کسب و کارهایی را داشتیم که در یک خیابان شلوغی مثل اینستاگرام روزی حلال در می‌آوردند، حال ما همه آن‌ها را از بین بردیم. مگر می‌توان صاحبان کسب و کاری که ارتباطات بین‌المللی دارند را مجبور کرد که به پلتفرم‌های داخلی کوچ کنند؟ به نظر من صنف‌هایی که نماینده بخش خصوصی هستند یک کارزار راه بیاندازند و این را به رای گیری بگذارند که آیا مردم اینترنت آزاد می‌خواهند یا خیر؟

افشین آشوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا می‌توان گفت اینترنت طبقاتی در حال اجرایی شدن است، بیان کرد: «وقتی پلتفرم‌ها فیلتر هستند دیگر اینترنت طبقاتی معنایی ندارد. پیشتر هم عنوان کرده بودم که ما پرفسورای فرصت‌سوزی و ازبین بردن کسب و کارها را داریم. ما یک سری کسب و کارهایی را داشتیم که در یک خیابان شلوغی مثل اینستاگرام روزی حلال در می‌آوردند، حال ما همه آن‌ها را از بین بردیم.»

وی افزود: «دست‌کم باید یک فرصت چند ماهه می‌دادند تا به پلتفرم‌های بومی مهاجرت کنند که این کار را نکردند. الان هم می‌گویند اپلیکیشن ایتا را آورده‌ایم و واتساپ را از بین برده‌ایم، در صورتی که آیا می‌توانیم به صاحب کسب و کاری که از طریق واتس‌اپ ارتباطات بین‌المللی داشته، بگوییم به پلتفرم ایرانی بیاید؟»

این فعال صنفی و بخش خصوصی، ضمن تاکید بر اینکه ارتباطات به سختی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: «مشکل ما این است که حکمرانان، قانون‌گذاران و تصمیم‌گیران نگاه و تفکرشان به داخل ایران محدود است. مگر می‌توان صاحبان کسب و کاری که ارتباطات بین‌المللی دارند را مجبور کرد که به پلتفرم‌های داخلی کوچ کنند؟ الان چند میلیون کسب و کار از بین رفته است؟ چند نفر بیکار شده‌اند؟ ما تمام این فضاها را از بین برده‌ایم.»

آشوری درخصوص تبعات اینترنت طبقاتی عنوان کرد: «صحبت از اینترنت طبقاتی اصلا درست نیست چراکه از این به بعد همه می‌خواهند دانشجو شوند تا اینترنت طبقاتی بگیرند و آن را به دیگران بفروشند. بنابراین یک دلالی هم اینجا شکل می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «همانطور که در مخالفت با طرح صیانت تعداد زیادی در پلتفرم کارزار به آن رای دادند، خوب است که صنف همین را به کارزار ببرد و نظرخواهی کند. به نظر من صنف‌هایی که نماینده بخش خصوصی هستند، مثل نظام صنفی رایانه‌ای و اتاق بازرگانی باید یک کارزار راه بیاندازند. کارزار این را به رای گیری بگذارد که آیا مردم اینترنت آزاد می‌خواهند یا خیر؟ سپس نتایجش را منتشر هم کند.»

این عضو سازمان نصر کشورهمچنین افزود: «استار لینک اعلام کرده است که یک بار دویست عددی استارلینک در چند هفته گذشته، به صورت قاچاقی وارد ایران شده است و بزودی از طریق موبایلی هم می‌توان سرویس را دریافت کرد بنابراین جلوی فناوری را نمی‌توان گرفت.»

 وی همچنین خاطرنشان کرد: «یک بیزینسی باز شده است به نام وی پی ان فروشی. مسئولان می‌گویند چون دیتا را به صورت طبقاتی رد می‌کنیم، مثلا از مشترک گرفته تا FCP و بعد هم به زیرساخت اصلی می‌رود، در لایه‌های مختلف می‌توانیم اینترنت طبقاتی داشته باشیم درصورتی که چنین نیست. چراکه همین افرادی که در ایران سایت‌های اسرائیل را هک می‌کنند، این مسیر اینترنت طبقاتی را هم دور می‌زنند. چرا فکر می‌کنیم می‌توانیم همه کار را انجام دهیم؟»

آشوری ضمن بیان اینکه بهتر است عقلا و متخصصان صنفی بنشنیند و راهکار ارائه دهند، گفت: «راهکارش این است که حکمرانان و دولت بگویند که دارند چه کار می‌کنند. هر روز هم در خبرها آقای تقی‌پور یک حرف می‌زند، آقای توانگر هم یک حرف دیگر و وزیر ارتباطات هم می‌گوید که من نبودم، دستم بود و من کاره‌ای نیست. یکبار هم به ایشان گفتم که اگر نمی‌توانید، به سرکار قبلی خود برگردید که موفق‌تر هم بودید.»

رئیس کمیسیون بلاکچین و رمز ارز نصر کشور ادامه داد: «ما آقای زارع‌پور را قبول داریم، ایشان متخصص هستند و در کشورهای دیگر هم درس خوانده‌اند. درست است که وقتی مسئله امنیتی می‌شود و شورای عالی امنیت ملی تصمیم می‌گیرد، دیگر از دست وزیر کاری بر نمی‌آید ولی می‌تواند از لحاظ فنی توضیحاتی دهد. همچنین آقای وزیر باید به بخش خصوصی هم توجه کند و فقط نگاه دولتی نداشته باشد.»

آشوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از گردش مالی فروش فیلترشکن‌ها اطلاعاتی موجود است، گفت: «آنقدر زیاد شده که تبدیل به یک بیزینس شده است. گردش مالی‌اش را نمی‌توان گرفت ولی از ریالی و دلاری تا کریپتویی آن موجود است.»

وی در پایان افزود: «ما از پلتفرم ها و کسب و کارهای داخلی حمایت می‌کنیم. بنده همه پلتفرم‌های داخلی و خارجی را استفاده می کنم و به متخصصین کشور هم اعتقاد کامل دارم. بنا به ماهیت کسب و کارم و ارتباطات بزینسی با دنیا، بیشتر پلتفرم‌های خارجی را هم استفاده می‌کنم.»

 
 

 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!