چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۸۴۵۰

پازوکی، اقتصاددان: دولت نقش اساسی در افزایش قیمت دلار دارد

مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص افزایش نرخ ارز گفت که دولت نقش اساسی را در این باره دارد. او می گوید متاسفانه هزینه‌ها به شدت به وسیله دولت سیزدهم و مجلس یازدهم افزایش پیدا کرده است. چون منابع درآمدی دولت نمی‌تواند این افزایش هزینه‌ها را تامین کند، در نتیجه ناترازی در بودجه اتفاق می‌افتد و کسری بودجه هم یکی از مهم‌ترین عوامل رشد نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران است

مهدی پازوکی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه با توجه به کسری بودجه، آیا دولت در افزایش قیمت دلار نقش دارد، بیان کرد: «نقش اساسی را دولت دارد. در واقع مهم‌ترین عامل تورم در اقتصاد ایران، رشد فزاینده نقدینگی است. یکی از مهم‌ترین عوامل این نقدینگی هم کسری بودجه دولت است. در واقع وقتی منابع درآمدی دولت نمی‌تواند مخارجش را پوشش دهد، مجبور است کسری بودجه داشته و پول پرقدرت وارد اقتصاد کند. به دنبال آن هم افزایش نقدینگی و افزایش تورم به وجود می‌آید.»

این اقتصاددان ضمن بیان اینکه ارز هم مانند سایرکالاها در بازار، وقتی تورم بالا می‌رود ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا می‌کند، افزود: «اصلی‌ترین دلیلش این است که منابع درآمدی دولت نمی‌تواند مخارجش را پوشش دهد. برخلاف شعارهایی که آقای رئیسی و تیم اقتصادی‌اش می‌دادند، متاسفانه هزینه‌ها به شدت به وسیله دولت سیزدهم و مجلس یازدهم افزایش پیدا کرده است. چون منابع درآمدی دولت نمی‌تواند این افزایش هزینه‌ها را تامین کند، در نتیجه ناترازی در بودجه اتفاق می‌افتد و کسری بودجه هم یکی از مهم‌ترین عوامل رشد نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران است.»

وی درخصوص کسری بودجه ادامه داد: «این مهم به نظام تدبیر بر می‌گردد. از جمله نمونه‌هایی که منجر به کسری بودجه شده، تصمیم دولت در افزایش حداقل حقوق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در سال گذشته است که باعث شد قدرت خرید همین کارگران و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به شدت کاهش پیدا کند.»

پازوکی ضمن اینکه این رفتار دولت را پوپولیستی دانست، تاکید کرد: «وزیری که باید برکنار می‌شد متاسفانه پست بالاتری در دولت گرفت. یعنی کسی که مخالف اقتصاد رقابتی و آزاد بوده الان رئیس منطقه آزاد است. تصمیم‌گیری غلط دولت در سال گذشته، نظام دستمزد این مملکت را بهم ریخت. دولت مجبور شد برای کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری لایحه اصلاحی به مجلس ببرد که ابتدای سال 10 درصد افزایش داشت و پس از لایحه، این 10 درصد را تبدیل به 20 درصد کرد.»

وی با بیان اینکه این اقدام دولت نابرابری را بین کارکنان دولت افزایش داد، تصریح کرد: «فرض کنید دو نفر کارمند ریاست جمهوری بودند؛ یکی بازنشسته تامین اجتماعی و یکی بازنشسته صندوق کشوری. بازنشسته تامین اجتماعی در سال 1401 بالای 40 درصد حقوقش افزایش پیدا کرد و صندوق بازنشستگی کشوری 20 درصد. این بدان معناست که به دلیل عدم حاکمیت نظام تدبیر امور نابرابری و نا عدالتی اتفاق افتاده است، یعنی مدیریت اقتصادی کشور و نظام تصمیم‌گیری ایراد دارد.»

این کارشناس اقتصاد در پایان عنوان کرد: «من اگر جای آقای رئیسی بودم، خودم استعفا می‌دادم. تیم اقتصادی دولت، درخصوص نظام دستمزد کشور، در جهت نابرابری تصمیم گرفت درصورتی که دولتی که درآمدش کسری بودجه دارد نباید حقوق‌ها را اینگونه افزایش دهد که کسری بودجه فزاینده‌تر شود.»

 
 

 

منبع خبر : انتخاب
منبع: انتخاب
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!