جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۸۳۱۶

خبرگزاری اصولگرا، همتی را به همسویی با «معاندان و دشمنان ایران» متهم کرد

خبرگزاری اصولگرا، همتی را به همسویی با «معاندان و دشمنان ایران» متهم کرد
دانشجو نوشت: رئیس‌بانک مرکزی در دولت روحانی، در حالی به سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی اعتراض می‌کند که همچنان عناوین «سلطان چاپ پول»، «سلطان تورم»، «سلطان افزایش قیمت دلار» و... را یدک می‌کشد.

رئیس‌سابق بانک مرکزی در چند هفته اخیر و همزمان با تغییر فاز معاندان و دشمنان ایران از آشوب خیابانی و تشویق به اعتصاب به هجمه بر نظام پولی و بانکی کشور، پر کار شده و هفته‌ای نیست که سخنانش تیتر یک یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نباشد. فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران اقتصادی فراموش نمی‌کنند که عبدالناصر همتی، زمانی که رئیس‌کل بانک مرکزی بود، صرفا با صداوسیما که ارتباطات خوبی با معاونت سیاسی و مدیران وقت آن داشت گفتگو می‌کرد و هرگونه درخواست گفتگو دیگری را رد می‌کرد یا به تمام معاونین و مدیران بانک مرکزی دستور داده بود گفتگو رسانه‌ای نداشته باشند و صرفا خودش به عنوان ویترین بانک مرکزی شناخته شود. اما رئیس کل دیروز بانک مرکز،‌ی حالا تبدیل به منتقد سیاست‌های دولت سیزدهم شده است.

با قبول اینکه شاخص‌های اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار ندارند، اما مردان اقتصادی دولت فعلی برای رسیدن به کارنامه خرابکاری‌های همتی راه بسیار پر فراز و نشیبی را در پیش دارند؛ به عبارت دیگر آخرین نفری که می‌تواند به سیاست‌های دولت سیزدهم نقد کند شخص عبدالناصر همتی است.

البته نباید این نکته را فراموش کنیم که صرفا آواربرداری ویرانه‌ای که همتی و دوستانش تحویل دولت سید ابراهیم رئیسی دادند به ماه‌ها و سال‌ها زمان احتیاج داشته و دارد و در این زمینه می‌توان به اقتصادی‌های دولت سیزدهم خداقوت گفت.

با ورود همتی به ساختمان شیشه‌ای میرداماد، بسیاری امید داشتند که بازار ارز به پایان نوسان خود رسیده و رئیس‌جدید بانک مرکزی به زودی افسار نرخ ارز را خواهد کشید. امیدها به همتی برای حفظ ارزش پول ملی، اما تنها چند روز بیشتر دوام نداشت. روند صعودی نرخ ارز با آغاز به کار همتی ادامه یافت تا جایی که نرخ ارز تنها حدود یک ماه پس از آغاز به کار همتی و در میانه همان سال از کانال ۹ هزار تومان به بیش از ۱۵ هزار تومان رسید.

همتی سعی داشت با کمترین تزریق ارز، بازار را کنترل کند. از همین رو تدارک رسانه‌ای گسترده‌ای دید و بسیاری از رسانه‌ها را برای کنترل بازار به خط کرد.

هرچند در مقطعی نرخ ارز به کمتر از ۱۵ هزار تومان هم فروکش کرد، اما رشد قیمت دوباره اوج گرفت تا در نیمه سال ۹۹ قیمت هر دلار به حدود ۳۲ هزار تومان هم افزایش یافت.

در نهایت عبدالناصر همتی پیش از پایان دولت دوازدهم و برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، ساختمان میرداماد را ترک کرد و جای خود را به اکبر کمیجانی معاون خود داد. همتی بدترین عملکرد را در حفظ ارزش پولی و ثبات نرخ ارز در بین دیگر رؤسای بانک مرکزی به خود اختصاص داده است.

همچنین رکوردهای تاریخی سالانه رشد نقدینگی پس از انقلاب در دولت گذشته و به‌طور خاص در دوره مسئولیت همتی در بانک مرکزی ایجاد شده (رشد ۴۰.۶ درصدی نقدینگی در سال ۱۳۹۹) و ازاین‌حیث، لقب سلطان رشد نقدینگی برازنده وی است. از ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی موجود کشور در پایان دولت روحانی قریب به ۱۸۸۷ هزار میلیارد تومان در دوره همتی ایجاد شده بود. به عبارت دیگر خالق حدود نیمی از نقدینگی ایران در بازه مذکور جناب عبدالناصر همتی بوده است.

از سوی دیگر، یکی از وظایف بانک‌مرکزی، اعمال سیاست‎های پولی است. سیاست‌هایی که در دوران تورم بتوانند شدت افزایش قیمت‌ها را کاهش دهد. عبدالناصر همتی در این زمینه نیز دارای رکورد است. او رکورد ثبت بالاترین «نرخ تورم» در پس از انقلاب را در کارنامه دارد. پس از انقلاب نرخ تورم نقطه به نقطه هرگز به شصت درصد نرسیده بود. در سال ۹۹ برای چندین ماه متوالی از شصت درصد عبور کرد.

 

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!