جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
کد خبر: ۵۸۰۴۲

عبدالله گنجی: طبیعی است که چین به ما لگد بزند

عبدالله گنجی: طبیعی است که چین به ما لگد بزند
عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری در رشته توئیتی نوشت: چین دنبال کشیدن فرش از زیر پای آمریکا در منطقه است و طبیعی است که باید بتواند برای اعراب جایگزینی همتراز او باشد. برای القای این جایگزینی طبیعی است مشابه آمریکا عمل و لگدی هم به ما بزند تا هم اعتماد اعراب را‏جلب هم آمریکا را تحریک نکند با همان نگاه جهانی، بعد از تثبیت خود در سرزمین‌های عربی و جلب اعتماد، نوبت پل سازی بین ما و اعراب خواهد بود.

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری در رشته توئیتی نوشت: چین-اعراب لطفا رشتو را کامل ببینید:

در سفر رئیس جمهور چین به سعودی یک بیانیه با سعودی منتشر شد که مورد خاصی برای ما نداشت.اما از بیانیه مشترک با اعراب خلیج‌فارس یک جمله اش برجسته شد که همه محکوم کردیم اما موضوع را باید از سطحی‌نگری و نگاه عاطفی عبور داد و به مدلی برای فهم رسید.

‌چین به دنبال "جهان چینی شده" به جای "جهان غربی شده‌" از طریق اقتصاد نه از طریق سیاست و فرهنگ و ایدئولوژی(کمونیست- کنفوسیوس)است به همین دلیل با١٧۶کشور سند امضا کرده است.در سویس به دنبال"منطقه آزاد بانکی"و در سرزمین های اشغالی فلسطین و در حیفا به دنبال"منطقه آزاد فناوری"است.

‌بیانیه با اعراب به عربی ٣٠ صفحه و٨۶ محور است که فقط ما متوجه یک جمله شدیم.

چین دنبال کشیدن فرش از زیر پای آمریکا در منطقه است و طبیعی است که باید بتواند برای اعراب جایگزینی همتراز او باشد.برای القای این جایگزینی طبیعی است مشابه آمریکا عمل و لگدی هم به ما بزند تا هم اعتماد اعراب را‌جلب هم آمریکا را تحریک نکند با همان نگاه جهانی، بعد از تثبیت خود در سرزمین های عربی و جلب اعتماد، نوبت پل سازی بین ما و اعراب خواهد بود.

این کاری است که چین می تواند وآمریکا نمی تواند.ایفای این نقش خوشایند اعراب هم خواهد بود که باید منتظر آینده بود.نگاه عاطفی در سیاست خارجی اشتباه است

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!