پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۷۹۶۳

معاون نخست‌وزیر چین: از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کنیم

معاون نخست‌وزیر چین: از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کنیم
هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و چین، اظهار داشت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ گاه تغییر نمی کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می کند. دو طرف در این زمینه باید بصورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری ها و هماهنگی های خود را تقویت کنند.

معاون اول رییس جمهوری ایران و معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین آخرین وضعیت اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری های مشترک دو کشور را بررسی و بر لزوم سرعت بخشیدن به روند اجرای این برنامه تاکید کردند.

محمد مخبر پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در اجلاس « برنامه همکاری های جامع ایران و چین » که با حضور هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین و هیئت عالی رتبه چینی برگزارشد، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت: روابط تهران و پکن از جایگاه رفیعی برای رهبران دو کشور برخوردار است و رییس جمهور کشورمان نیز با جدیت مناسبات فیمابین را دنبال می کند.

معاون اول رییس جمهور دیدار روسای جمهور ایران و چین در سمرقند را پراهمیت و به عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرد و از رییس جمهور چین به خاطر حمایت از حضور ایران در سازمان هایی نظیر شانگهای و بریکس قدردانی کرد.

وی خاطر نشان کرد: ایران و چین در مقابله با یک جانبه گرایی جهان سلطه از وحدت نظر و مواضع واحدی برخوردار هستند و مذاکرات خوب و سازنده ای میان دو کشور در خصوص موضوعات مختلف در جریان است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت های گسترده کشورمان در بخش های مختلف نظیر ترانزیت خاطر نشان کرد: تهران آمادگی دارد همکاری های مشترک خود را با پکن در بخش های مختلف همچون انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد.

مخبر تصریح کرد: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می توانند به مناطقی برای همکاری های مشترک شرکت های ایرانی و چینی تبدیل شوند.

وی خاطر نشان کرد: علی رغم حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده هر چه بیشتر از ارز ملی دو کشور اقدام کنیم.

معاون اول رئیس جمهور حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران برشمرد و رعایت این اصل متقابل و خدشه ناپذیر را از سوی همه کشورها ضروری دانست.

معاون نخست وزیر چین نیز در این اجلاس با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، اظهار داشت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ گاه تغییر نمی کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می کند. دو طرف در این زمینه باید بصورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری ها و هماهنگی های خود را تقویت کنند.

هو چون هوآ با اشاره به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاوردهای حاصل از توافقات فیمابین گفت: این دستاوردها برای دو طرف مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند تا روند توسعه مناسبات فیمابین استمرار داشته باشد.

گفتنی است هیات های عالی رتبه دو کشور پس از مذاکرات امروز در خصوص ۱۶ محور جدید همکاری در بخش های مختلف اقتصادی با یکدیگر توافق کردند.

 
 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!