جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۵۷۹۱۰

فلاحت پیشه: نگفتند «احضار»، گفتند «دیدار» یک مقام وزارت خارجه با سفیر چین

فلاحت پیشه: نگفتند «احضار»، گفتند «دیدار» یک مقام وزارت خارجه با سفیر چین
رییس پیشین سیاست خارجی مجلس گفت: فلاحت پیشه با انتقاد از نگاه حاکم بر سیاست خارجی کشورمان، بیان داشت: متاسفانه دست اندرکاران حوزه سیاست خارجی کشورمان به جای رفتن به سوی «تنش‌زدایی» در حال تنش زایی هستند. شاهد هستیم مأموریت رفع تنش‌ها به کسانی سپرده شده که خود آنها در ایجاد تنش نقش دارند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رفتار چین در دیدار خود با کشورهای عربی رفتار عادی دیپلماتیک انجام داد. هرچند که بیانیه پایانی اعلامی را می‌توان یک حرکت غیر عادی در این عرصه دانست.

وی گفت: به نظر می‌رسد مقامات جمهوری اسلامی ایران از اتفاق پیش آمده غافلگیر و ناراحت شده‌اند؛ در حالیکه لازم است پیش از این رفتار غیرعادی، یک بازبینی کامل در سیاست خارجی انجام دهند. باید مقامات کشورمان به این پرسش پاسخ دهند که چرا در دنیای امروز تمامی کشورها در حال توسعه زمینه‌های همکاری خود هستند و در چنین فضایی این ایران است که هر روز دشمنان جدیدی پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بسیاری از کشورها در جهان مرزهای مرسومی همچون «تقابل راهبردی» و یا «چالش راهبردی» را کنار گذاشته از در تعامل با یکدیگر به گفتگو می‌نشینند و تنوع در همکاری را در دستورکار قرار داده‌اند.

 

چین در حال احیای سیاست راه ابریشم است

 

فلاحت پیشه با تشریح استراتژی چین در جهان امروز عنوان داشت: چین بیش از ۱۷۰ کشور را در قالب سیاست احیای «راه ابریشم» در دایره ارتباطی خود قرار داده و با همه این کشورها، حتی با وجود داشتن اختلافات راهبردی در حال تعامل است. در دنیای امروز چین تصمیم گرفته روابط سیاسی و اقتصادی خود را با بسیاری از کشورها توسعه دهد.

وی در بخش دیگری از گفتگو با دیده‎‌بان ایران با تحلیل نوع تقابل چین با آمریکا بیان داشت: چین همواره هجمه‌های سیاسی نظامی آمریکا را با نفوذ «اقتصادی» پاسخ می‌دهد. در روزهایی که آمریکا نیمی از ناوگان نظامی خود را از خلیج فارس به دریای چین جنوبی گسیل کرده و چالش‌های پنج همسایه چین را احیا کرده؛ چین با استراتژی مقابله به مثل اقتصادی در حوزه نفوذ آمریکا (خلیج‌فارس) اقدام به بستن قراردادهایی کرده که برخی از آنها تا صد میلیارد دلار ارزش دارد.

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در دنیایی که کشورها بر پیگیری منافع خود متمرکز هستند، هرگز کشوری مانند چین معطل یک سلسله شعار در سیاست خارجی ایران نمی‌ماند. باید بپذیریم که «شعارزدگی» تبدیل به عاملی شده تا ایران از یک سری واقعیات در جهان امروز دور شود.

 

کسانی مسئول تنش زدایی از سیاست خارجی کشور شده‌اند که خود آنها عامل تنش هستند

 

فلاحت پیشه با انتقاد از نگاه حاکم بر سیاست خارجی کشورمان، بیان داشت: متاسفانه دست اندرکاران حوزه سیاست خارجی کشورمان به جای رفتن به سوی «تنش‌زدایی» در حال تنش زایی هستند. شاهد هستیم مأموریت رفع تنش‌ها به کسانی سپرده شده که خود آنها در ایجاد تنش نقش دارند.

وی یادآور شد: رفتار امروز چین در قبال ایران دقیقا شبیه به رفتار سردی بود که در موضوع پیوستن کشورمان به گروه «بریکس» انجام داد. گروه بریکس امروز ۲۴ درصد از گردش مالی خارج از حوزه یورو را دارد و پیوستن ایران به این گروه می‌تواند در مقابله با تحریم‌ها کمک کند. اما شاهد هستیم که اعضای گروه بریکس برخورد سردی با حضور ایران داشتند.

فلاحت پیشه در ادامه با انتقاد از عملکرد مجموعه دولت سیزدهم گفت: اعضای بریکس گروه خود را یک روند «نو منطقه‌گرایانه» می‌دانند. آنها به دنبال افزایش توان چانه‌زنی خود هستند و معمولا با کشورهایی که چالش‌ها و تنش‌های زیاد دارند، همکاری نمی‌کنند.

 

باید سفیر چین را احضار می‌کردند

 

این نماینده سابق مجلس با اشاره به نگاه عجیب ایران به «روسیه» و «چین» گفت: امروز روسیه و چین به حدی در حوزه سیاست خارجی برای ایران بزرگ شده‌اند؛ که حتی در اخبار این روزها عبارت «احضار» سفیر چین به میان نمی‌آید و از واژه «دیدار» یک مقام وزارت خارجه با سفیر چین استفاده می‌شود. فلاحت پیشه تصریح کرد: باید مقامات وزارت خارجه کشورمان سفیر چین را احضار می‌کردند و به صراحت از تمامیت ارضی کشورمان دفاع می‌کردند.

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به نوع رفتار روس‌ها در قبال ایران نیز گفت: دقیقا چنین رفتاری را دیپلمات‌های ایرانی در برابر روس‌ها نیز دارند و بارها مشاهده شده این افراد منافع کشورمان را فدای سیاست‌های روسیه کرده‌اند.

 

برخی دچار توهم سیاست راهبردی با شرق هستند

 

فلاحت پیشه با نقد «سیاست راهبردی با شرق» بیان داشت: متاسفانه ایران دچار توهمی به نام سیاست راهبردی با شرق شده است. واقعیت این است که چین و روسیه هرگز ارتباط با ایران را یک رابطه راهبردی ندانسته‌اند. رفتار امروز چین در خلیج‌فارس دقیقا شبیه رفتاری است که روسیه در بحران «سوریه» در قبال ایران انجام داد.

وی گفت: در قضیه سوریه مشاهده کردیم بسیاری از بازیگرانی که در ناآرام شدن سوریه نقش داشتند در ذیل حمایت روسیه توانستند منافع مشترک خود را دنبال کنند.

فلاحت پیش در پایان گفت: باید بپذیریم چین و روسیه در جهان امروز به دنبال تنوع روابط با کشورهای مختلف هستند و از اساس اعتقادی به ارتباط راهبردی با کشوری همچون ایران ندارند.

 

 

 

منبع خبر : دیده بان ایران
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!