جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۵۷۸۵۶

رشیدی کوچی: درمورد اعدام محسن شکاری، با مردم صحبت کردم؛ نظر جامعه مثبت بود

رشیدی کوچی: درمورد اعدام محسن شکاری، با مردم صحبت کردم؛ نظر جامعه مثبت بود
یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درخصوص اجرای حکم اعدام محسن شکاری می‌گوید که کسی معترض را اعدام نکرده است، حتی همین آشوبگران را هم کسی اعدام نکرده، به جز افرادی که از سلاح سرد استفاده و ارعاب و تهدید کرده‌اند که هرجای دیگر هم باشد، همین اتفاق می‌افتد.

اعدام محسن شکاری، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. فاصله 18 روزه آخرین دادگاه برگزار شده تا زمان اجرای حکم که مدت کوتاهی بود و همچنین عدم تناسب میان جرم و مجازات، از جمله مسائل مورد انتقاد مخالفان این حکم بود. جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با «انتخاب» درخصوص انتقادات مطرح شده نسبت به اجرای این حکم، بیان کرد: «در روزهای گذشته بارها گفته شد که افرادی که فریب خورده و معترض بوده و اقداماتی انجام داده‌اند که چندان سنگین نبوده است، آزاد می‌شوند؛ اما برخی لیدر جریانات بوده‌اند. من این نکته که گفته می‌شود زمان ارتکاب و صدور حکم کوتاه بوده را جزو مباحث حقوقی می‌دانم. همانطور که بارها دوستان هم اعلام کرده بودند که در این مسائل به تفکیک قوا قائل باشیم، بنابراین باید به آن عمل کنیم.»

وی ادامه داد: «قوه قضاییه فرآیند کار خود را دارد و با توجه به بحث تفکیک قوا، بنده به عنوان نماینده مجلس ترجیح می‌دهم در خصوص مسائل حقوقی نظری ندهم. اما یک نکته را خوب می‌دانم که هر جای دیگر دنیا، هرکسی سلاح سرد بکشد و به مامور پلیس حمله کند، همین 76 روز که برای محاکمه در اینجا صرف شده است، صرف نمی‌شود و در کمتر از 50 ثانیه در کف خیابان حکم را اجرا می‌کنند.»

رشیدی‌کوچی در پاسخ به این پرسش که آیا صدور اینگونه احکام برای افراد بازداشت شده در حوادث اخیر، منجر به خشم بیشتر نمی‌شود؟ گفت: «من این را درست نمی‌دانم، ما باید جامعه را تعریف کنیم. خیلی از افرادی که می‌گویند این احکام باعث خشم بیشتر می‌شود، همان‌هایی بودند که می‌گفتند نظام دارد سقوط می‌کند و مردم پای نظام نیستند. بنابراین ما باید جامعه را تعریف کنیم. اینکه بخواهیم یه سری افرادی که در فضای مجازی سر و صدا راه می‌اندازند را کل جامعه بدانیم درست نیست.»

نماینده مردم مرودشت در مجلس افزود: «درخصوص همین موضوع، چند روز قبل در حوزه انتخابیه خود در مجالس مختلف، مسجد و برنامه‌هایی که با مردم به صورت مستقیم صحبت کردم، به نظرم اتفاقا جامعه نسبت به چنین مسائلی نگاه مثبتی دارد و آن را باز دارنده می‌داند؛ دست‌کم در افرادی که من با آن‌ها ارتباط داشتم چنین بود.»

وی خاطرنشان کرد: «چند هفته قبل فیلمی منتشر شد که یک نفر در اتوبان با قمه خانمی را تهدید و زورگیری کرده بود، وقتی برای آن شخص حکم اعدام صادر می‌شود، برای این فرد [محسن شکاری] هم می‌تواند صادر شود. اما این حکم چون به مسائل اخیر بر می‌گردد، عده‌ای دارند تلاش می‌کنند که از زاویه دیگری به آن نگاه کنند. آنچه بنده در مواجه با مردمی که با آن‌ها سر و کار داشتم، متوجه شدم، این است که به نظرم نگاه درستی نیست که صدور چنین احکامی باعث ایجاد خشم در کل جامعه می‌شود، خیر این اتفاق قبلا هم در مورد آقای نوید افکاری که در استان خود ما بود و ما هم کامل در جریان بودیم، رخ داد. اینکه بگوییم چون فرد مثلا جوان، ورزشکار، دانشجو و... است، نباید برخورد شود به نظر من درست نیست.»

رشیدی‌کوچی در واکنش به اینکه منظور کل جامعه نیست بلکه این است که به باور برخی، سیاست اعدام معترضان با این هدف که باعث ترس دیگر معترضان شود نتیجه‌ای جز خشمگین شدن آن‌ها به دنبال ندارد، اظهار کرد: «کسی معترض را اعدام نکرده است. حتی همین آشوبگران را هم کسی اعدام نکرده، به جز افرادی که از سلاح سرد استفاده و ارعاب و تهدید کرده‌اند که هرجای دیگر هم باشد، همین اتفاق می‌افتد. در حقیقت قانون مشخص است. اتفاقا 99 درصد افرادی که اعتراض داشتند و در آشوب‌ها شرکت هم کرده بودند، در حوزه انتخابیه بنده، با پیگیری‌ها و وساطت‌های انجام شده همه آزاد شدند. ولی یک درصد باقی مانده که لیدر هستند و علیرغم اینکه برخی حتی یکی دو بار هم بازداشت شده بودند، باز هم کار خود را ادامه داده‌اند، این موارد باید بررسی شود و بارها هم قوه قضاییه و هم مسئولان اعلام کرده‌اند که افراد خطاکاری که خطایشان ثابت شده و اقدامات خشونت‌آمیز داشته‌اند، باید به احکام‌شان رسیدگی شود. اینکه یک عده‌ای تلاش کرده که جای جلاد و شهید را عوض کنند، به باور من کار پسندیده‌ای نیست.»

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!